Router m.m.
Fra : Jan

Dato : 15-01-03 20:59

Hej

Hvis man har en trådløs router med firewall der er forbundet til Dansk
kabelTV internet, og der får en dynamisk IP-adresse skal de PC ere der er
forbundet til routeren så også have en dynamisk IP eller kan de have en fast
IP over til routeren ?
Man skal dele filer mellem alle PCere og man skal kunne gå på nettet fra
alle PCere.

På forhånd tak for hjælpen

JAN

Fra : Keld Damsbo

Dato : 15-01-03 21:10

> [...]
> kabelTV internet, og der får en dynamisk IP-adresse skal de PC ere der er
> forbundet til routeren så også have en dynamisk IP eller kan de have en

De kan fint have fast IP hvis du bare sikrer dig at de ligger i samme subnet
som din routers IP på LAN-siden.
Når du går på nettet er det dine routers IP på WAN-siden som er synlig og
ikke de IP adresser som dine PC har.

> Man skal dele filer mellem alle PCere og man skal kunne gå på nettet fra
> alle PCere.

Ingen problem der, det er netop en af fordelene ved en Router, at dit eget
netværk helt er dit eget og NETBIOS m.v. ikke bliver sendt ud på nettet.

Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne,
og uden at det nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller
holdninger.

Fra : Jan

Dato : 15-01-03 23:16

Hej igen

Jeg har nu givet begge PCere i netværket fast IPadresse med samme subnet som
routeren.
Jeg kan pinge PC1 fra PC2 og omvendt, men de kan ikke se hinanden.
Jeg kan også gå på nettet fra begge PCere.
I min router har jeg angivet begge IP adr. og MACadr. i en Fixed IP tabel.
Er der flere hints til mig ?

Tak

Jan

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 08:29

"Jan" <janpetri@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan også gå på nettet fra begge PCere.
> I min router har jeg angivet begge IP adr. og MACadr. i en Fixed IP

Du gider ikke fortælle hvilket OS du bruger.
Hvis det er w2k/XP skal der være en delt mappe på hver for at de ser nogen
grund til at vise sig i et netværk

mvh Jens

Fra : Jan

Dato : 16-01-03 17:30

Nå ja det oplyste jeg jo ikke, men det er XP, og hele C-drevet er sat til
delt på begge PCere.

Jan

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 23:35

> Nå ja det oplyste jeg jo ikke, men det er XP, og hele C-drevet er sat til
> delt på begge PCere.
>
> Jan

Kør guiden i netværkstedder : "opret mindre netværk" eller hvad det er den
hedder, findes under netværksopgaverne øverst til venstre.
Hov, inden du gør det, så se efter i vomputeradministration om gæstekontoen
er "aktiveret".!
Og test om det er nok.
(guiden skal kun køres på den ene maskine, og den anden skal have samme
arbejdsgruppe)

Når du deler hele C drevet så vær sikker på din firewall i routeren virker,
og check at den indbyggede i xp er slået fra.

mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-03 10:25

In dk.edb.netvaerk, Jan <janpetri@pc.dk> says...
> Nå ja det oplyste jeg jo ikke, men det er XP, og hele C-drevet er sat til
> delt på begge PCere.

Det er vel dine maskiner begge to?

Det er ikke smart at dele systemdisken fra roden af.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen