Binær logaritme på lommeregner?
Fra : zigge

Dato : 15-01-03 17:49

Hej ng

Jeg står og skal beregne nogle binære logaritmer på min TI-30 lommeregner...
Den kan kun regne med den naturlige logaritme og 10-tals logaritmer.
Hvordan kan jeg beregne eller omskrive binære logaritmer så de kan beregnes
med lommeregner eller på et stykke papir?
Jeg kan ikke lige finde nogen definitioner på det eller eksempler (google)
kan nogen hjælpe?

//zigge

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 15-01-03 17:59

zigge wrote:

> [...]
> kan beregnes med lommeregner eller på et stykke papir?
> Jeg kan ikke lige finde nogen definitioner på det eller eksempler (google)

log2(k) = ln(k)/ln(2)

--
Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> http://www.kongslund.dk/
The programmer, like the poet, works only slightly removed from pure

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-03 17:59

Scripsit "zigge" <laser.snabela@pc.dk>

> Den kan kun regne med den naturlige logaritme og 10-tals logaritmer.
> Hvordan kan jeg beregne eller omskrive binære logaritmer så de kan beregnes
> med lommeregner eller på et stykke papir?

Alle logaritmefunktioner er proportionale med
hinanden. Proportionalitetsfaktoren for totalslogaritmen kan du
sikkert selv regne ud, hvis du starter med definitionen af hvad en
logaritme er.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Ole Tranberg

Dato : 15-01-03 18:13

Den 15.01.2003 skrev "zigge" <laser.snabela@pc.dk>:

> [...]
> med lommeregner eller på et stykke papir?
> Jeg kan ikke lige finde nogen definitioner på det eller eksempler (google)

Så vidt jeg husker, kan du finde det således:

log_2 (X) = log_10(X) / log_10(2)

--
Mvh,
Ole Tranberg

Fra : zigge

Dato : 15-01-03 18:47

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message
> Hej ng

Tak for det hurtige svar
Af Henning Makholm's svar gætter jeg på at regnereglerne ikke afviger meget
fra de normale logaritmeregler

//zigge