Oliefyr i båd
Fra : Ole L.

Dato : 15-01-03 23:00

Jeg skal have lagt varme ind i et skib, en ældre dame på 105år og 28Brt.
Kravet er opvarmning vha. vand og radiatorer, ikke noget med varm luft.
Er der nogen i gruppen der har erfaring med olieovne ex. Reflex og 4-T eller
oliefyr af "villa" typen, fordele og ulemper?
Olieovns løsningen kan gøres strømfri, men hvor stabilt arbejder de og kan
man efterlade skibet med ovnen tændt?
En løsning med konventionelt oliefyr bruger strøm (230V effekt?), men er
tilgengæld meget stabil, ( jeg slukker ihvert fald ikke mit oliefyr når jeg
går hjemmefra ), desuden er styringen megt enkel.
Hvis nogen har kendskab til oliefyrs kedler med meget små indbygningsmål vil
jeg også meget gerne høre om det. Jeg har hørt om en kedel på 45x45x60 cm
men har ikke kunnet finde den.
Hilsen Ole L.

Fra : john lundsgaard

Dato : 16-01-03 13:08

Hej Ole

Jeg har selv sat en 4T ovn (og den uden vandvarme) i en 31 fods glasfiber
sejler. Positivt er absolut ingen strømforbrug, og en kanon god effekt - den
sparker virkelig varme af sig.

Problemet er lidt optændingen, jeg ved ikke om jeg helt har forstået
systemet, men det volder lidt problemer at få den ordentligt igang, og
manualer og den slags er en by i rusland. Desuden synes jeg nok at
leveringstiden (ca. 1 år!!!) var til den lange side, og finishen den er
bop-bop. Torkild der laver fyrene er efterhånden godt op i årene, så det går
ikke så stærkt mere.

Hilsen John

Fra : Ole L.

Dato : 16-01-03 21:45

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> leveringstiden (ca. 1 år!!!) var til den lange side, og finishen den er
> bop-bop. Torkild der laver fyrene er efterhånden godt op i årene, så det

Hej John
Hvad størrelse er din ovn?
Tør du godt forlade din båd med ovnen tændt?
Hvad gør man hvis ovnen går ud, olietilførselen stopper jo ikke?
Ligger alle 20 liter olie så i spildbakken når man kommer igen?
Der er mange spørgsmål der melder sig i den forbindelse. Jeg monterede for
10 år siden en 4-T ovn type 2000 C, i en trailer der indeholdt nogle
vandpumper, der skulle holdes frostfri. Desværre har jeg ikke hørt fra
manden i de senere år.
Du har ret mht. finishen, der mangler en del når man sammenligner med
Reflex.

Mht. optændingen har jeg et stykke papir der beskriver den således:
det ønskede >>trin.

Da jeg for nylig var på besøg på 4-T viste Torkild mig en "fidibus" lavet af
et stykke rustfri svejsetråd med en væge af glassnor, den skulle bare dyppes
i diesel, antændes og proppes ned i brænderen istedet for sprittabletten.
Dette skulle være nemmere, men den store flamme på "fidibussen" soder
temmelig meget. Men alt i alt er optændingen ret enkel.
Hilsen Ole L.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-01-03 08:29

"Ole L." <jeg_gider_ikke_spam@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manden i de senere år.
> Du har ret mht. finishen, der mangler en del når man sammenligner med

Pyt da være med finishen, til gengæld er ovnen teknisk set meget bedre end
en Reflex ovn, ligesom den brænder bedre pga. thorkilds turbobrænder. En
reflex ovn er møgirriterende at rense, fordi den er så besværlig at skille
ad - især pga. brænderringene.

Hvis regulatoren er anbragt korrekt, kan brændstoffet ikke løbe over. Det er
jo et pottefyr, og potten er anbragt i forhold til regulatoren, sådan at
trykket i regulatoren ikke kan overstige søjletrykket i potten. Det er
derfor, regulatoren altid er anbragt på ovnen..

Et pottefyr er nok noget af det mest sikre, man kan indstallere. Det kræver
naturligvis, at skorstenen er udført og placeret korrekt, så tilbageslag
undgåes.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : john lundsgaard

Dato : 17-01-03 11:48

Jeg husker ikke hvad den hedder, men det er den mindste.

> Tør du godt forlade din båd med ovnen tændt?
Njaaah! for kortere tid ja.

> Hvad gør man hvis ovnen går ud, olietilførselen stopper jo ikke?
Det kan jeg ikke helt gennemskue - igen mangler jeg tegninger og
specifikationer.

> Ligger alle 20 liter olie så i spildbakken når man kommer igen?
Måske?

> [...]
> manden i de senere år.
> Du har ret mht. finishen, der mangler en del når man sammenligner med
Ja jeg blev lidt skuffet da jeg så svejsninger etc., og jeg har lidt
problemer med at holde skorstensgennemføringen fri for rust, da bejdsningen
af svejsningen ikke er OK fra starten.

> [...]

> Dette skulle være nemmere, men den store flamme på "fidibussen" soder
> temmelig meget. Men alt i alt er optændingen ret enkel.

Jeg har den fidibus, men jeg synes ikke at det virker helt overbevisende i
praksis. For det første fedter man rundt med sådan en dryppende pind, og som
du selv skriver, så slår flammerne op, og den soder når man tænder den, og
så skal den manøvreres ned i bunden af ovnen ned gennem de løse
"cyklonringe". Det med rensenålen der skal trækkes halvt ud vidste jeg ikke,
det skal prøves.

Hilsen John

Fra : Per

Dato : 21-01-03 10:39

Hej.
Jeg har også en 4T ovn, men jeg har ikke fået den til at køre rigtigt siden
jeg købte båden sidste år. Jeg tror jeg skal have renset hele
brændstof-systemet i gennem, da det virker lidt følsomt over for snavs.
Jeg synes det er ret besværligt at få noget med ild i helt ned i bunden når
den skal tændes, men de få gange jeg har fået den i gang, der varmede den
utroligt godt.

/Per