Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkalde digitalfotos med skæve mål... hv~
Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 15-01-03 15:25

Daws,-

jeg har lavet et panoramafoto, som måler ca. 15.000 x 2.000 pixels. Jeg er
interesseret i at få dem "fremkaldt" hos en fotohandler på rigtigt
fotopapir, men er i tvivl om hvorvidt det kan lade sig gøre i f.eks. mål 150
x 20 cm... Deres maskiner er velsagtens en slags printer med papir på rulle,
og de kan vel bare lade være med at skære for hver 30 cm, eller...? Nogle
erfaringer her i gruppen?

(Det drejer sig om 5 billeder fra Grand Canyon, der bliver scannet og
derefter blendet sammen i Photoshop...).

--

MVH Klaus Lauritsen
(Remove NIXTHIS in mailadress to reply)

Fra : KNL DtP

Dato : 15-01-03 16:44

"Klaus Lauritsen" <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> men er i tvivl om hvorvidt det kan lade sig gøre i f.eks. mål 150
> x 20 cm...

Hvis det ikke kan lade sig gøre at printe hele herligheden ud i en køre, så kunne du
jo klippe det mergede billede op i fem seperate billeder (med 20 pixels sort kant
hele vejen rundt). Fremkald disse i 20x30, skær den sorte kant væk og monter dem på
noget pap.

Hvis du har fået merget dem pænt sammen i PS og du har 25 pixels "sikkerhedskant" på
og får dem beskåret meget nøjagtigt og monteret korrekt, så tror jeg ikke du vil
kunne se overgangen!

Held og lykke med projektet - og skriv lige hvilke erfarringer du gør dig!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 15-01-03 17:08

Ja, det dersens klippeklistre-noget har jeg prøvet tidligere, og det er ikke
helt optimalt med en synlig samlingskant... Jeg har ringet rundt til lokale
fotohandlere, der enten ikke ved noget eller siger, at billeder stadig
bliver belyst 1 ad gangen... det lyder dog lidt noller, så jeg håber stadig
der er nogle der kan henvise til et lab der "printer" ud på rulle...

Plan B: Jeg skal på et tidspnkt have mig en ny inkjet-fotoprinter... No'en
hér der ved om der fås en Epson/Canon/HP-ting, hvor man netop kan montere en
papirsrulle i f.eks. 20 cm. bredde?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-03 17:36

Klaus Lauritsen wrote:

> (Det drejer sig om 5 billeder fra Grand Canyon, der bliver scannet og
> derefter blendet sammen i Photoshop...).

Prøv at ta' en snak med http://www.acrobat.dk - de kan lave
sådan noget på specielle photo-printere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 16-01-03 09:28

"Klaus Lauritsen" skrev d. 15-01-03 15:25 dette indlæg :
> [...]
>
> (Det drejer sig om 5 billeder fra Grand Canyon, der bliver scannet og
> derefter blendet sammen i Photoshop...).

Prøv at tage en snak med Japan Photo - de reklamerer netop med at de
bruger "rulle-papir" og derfor bevarer de originale proportioner. De
nævner ganske vist ikke "ekstreme" tilfælde som dit - men det burde
klart være en mulighed. Meld gerne resultatet tilbage til gruppen (jeg
har haft lignende tanker, men blot ikke fået ført dem ud i livet).

http://www.kandu.dk/

Fra : The Head which is no~

Dato : 16-01-03 22:45

Hej Klaus

Et Schweizisk firma - Colormailer.com kan lave panorama i 25 x 75 cm for
et par hundrede kroner.
Jeg fik fremkaldt 10x15 billeder der for et par år siden og kvaliteten
var rimelig.

Se nærmere på http://www.colormailer.com/Content/Prices2-DK.html

Mvh.
Sune

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 16-01-03 23:19

Så er det da billigere at få lavet en 50*75 kopi efter at man i sit
fotobehandlingsprogram
har placeret det færdige panorama på en stor baggrund - på f.eks.
10000*15000 pixels - så
kan der endda blive plads til flere i det samme billede.

Jeg har på den måde fået lavet 2 panoramer på ca 20 * 75 cm for kr 99 (hos
japan photo)

Men det er stadig spændende at høre om nogle af de danske leverandører kan
gå ud over standardformaterne (f.eks. 20 * 100 cm eller 50 * 200 cm)

Uffe