Layout spørgsmål - Placering øverst i kolo~
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 21:28

Jeg ønsker at lave et webside layout med tre kolonner.

Den midterste og den højre kolonne skal rumme sitets indhold. Disse to
kolonner skal kunne scrolle synkront via elevatorbjælken i browserens højre
side.

Kolonnen til venstre skal rumme en menu som anvendes til at manøvrere rundt
på sitet. Denne menu ønsker jeg placeret øverst - Og altid øverst således at
den ikke scroller med op når man scroller de to øvrige kolonner.

Findes der et trick i alm. html så jeg kan lave ovenstående uden at anvende
frames?

Claus

Fra : Brian Christensen

Dato : 15-01-03 22:59

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
[snip]

> [...]
> den ikke scroller med op når man scroller de to øvrige kolonner.
>
> Findes der et trick i alm. html så jeg kan lave ovenstående uden at anvende

Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre i alm. html.
Du skal nok benytte noget script for at opnå denne effekt uden frames.
Prøv at se på : http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/index.html
der er et par at vælge imellem.

mvh
Brian

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-01-03 23:06

Brian Christensen <brian@ryo.dk> writes:

> Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre i alm. html.
> Du skal nok benytte noget script for at opnå denne effekt uden frames.

Det kan godt lade sig gøre med almindeligt HTML og CSS. Den venstre
kolonne skal placeres med position:fixed , så scroller den ikke med.

Det virker dog ikke i Internet Explorer, da den endnu ikke forstår
fixed placering. Der er forskellige hacks til at omgå det problem,
nogle af dem bruger javascript.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-03 00:20

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> forstår fixed placering. Der er forskellige hacks til at omgå
> det problem, nogle af dem bruger javascript.

Et der ikke gør er dette:
<http://devnull.tagsoup.com/fixed/vertical.html>.

Det virker smukt i IE6, men så vidt vides ikke i tidligere IE-
versioner. Problemet med javascriptløsninger er at de ofte
"hakker", fordi den fastlåste boks flyttes med scriptkoden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen