MS Windows
briani 27239
Fjerne multiboot menu i Win 98?
Fra : kim

Dato : 15-01-03 11:09

Jeg har haft en Win XP pro på prøve, hvor jeg lagde den på mit F:\
XP fjernede jeg så igen for igen at køre min Win 89, men den laver
stadigvæk ved opstart af computer en Boot-menu, hvor jeg kan vælge
mellem Win98 og XP ( som jo er fjernet ).

Hvordan får jeg denne multiboot menu fjernet fuldstændigt, så min maskine
igen bare starter normalt op i Win 98 ?

Mvh Kim

Fra : kim

Dato : 15-01-03 11:59

Ups...jeg glemte at mit Win98 ligger på C:\ samt min boot.ini ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

På forhånd tak.

Mvh Kim

Fra : Janner

Dato : 15-01-03 21:28

> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home

Den helt nemme husmands version er at sætte timeout til 0 da win 98 allerede
er sat som defaault op system ....

Det Leth'

Jan

Fra : kim

Dato : 15-01-03 16:10

"Janner" <ask@me.com> skrev i en meddelelse news:b03ghu$5dr$1@sunsite.dk...
> Den helt nemme husmands version er at sætte timeout til 0 da win 98 allerede
> er sat som defaault op system ....
>
> Det Leth'
>
> Jan

Hej Jan.

Desværre det er ikke korrekt...den startede straks op i XP med det resultat at jeg ikke
mere kunne komme ind i Win98 igen og ændre boot.ini tilbage.
Så jeg blev nødt til at kører hele Win98 installation igen og nu virker det...

Besværligt :(

Så det er ikke Leth'...

Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-01-03 17:19

kim wrote:
> [...]
> det resultat at jeg ikke mere kunne komme ind i Win98 igen og
> ændre boot.ini tilbage. Så jeg blev nødt til at kører hele Win98

Hvordan kan den starte op i XP, når det ikke længere er
installeret?
Kan man ikke ændre boot.ini i DOS?

/Mikael

Fra : kim

Dato : 15-01-03 21:42

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan den starte op i XP, når det ikke længere er
> installeret?

Fordi boot-loggen kommanderede den til det, og jo... så kom der jo
bare en fejlmeddelse at en eller anden fil manglede til at kunne køre XP...

> Kan man ikke ændre boot.ini i DOS?

Så vidt jeg ved Jo... man skriver bare edit boot.ini i dos-promten...
Men min maskine ville ikke ind i Dos selvom jeg trykkede F8 ( booy menu )
for jeg havde jo fulgt rådet fra Jan og sat timeout=0....så jeg kunne ikke komme ind i Dos igen :(

/Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-01-03 11:53

kim wrote:
> Fordi boot-loggen kommanderede den til det,

Ja det er jeg godt klar over.

> og jo... så kom der jo bare en fejlmeddelse at en eller anden fil
> manglede til at kunne køre XP...

Aha, så passer din udtalelse heller ikke:
> den startede straks op i XP med det resultat [snip]

;)

> Så vidt jeg ved Jo... man skriver bare edit boot.ini i dos-
> promten...

Det var nemlig det jeg tænkte.

> Men min maskine ville ikke ind i Dos selvom jeg trykkede F8
> (booy menu) for jeg havde jo fulgt rådet fra Jan og sat
> timeout=0....så jeg kunne ikke komme ind i Dos igen :(

Hvad med opstart på en Win98 bootdisk?

/Mikael

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-01-03 02:15

kim wrote:
> Hvordan får jeg denne multiboot menu fjernet fuldstændigt, så min
> maskine igen bare starter normalt op i Win 98 ?

Boot op på startdisketten og skriv FDISK/MBR
Den kommando fjerner bootmanigeren fra masterbootrecorden på
harddisken. Det skal siges, at du kan ikke se der sker noget på skærmen.
Der efter skriver du SYS C:
Den kommando over fører systemfilerner så din Cdrev bliver boot bar.

Det var det.

Sørg for at Fdisk.exe og Sys.com er på disketten og disketten er samme
windowsversion som den der ligger på harddisken. Sprogversion er
underordnet.

mvh
Henning