Hvad gør vi galt?
Fra : Inge Winkler

Dato : 15-01-03 19:21

Min søn fik i oktober et 60 l akvarium. Der blev sat 5 planter i + 5
zebrafisk.
Efter 14 dage supplerede vi med 2 sugemaller, da der var begyndt at komme
alger.
Da vi havde fået bugt med algerne(syntes vi) kom der 5 kobbermaller? i.

De døde efter ca. en måned.

Flere planter og derefter 5 rødnæser i. 14 dage efter 10 neonfisk.

Nu er tre af zebrafiskene døde inden for en uge, så et eller andet er helt
galt.

Vi skifter vand hver 14. dag efter råd fra dyrehandleren, ca 1/4 hver gang.
Er det nok og ofte nok?

Vi renser pumper 2 gange om dagen. Skal det gøres hver dag og skal svampen
skiftes eller blot rengøres?

Er der for mange fisk i?

Vi fodrer hver morgen, og foderet er væk efter ca 1. min. Giver vi nok mad?

På bunden ligger der efterhånden en del snask. Hvordan renser jeg det og
skal det renses væk? Kan jeg flytte alle fiskene + planter over i en ny, ren
spand, mens jeg renser og kan fiskene tåle at komme ned i nyt vand?

Jeg vil forfærdelig gerne have dette til at køre, da det ikke er til at bære
at komme hjem til et akvarie, hvor der ligger en fisk med bugen i vejret.

mvh

Inge

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-01-03 21:03

Inge Winkler <i_winkle@post11.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e25abb9$0$242$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
bære
> at komme hjem til et akvarie, hvor der ligger en fisk med bugen i vejret.

Det er meget vanskeligt at stille med diagnosen, uden at have set
patienten!

Umiddelbart ser det jo ud til at være iorden, bortset fra at jeg ikke
ville have valgt lige den slags fisk
til et så lille akvarie. Jeg synes at det også er lige lovligt mange fisk
I har stoppet i akvariet.
Jeg får det til 22 stykker, det er ret mange! Også selv om det ikke er
store fisk.

Fisk kræver ikke ret meget mad, så det lader til at være iorden.

Du skriver at I købte 2 "sugemaller", der er ganske mange fisk som kan
suge sig fast.
Nogle af de mest almindelige er også en af de mest uegnede til
akvariebrug, den er lysebrun, med
en mørkbrung stribe gennem kroppen.
Den bliver stor, og er også kendt for at kunne tage mindre fisk hvis den
ikke bliver fodret nok.

De fisk som er døde, har der været nogle symptomer inden eller er de bare
lige pludseligt døde?

Det snask som ligger på bunden bør I fjerne. Det kan meget let gøres ved
at i tager en plastik sodavandsflaske,
skærer bunden ud, og stikker et stykke slange i halsen, og inden i den
slange stikker i så et stykke almindeligt vandslange. Stik flasken i
bundlaget og sug så.

Det virker lidt grotesk at I renser pumpen 2 gange om dagen og der stadig
ligger affald på bundlaget.

Hvad er det for en pumpe??

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 15-01-03 21:01

"Inge Winkler" <i_winkle@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alger.
> Da vi havde fået bugt med algerne(syntes vi) kom der 5 kobbermaller? i.

Hvad fodrer du dine maller med? Er du sikker på at der falder nok foder ned
på bunden til dem, når du siger at foderet er spist efter 1 min.? Prøv at
give dem nogle malle piller og evt. en gang frostfoder med jævne mellemrum
(1-2 gange ugentligt).

> Vi skifter vand hver 14. dag efter råd fra dyrehandleren, ca 1/4 hver
gang.
> Er det nok og ofte nok?

Det er helt fint.

> Vi renser pumper 2 gange om dagen. Skal det gøres hver dag og skal svampen
> skiftes eller blot rengøres?

Det er alt for meget. jeg går ud fra at det er et filter der sidder inde i
akvariet? I så fald skal du blot skylle filtersvampen i tempereret vand 1
gang ugentligt (med mindre den stopper til inden). Den skal ikke udskiftes
før om 2,3,4,5...år.

> Er der for mange fisk i?

Ikke umiddelbart, men I skal nok heller ikke komme flere i.

> Vi fodrer hver morgen, og foderet er væk efter ca 1. min. Giver vi nok
mad?

Det vil jeg tro for fiskene i mellem- og topzonen.

> På bunden ligger der efterhånden en del snask. Hvordan renser jeg det og
> skal det renses væk?

Det er en god idé at købe en "støvsuger" hos din lokale akvariehandler. Det
er et plastikrør der sættes på en vandslange eller lignende og når du
skifter vand kan du bruge slangen som en hævert. Plastikrøreret sørger for
at du kan støvsuge bunden for skidt, uden at risikere at suge grus med ud.

Kan jeg flytte alle fiskene + planter over i en ny, ren
> spand, mens jeg renser og kan fiskene tåle at komme ned i nyt vand?

Lad hellere fiskene blive i akvariet. Det lyder næsten som om i vil fiskene
det for godt. For megen uro i akvariet giver stress og dermed risiko for
døde fisk.

> Jeg vil forfærdelig gerne have dette til at køre, da det ikke er til at
bære
> at komme hjem til et akvarie, hvor der ligger en fisk med bugen i vejret.

