Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rammer (dias) med eller uden glas
Fra : Nicolai Larsen

Dato : 15-01-03 00:13

Fra : Søren Blom

Dato : 15-01-03 00:55

>"Nicolai Larsen" <cbaoth@cs.auc.dk> skrev
>Ud fra disse betragtninger synes jeg glasrammerne har de største fordele,
>men er der noget jeg har misset?

Ved ikke lige om der er noget du har missede, men jeg vil uden tvivl vælge
rammer uden glas.
Det af den enkle grund, at så slipper du for at der samler sig snavs imellem
positiv og glas, hvilket der gør efter en årrække. Men hensyn til fugt, så
kan du også risikere at skulle et dias i glas få fugt, så vil det klister
fast på glasset, det vil kunne ses når det gennemlyses, ligeledes vil du
have meget stor besvær med at skille ramme af uden at ødelægge diaset.

Din bekymring om ridser og beskyttelse mod varme fra pæren er lidt hen i
vejret. For når du ikke bruger dine Dias, så står de vel i lukkede æsker og
varmen fra pæren tager de ikke skade af. Mine har i hvert fald aldrig gjort
det. Men det er kun min mening og kendskab.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 15-01-03 07:55

Hej

For mange virke det som et religion spøærgsmål om dias skal i glas eller ej.
En af fordelene ved Glas som du ikke nævner er at de ligger helt plan.

En anden fordel ved glasløse rammer er pladsbesparelsen, hvis man bruger CS
rammer, så fylder Diasne kun de halve.

Jeg har også været en del i tvivl og søgt på det på nettet og jeg synes at
jeg dengangf fandt frem til at hvis man brugte sine Dias meget (til
foredrag) så kunne det være en fordel med glas for at undgå at de blev
ridset, hvis de fladt ud af magazinet.

Det man skal være opmærksom på er at mange idag med gamle dias i glas har
problemer med fugt/svamp mellem glas og dias og der er mange der mener at
det nok ikke i samme grad vil ske ved glasløse rammer.

VH

Per
"Nicolai Larsen" <cbaoth@cs.auc.dk> wrote in message
Jeg forsøger at finde ud af, om rammer med eller uden glas er bedst til
mine dias, ved at opstille fordele ved begge slags. Så vidt jeg kan se, er
*ulemperne* ved rammer *med* glas bare det modsatte af *fordelene* ved
rammer *uden* glas, og omvendt. Foreløbigt har jeg følgende (korte)
lister.

Fordele, med glas:
* beskyttelse mod omgivelserne (ridser, mm).
* (delvis) beskyttelse mod varmen fra pæren i fremviseren.

Fordele, uden glas:
* dias i glasrammer er mere udsatte ang. fugt.
* lader sig lettere fremkalde/scanne end dias i glas-rammer.

Ud fra disse betragtninger synes jeg glasrammerne har de største fordele,
men er der noget jeg har misset?

--Nicolai

Fra : Ole

Dato : 15-01-03 13:32

Hej Nikolaj

Jeg anvender glasløse rammer til opbevaring af mine dias, men hvis jeg,
seriøst, skal vise dem frem, monterer jeg dem i glas.
Det glasløse system giver frihed med scanning og til genbrug af rammerne.

Et dias monteret i glas straks efter fremkaldelsen, vil indeholde en del
fugt, der kan give problemer med bakterier og fastklæbning, men hvis et
dias, er blevet projekteret et stykke tid (2 min. vil jeg tro) glasløst er
det efter min mening gennemtørt og kan tåle en permanent glasmontering.
Jeg har hørt om fotografer der ligger deres dias til tørre i syrefrit papir
pres, men projektor metoden er ligeså god, tror jeg.

Mvh

Ole

http://www.atomb.dk/foto

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 15-01-03 19:51

Hej

Ved brug af glas, er der 6 flader der skal være rene, uden er der kun to.

Før i tiden brugte man en MEGET kraftig gift til at slutskylle diasfilm med,
dette er nu forbudt, så der dannes nu nemmere mug/skimmel mellem dias og
glas.

--
Venlig hilsen / Best regards