Problem med Compaq Presario 4506
Fra : Erik

Dato : 15-01-03 09:40

Problem med pc med disse karakteristika:
Compaq Presario 4506 (5 år gammel)
Info: http://www.compaq.dk/derhjemme/produktkatalog/classics/4506.asp
Pentium
200 MHz
32 MB RAM (16 MB i bundkort og 16MB i en RAM-klods)
3.2 GB HD (ca. 2GB ledig plads)
Bundkortet har kun plads til én RAM-klods, og der kan vælges mellem 16
og 32 MB.
Windows 95
Anvendelse: E-mail, internet, tekstbehandling og regneark.

PC'en begyndte pludseligt at køre meget langsomt i alle programmer.

Hvis jeg i KONTROLPANEL valgte SYSTEM, kunne jeg se, at pc'en havde en
hukommelse på 12 MB RAM.

Hvis jeg i KONTROLPANEL valgte COMPAQ DIAGNOSTICS, kunne jeg se, at
pc'en havde en hukommelse på 32 MB, bestående af 16 MB i bundkortet og
16 MB i en RAM-klods.

Jeg har udskiftet den gamle RAM-klods med en ny på 32 MB med følgende
resultat:
Hukommelse ifølge SYSTEM: 12 MB RAM
Hukommelse ifølge DIAGNOSTICS: 48 MB RAM
Pc'en kører stadig meget langsomt.

Jeg har geninstalleret Windows 95 og alle programmer, men det hjalp
kun lidt på hastigheden.

Jeg har nu sat den gamle RAM-klods på 16 MB tilbage i bundkortet med
følgende resultat:
Hukommelse ifølge SYSTEM: 12 MB RAM
Hukommelse ifølge DIAGNOSTICS: 32 MB RAM
Pc'en kører stadig med samme hastighed som efter geninstallation af
Windows 95 og alle programmer.

Løsningsforslag er velkomne...

På forhånd tak.

Hilsen Erik

Fra : René Prebendorf

Dato : 15-01-03 12:01

"Erik" <erik1966@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Hukommelse ifølge DIAGNOSTICS: 48 MB RAM
> Pc'en kører stadig meget langsomt.
>
> Jeg har geninstalleret Windows 95 og alle programmer, men det hjalp

Har du formateret eller installeret oven i det gamle?

Venligst René

Fra : Erik

Dato : 15-01-03 16:16

"Ren Prebendorf" <rpr@novozymes.com> wrote in message news:<RbbV9.31$gu1.6@news.get2net.dk>...>
> Har du formateret eller installeret oven i det gamle?
>
> Venligst Ren?

Jeg har geninstalleret Windows 95 med en Compaq Restore cd, hvormed
harddisken "t?mmes" og Windows 95 installeres.

Vil det v?re en fordel at formattere harddisken, og hvordan g?r man?

Hilsen Erik

Fra : Mikael Norrelund And~

Dato : 15-01-03 17:54

Erik wrote:
> [...]
> Restore cd, hvormed harddisken "t?mmes" og Windows
> 95 installeres.
>
> Vil det v?re en fordel at formattere harddisken, og

Booter op pa en start (boot) diskette og skriver "format c:"
og trykker pa "Enter".
En boot disk kan hentes her:
<http://www.bootdisk.com/original.htm>
- Bare tag en Windows 95 Original.

Prov derefter at installere igen, jeg er dog ikke sikker
pa det vil afhjalpe problemet.

/Mikael

PS.
Jeg har sendt dig en mail ang. den der Restore CD.