Krigsråb fra TTT (lille spoiler)
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 16-01-03 04:45

Der er tilsyneladende en lille tradition i LOTR-filmene for i hver film at
bruge et eller andet centralt placeret krigsråb af obskur kulturel
oprindelse rent i Tolkiens ånd. I FOTR var det Aragorns 'Elendil!' da han
farer i flæsket på et par hunderede Uruk-Hai'er, nu ville jeg spørge til
Kong Théodens brøl til slut i TTT da vores helte tappert går i kødet på nu
et par tusinde Uruk-Hai'er (tingene opgraderes for hver film):

Hvad henviser 'Forth Eorlingas!" til?

Fra : Eva Andersen

Dato : 16-01-03 08:54

"Fremad Eorlinger". Så vidt jeg husker betyder "eorlinger" noget i reting af
"sønner af eorl", altså sønner i bred forstand.

Fra : rhexis

Dato : 16-01-03 13:46

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Der er tilsyneladende en lille tradition i LOTR-filmene for i hver
> film at bruge et eller andet centralt placeret krigsråb af obskur
> kulturel oprindelse rent i Tolkiens ånd.

Der skulle efter sigende også være et Wilhelm-skrig i TTT. Det
er placeret ved starten af slaget ved Helms Kløft, hvor en stakkels
soldat fra Rohan falder ned fra muren.

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Fra : rhexis

Dato : 16-01-03 14:36

"rhexis" <3bbg3001@sneakemail.com.com.com.com.com> wrote in
message news:3e26a9fd$0$130$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er placeret ved starten af slaget ved Helms Kløft

s/helms/hjelms

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-01-03 15:31

"rhexis" <3bbg3001@sneakemail.com.com.com.com.com> skrev i en meddelelse
> Der skulle efter sigende også være et Wilhelm-skrig i TTT.

OK. Jeg bukker under, hvad er et Wilhelm-skrig ?

/jim

Fra : rhexis

Dato : 16-01-03 15:52

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> wrote in
message news:b06fmh$hvu$1@sunsite.dk...

> OK. Jeg bukker under, hvad er et Wilhelm-skrig ?

En slags tradition indenfor lydbranchen i Hollywood. Det bruges
muligvis også i danske film.

http://www.everything2.com/index.pl?node=Wilhelm%20Scream
http://www.hollywoodlostandfound.net/wilhelm.html

Fra : Don G.

Dato : 16-01-03 18:03

> En slags tradition indenfor lydbranchen i Hollywood.
> Det bruges muligvis også i danske film.

Det kan hentes/høres her:
http://www.roverandom.com/wilhelm.wav

vh Don G.
http://don-g.dk

Fra : Klitgaard

Dato : 16-01-03 18:28

"Don G." <musik@don-gSLET-DETTE.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan hentes/høres her:
> http://www.roverandom.com/wilhelm.wav

Eller så kan du hente en lille sammenklip af alle de film lyden er blevet
brugt i:
http://download.theforce.net/video/wilhelm_48mb.mov

- Klitgaard

Fra : LazyJones

Dato : 18-01-03 16:44

From rhexis <3bbg3001@sneakemail.com.com.com.com.com> came:

> [...]
>message news:b06fmh$hvu$1@sunsite.dk...

>En slags tradition indenfor lydbranchen i Hollywood. Det bruges

Det er ikke det eneste skrig der genbruges...
Jeg har lagt mærke til et andet i adskillige film.
Det er ca. 2 gange Wilhelm's længde, og minder en smule om Wilhelm.
Nogen der tilfældigvis ved hvilket skrig jeg fabler om, eller har et bud?
Jeg tror især det er blevet brugt i horror-film...

/ Thomas Hejl Pilgaard | <lazyjones@tdcspace.ns.dk> \ __~@
/ Susåvej 5 - 4700 Næstved | Remove the ".ns" to mail me \ ¸_`\<,_