Lille netværk via kryset kabel
Fra : lovend

Dato : 15-01-03 01:26

Hej med jer.

Jeg skal have koblet en Bærbar på min alm. pc jeg har to netværkskort i
pcén(et inet og for at skaffe forb. til den bærbare) og et i den bærbare men
hvordan fa.. nej søren hedder det... gør man det ? der er xp pro på dem
begge.Jeg er med på at pcén skal stå som server for den bærbare men det er
heller ikke noget problem da det kun er meget små text filer der skal over
på pcén men nu vi er ved det må den bærbare da også gerne kunne komme på
nettet.

mvh. lovend

Fra : Jan Kleis Nielsen

Dato : 15-01-03 02:04

Serveren´s andet netkort (til den bærbare) skal havde en ip i samme range
som din bærbare, gerne uden for den range du bruger med din ISP.
Eks. server 10.0.0.2 bærbar 10.0.0.3
Fildelingen kan du enten klare vha window share, eller en ftp server (der
lytter på det interne netkort).

Hvis den bærbare skal på nettet har du flere muligheder.
1) Køb en switch (hvis din isp tillader flere på nettet samme tid)
2) Brug en proxy på serveren
http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm
3) Brug et gateway program http://www.tucows.com/preview/251739.html
4) Brug ICS der er indbygget i windows.
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

Det nemmeste, efter min menng, er proxy - men os den løsning der giver dig
mindst.
Du kan fint få mail, www, ftp til at du, men heller ikke meget mere.

Et gateway program kræver en del mere setup, men virker til gengæld "næsten"
som en hardware router så den bærbare er "rigtigt" på nettet.

ICS der er i windows gør at din server kommer til at virke som gateway for
den bærbare.

Hvis du vil kunne bruge den bærbare med ting som icq, msn, og spil skal du
vælge ICS (Eller gateway).
Skal du kun bruge http og mail, kan du nøjes med analogx proxy og 5min
setup.

/Jan K. Nielsen