husmandsnetværk, 3 comp., ingen hub, ka' d~
Fra : Esben I.

Dato : 15-01-03 23:53

Hej gruppe...
En fattig familie med kun 3 PC'ere (windows9x) vil gerne
dele printer - som sidder på den ene.

Jeg havde tænkt følgende:

PC1 forbindes med krydskabel til
PC2 (der har printeren) samt 2 netkort, forbindes videre med
krydskabel til
PC3

Hvis jeg instalerer alle 3 protololler, og lader TCP/IP køre
APIPA
(og deler alt) vil de så kunne se hinanden ?
Teoretisk burde alle 4 netkort være på samme subnet

Nogen, der har erfaring med dette ?
mvh
Esben I.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 16-01-03 05:56

Esben I. wrote:
> [...]
> APIPA
> (og deler alt) vil de så kunne se hinanden ?
> Teoretisk burde alle 4 netkort være på samme subnet

Jeg har ikke prøvet en opstilling af denne type, men "oversparer" du
ikke? En ny switch nærmer sig 200 kr., brugte fås nemt for 150 kr. og
det ville ikke undre mig hvis du kunne få en gammel 10 Mbps hub for en
halvtredser. Såfremt at du allerede har alle netkortene og
netværkskablerne vil det selvfølgeligt være billigere, men hvis du bare
skal ud og købe et netkort kan du lige så godt gå ud og se efter en
billig hub.
Med hensyn til hvor du skal se vil jeg anbefale gruppen
dk.marked.privat.edb.

MVH
Mads

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 08:27

"Esben I." <raggamuffin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> APIPA
> (og deler alt) vil de så kunne se hinanden ?
> Teoretisk burde alle 4 netkort være på samme subnet

Det bliver du hurtigt træt af.
mvh Jens

Fra : P N

Dato : 16-01-03 08:44

On Thu, 16 Jan 2003 08:27:26 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Det bliver du hurtigt træt af.

Enig. Den slags er nok muligt, men kun med stort besvær.

Køb dog en hub eller endnu bedre en switch.
Selv en switch kan fåes for 250 kroner, så det
kan selv fattigfolk da nok få råd til.

mvh PN

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 08:54

"P N" <nospam@invalid> skrev i en meddelelse

> Enig. Den slags er nok muligt, men kun med stort besvær.
>
> Køb dog en hub eller endnu bedre en switch.
> Selv en switch kan fåes for 250 kroner, så det
> kan selv fattigfolk da nok få råd til.

Hvis vi skal rulle hele arsenalet ud ville jeg foreslå en router med det
samme.
Lynhurtigt kommer der en netforbindelse og så er den nødvendig alligevel og
en * 500kr er vel bedre end 250 + 500 kr til en switch og en router ?

mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-03 23:58

On Wed, 15 Jan 2003 23:52:46 +0100, "Esben I."
<raggamuffin@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg instalerer alle 3 protololler, og lader TCP/IP køre
> APIPA (og deler alt) vil de så kunne se hinanden ?

Nej.

Hvis du overhovedet kan få det til at snakke bare lidt sammen,
vil PC1 ikke kunne 'se' PC3.

> Teoretisk burde alle 4 netkort være på samme subnet

Netop det vil ikke virke, når der er tale om to forskellige
fysiske net.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Esben I.

Dato : 26-01-03 22:32

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> vil PC1 ikke kunne 'se' PC3.
> Netop det vil ikke virke, når der er tale om to forskellige

det lyder fornuftigt : jeg takker for alle svar..

mvh
Esben I.