Cookie - vis kun én gang, og kun hvis cook~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-01-03 23:36

Hejsa!

Jeg skal have fikset noget sammen, som viser en besked EN gang (første
gang), når man besøger et site.

Det burde være til at gå til, men jeg vil ikke have, at beskeden skal
vises, hvis cookies ikke er til (fordi jeg ønsker ikke at beskeden så
skal vises hver gang) - hvordan ordner jeg lige det?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 12:23

Lasse Hedegaard wrote in <s3492v4nh47kgdn7dk81b0su63lsthnsgi@news.tele.dk>:
> Jeg skal have fikset noget sammen, som viser en besked EN gang (første
> gang), når man besøger et site.

Gør det med sessioner i stedet for cookies.

<?php
session_start();
if (!@_SESSION['beskedvist']) {
$visbesked = true;
@_SESSION['beskedvist'] = true;
} else {
$visbesked = true;
}
?>

Senere på siden kan du så ud fra $visbesked se, om beskeden skal vises.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Kim Emax

Dato : 15-01-03 14:10

"Niels Andersen" wrote

> if (!@_SESSION['beskedvist']) {

Nu roder jeg ikke meget med sessions, så derfor mit undrende spørgsmål: kan
du erstatte $ med @ ?

--
Kim Emax

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 14:48

Kim Emax wrote in <M4dV9.36041$Hl6.4248276@news010.worldonline.dk>:
> Nu roder jeg ikke meget med sessions, så derfor mit undrende spørgsmål:
> kan du erstatte $ med @ ?

Nej, det var mig, der tilsyneladende ikke ramte en knap. :)

Der skulle have stået:

if (!@$_SESSION['beskedvist']) {

Fra : Kim Emax

Dato : 15-01-03 15:23

"Niels Andersen" wrote

> Nej, det var mig, der tilsyneladende ikke ramte en knap. :)

_flere_ gange :-Þ

--
Kim Emax

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 18:36

Kim Emax wrote in <s9eV9.36067$Hl6.4256684@news010.worldonline.dk>:
> _flere_ gange :-Þ

Hmm... Jeg har nok brugt cut'n'paste. :)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-01-03 17:29

Niels Andersen skrev:

>Gør det med sessioner i stedet for cookies.

Uha, sessions har jeg faktisk aldrig leget med

Men gemmen informationen til næste gang man besøger sitet? En session
slutter da netop når man lukker sin browser (deraf navnet?)?

Jeg ønsker, at man kun får beskeden første gang man besøger sitet.
Folk der vender tilbage skal altså ikke have den - heller ikke selvom
de har haft lukket browseren.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 18:39

Lasse Hedegaard wrote in <hk2b2vkeb93ihv6u9m105mfn8ha613agtg@news.tele.dk>:
> Men gemmen informationen til næste gang man besøger sitet?

Nej.

> En session slutter da netop når man lukker sin browser (deraf navnet?)?

Nemlig.

> Jeg ønsker, at man kun får beskeden første gang man besøger sitet.
> Folk der vender tilbage skal altså ikke have den - heller ikke selvom
> de har haft lukket browseren.

Så er cookies det rigtige valg. Du kan vælge at gemme det både i en cookie
og i sessionen. Folk der ikke bruger cookies vil så kun se beskeden én gang
pr. besøg. Hvis de brokker sig over det, kan du bede dem om at tage sig
sammen, og lade være med at afvise din cookie.

Skal du gøre mere end det, skal du ud i noget snask med at gemme fx.
ip-adresse, og sørge for kun at sende beskeden én gang pr. ip-adresse.
Jeg kalder det "snask", fordi 500 personer godt kan bruge samme ip, og 1
person godt kan bruge 50 ip-adresser på en måned.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-01-03 19:26

Niels Andersen skrev:

> [...]
>pr. besøg. Hvis de brokker sig over det, kan du bede dem om at tage sig
>sammen, og lade være med at afvise din cookie.

Er det ikke muligt at lave noget check på om en cookie er sat? Det kan
vel gøres på "side 2", men kan man allerede når man sætter den se det?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 21:55

Lasse Hedegaard wrote in <ps9b2vc6gk209ujoj02f3sao286ticjqet@news.tele.dk>:
> Er det ikke muligt at lave noget check på om en cookie er sat? Det kan
> vel gøres på "side 2", men kan man allerede når man sætter den se det?

Nej. En cookie kan ikke ses på den "side"[1], den sættes. Men du kan skrive
i en variabel, at du netop har sat cookien, eller lignende.

[1] En cookie kan ses på "den næste side", hvilket godt kan være den samme
side der reloades.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-01-03 03:08

Niels Andersen skrev:

>Nej. En cookie kan ikke ses på den "side"[1], den sættes. Men du kan skrive
>i en variabel, at du netop har sat cookien, eller lignende.

Det er jo ikke til at vide om cookien er gemt, man kan kun vide, at
header-informationen er sendt - for ellers havde jeg vel ikke noget
problem.

>[1] En cookie kan ses på "den næste side", hvilket godt kan være den samme
>side der reloades.

Ja, men det er ikke en løsning jeg vil bruge.

Jeg tror det i første gang ender med, at ikke-cookie-brugere får den
kastet i sylten hver gang de dukker op. Det er kun på forsiden hvor
man får den - så uden sessions klarer vi det nok til en start. Senere
skal beskeden måske komme på den første side (ikke nødvendigvis
forsiden), og så må sessions på banen.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--