Sidst men ikke mindst (måske er det overflødigt)...brug ALDRIG
rengøringsmidler i forbindelse med rengøring af akvarie eller tilbehør
hertil.

Håber I får det til at køre. Kig evt på Søhestens hjemmeside. De har en god
beskrivelse af hvorledes nybegynderen får akvariet til at køre godt.
www.soehesten.dk

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 15-01-03 21:08

Hej Inge,

> Vi skifter vand hver 14. dag efter råd fra dyrehandleren, ca 1/4 hver gang.
> Er det nok og ofte nok?

Vandskiftet virker passende. Man bør skifte mellem 1/3 og 1/4 ca. hver
14. dag afhængig af antallet af fisk i forhold til akvariets størrelse,
antallet af planter osv.

> Vi renser pumper 2 gange om dagen. Skal det gøres hver dag og skal svampen
> skiftes eller blot rengøres?

Okay, den her forstår jeg ikke helt. Hvis I renser pumper (og her
antager jeg at I mener filtre ?) to gange om dagen så har I da vist nok
at se til. Et filter i akvariet yder mekanisk og biologisk filtrering af
vandet. I filtermaterialet opsamles og dannes bakterier der er gavnlige
for omsætningen af affaldsstoffer i vandet. Disse er vigtige for at
bevare en god balance i akvariet. I må under ingen omstændigheder rense
filtret to gange om dagen, derved udraderer I bakteriekulturene. Filtre
bør kun renses når flowet gennem filtret er væsentligt nedsat og da bør
man rense filtermaterialet i vand fra akvariet (hæld vand fra akvariet i
en spand og rens materialet deri).

> Er der for mange fisk i?

Nej, det tror jeg ikke. Men I skal være opmærksomme på at det er svært
at holde god balance i små akvarier jo flere fisk der kommer i. Risikoen
for pludselig ophobning af affaldsstoffer med efterfølgende døde fisk er
væsentligt større i små akvarier i forhold til store.

> Vi fodrer hver morgen, og foderet er væk efter ca 1. min. Giver vi nok mad?

De virker som passende. Husk at mallerne ikke kun kan leve af resterne
fra de andre, mallepiller er en god ide.

> På bunden ligger der efterhånden en del snask. Hvordan renser jeg det og
> skal det renses væk?

Ja, snasket skal fjernes med jævne mellemrum. I kunne f.eks. bruge en
slamsuger/slamhævert der kan fåes i enhver akvarieforretning. Her
påsættes en slange på en plasticfidus og så suger man vand og snask ud.

> Kan jeg flytte alle fiskene + planter over i en ny, ren
> spand, mens jeg renser og kan fiskene tåle at komme ned i nyt vand?

Det er ikke nødvendigt at flytte fiskene mens du gør rent. Hvis du gør
det, så tag noget vand fra akvariet og sæt fiskene ned i det. Og vær
stjernesikker på, at spanden ikke har været brugt til gulvvask så at der
sidder sæberester og andet godt.

> Jeg vil forfærdelig gerne have dette til at køre, da det ikke er til at bære
> at komme hjem til et akvarie, hvor der ligger en fisk med bugen i vejret.

Been there, done that, have the t-shirt. Oplevede iltsvind i et
yngleakvarie i sidste uge = 30 døde småfisk = SNØFT !!!

Ellers ku' I jo købe en lille bog om det at holde akvarie (eks.
Politikens Akvariebog), der er masser af tips om pasning og pleje af
fisk. Det er ikke kompliceret og det kræver ikke nødvendigvis masser af
tid, men der er nogen ting man er nødt til at have styr på...

Held og lykke med det...
Venlig hilsen
Thomas Kristensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-01-03 21:23

"Inge Winkler" <i_winkle@post11.tele.dk> wrote in message
> [...]
bære
> at komme hjem til et akvarie, hvor der ligger en fisk med bugen i vejret.

Hej Inga.
Lige en lille tillægsbemærkning .... :)
Hvad med at låne en akvariebog på bilbioteket ???? Eller måske hellere købe
en - her er akvariets lexikon en god investering. Den omtaler mange fisk,
nogle planter, har egen sektion om sygdomme, og beskriver temmelig nøje
hvordan man passer akvariet.
Det er sjovt med fisk, men endnu mere sjovt, hvis man får det til at fungere
som det skal :)
Jeg holder også med Carsten i at der er alt for mange fisk i dit akvarie -
og dine kobbermaller mistede du højest sandsynlig fordi de sultede ihjel.
Jeg har en del corydoras maller (som kobberpansermallen hører ind under), og
de behøver altså egen mad, som bliver dumpet ned til dem. Men de spiser kun
"fersk" mad, dvs at de ikke spiser gamle fodderrester.
Held og lykke med at få det til at køre :)
Hilsen Ditte

Fra : timmy_

Dato : 16-01-03 19:56

> [...]
bære
> at komme hjem til et akvarie, hvor der ligger en fisk med bugen i vejret.

Jeg svarer på norsk, håper det går bra.
Ikke vask filteret 2 ganger for dag. Dersom dere har et filter av typen som
skal skylles, så er forsiktig skylling hver 2. uke nok!!

Dersom dere har filter av typen som skal skiftes ut, skift 1 gang i uken
max.

Ikke overdriv renholdet. Aldri skift filter og vann på samme tid, f.eks.

Ellers virker alle rutinene deres til å være i orden. Lykke til !