Lone pair
Fra : Uffe Holst

Dato : 15-01-03 11:43

Et par af et atoms ikke-delte elektroner kaldes et "lone pair" på engelsk.

Men hvad er det lige, det hedder på dansk?

--
Uffe Holst

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-01-03 13:16

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev:

> Et par af et atoms ikke-delte elektroner kaldes et "lone pair" på
> engelsk.
>
> Men hvad er det lige, det hedder på dansk?

Det samme evt. ikke-bindende elektroner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-01-03 13:33

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse news:q2.m2.VN2IB4PT2abUtqd.NR@eremitage.dk...

Et par af et atoms ikke-delte elektroner kaldes et "lone pair" på engelsk.

Men hvad er det lige, det hedder på dansk?

Fænomenet opstår i molekyler som fx H2O hvor der findes
2 "disponible elektronpar" eller "særpar" som skubber til
bindingselektronerne som giver molekylet en vinkel 104,5
i stedet for 109,5 som er den sædvanlige tetrahedrale vinkel.

Mvh
Martin

Fra : Bent Jensen

Dato : 15-01-03 21:16

"Martin Larsen" skrev ...
> [...]
> bindingselektronerne som giver molekylet en vinkel 104,5
> i stedet for 109,5 som er den sædvanlige tetrahedrale vinkel.

Sådan har jeg ikke lært det, men jeg har lært det såldes:

Atomer vil stræbe efter en tilstand med 2, 8 eller 18 elektroner i
yderste skal. Nitrogen har 2 elektroner i første skal og 5 elektroner
i anden skal. Hydrogen har 1 elektron i første skal.

Når nitrogen forbinder sig med hydrogen og danner ammoniak, NH3, vil
den enlige elektron i hver enkelt hydrogenatom danne par med et af de
5 elektroner i nitrogenatomets ydre skal, hvilket vil engagere i alt 3
af nitrogenatomets 5 elektroner, hvorefter der er to ikke-ikke
engagerede elektroner tilbage. Dem kalder man - også på dansk - et
"lone pair".

Vand er i en vis grad dissocieret i H+ og OH-. H+ har ingen elektroner
i yderste skal men vil gerne have 2 elektroner i yderste skal. Det kan
den få ved at forbinde sig med HN3, som jo havde et "lone pair", og
derved dannne NH4-. Dette forklarer, hvorfor ammoniak er så
letopløseligt i vand.

Bent

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-01-03 21:52

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:9a3bbfb0.0301151216.2046d734@posting.google.com...
> "Martin Larsen" skrev ...
>
> Vand er i en vis grad dissocieret i H+ og OH-

Tak for dit foredrag |-O
Der blev spurgt om danske betegnelser.

Mvh
Martin

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-01-03 22:26

On Wed, 15 Jan 2003 21:52:29 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Tak for dit foredrag |-O
>Der blev spurgt om danske betegnelser.

Jeg har altid hørt det omtalt som "ledigt elektronpar" men tror
efterhånden også den anden betegnelse er ok på dansk, den ses i mange
danske kemibøger.

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-01-03 23:36

In an article of 15 Jan 2003 Mikkel Mikkelsen wrote:

> Jeg har altid hørt det omtalt som "ledigt elektronpar" men tror
> efterhånden også den anden betegnelse er ok på dansk, den ses i mange
> danske kemibøger.

Jeg tror også, at "ledigt elektronpar" er det bedste, hvis jeg da ikke
ender med blot at bibeholde "lone pair". Enhver der måtte finde på at
læse teksten, burde også vide, hvad et lone pair er.

--
Uffe Holst

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-03 23:17

>Jeg tror også, at "ledigt elektronpar" er det bedste, hvis jeg da ikke
>ender med blot at bibeholde "lone pair". Enhver der måtte finde på at
>læse teksten, burde også vide, hvad et lone pair er.

I kemi (C&B niveau) har vores lærer altid brugt udtrykket "lone pair", så
det er godt nok på dansk (sku man tro) :)