Donnie Darko igen igen
Fra : MP Jakobsen

Dato : 14-01-03 23:02

Hmmm...

Har set den igen. Det var anden gang. Jeg kan overhovedet ikke forstå
hvorfor, men der er nu et eller andet ved den film som jeg finder ufattelig
dragende. Jeg kan sagtens forstå hvorfor så mange mennesker er imod den, men
jeg bliver ved med at synes den har nogle virkelig fede temaer og en
fantastisk fortællerstil.

Jeg tænkte på om der ikke var nogen der sad inde med nogle gode links til
sider der handler om filmen. donniedarko.com er meget fed, og spændende
lavet, men gør nok en mere forvirret end nødvendigt.

Desuden ville jeg høre om der er nogen der har set eller lavet en liste over
alle de filmcitater der er i filmen? Det er jo helt voldsomt, synes jeg. Men
jeg kan måske også bare lægge ting i den...

Nogen bud?

MP

Fra : Jesper Winding

Dato : 15-01-03 00:20

Nogle film tror jeg ikke man skal ligge for meget i! jeg er én af dem der
syntes den er fed - uden at kunne sætte fingeren på hvorfor og det er der
vel heller ikke den store grund til - nogle film glider bare ind og giver en
fed følelse...
--
Jesper

Fra : Morten DH

Dato : 15-01-03 17:38

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> jeg bliver ved med at synes den har nogle virkelig fede temaer og en

Jeg giver dig helt ret - sådan har jeg det med de fleste David Lynch film,
fatter ikke ret meget af dem - men elsker dem (Eraserhead undtaget)

Fra : MP Jakobsen

Dato : 16-01-03 07:24

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> Jeg giver dig helt ret - sådan har jeg det med de fleste David Lynch film,
> fatter ikke ret meget af dem - men elsker dem (Eraserhead undtaget)

Dén forstår du?
Eller dén elsker du ikke?

Hvis du forstår den, burde du vist skrive en bog... :)

Fra : Morten DH

Dato : 17-01-03 17:14

> Dén forstår du?
> Eller dén elsker du ikke?
>
> Hvis du forstår den, burde du vist skrive en bog... :)

Vi er helt enige, den fatter jeg heller ikke noget af (er der overhovedet
nogen som gør det?); men den kan jeg tilgengæld heller ikke lide... men Lost
Highway, Mulholland Dr. osv er bare perler IMHO.... Min af mine film
favoritter er Wild at Heart, lynch eller ej - den film er bare fed...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-01-03 18:00

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

[Eraserhead]

> Vi er helt enige, den fatter jeg heller ikke noget af (er der overhovedet
> nogen som gør det?)

Jada. En udbredt tolkning ser den som at være om angsten for reproduktion -
en slags voldsom og forsinket reaktion fra David Lynch på pludseligt at
blive kastet ind i rollen som familiefar med ansvar for brød på bordet og et
let vanskabt barn. Jeg mener, at bl.a. Anne Jerslev er inde på noget
lignende i hendes bog og artikler om instruktøren.

David Lynch har dog for længe siden afvist den udlægning, men det behøver
man såmænd ikke at fortvivle over. Manden indså jo også først sidste år, at
Lost Highway var opstået på baggrund af retssagen mod O.J. Simpson.

Min egen introduktion til Eraserhead skete sammen med en kammerat i
gymnasiet eller kort efter. Vi så først Naked Lunch og bagefter Eraserhead
fra en uforskammet slidt, 48. generations videokopi. Jeg kan ikke bestå, at
jeg forstod ret meget af den, og min kammerat faldt såmænd i søvn. Men af en
eller anden grund, så syntes jeg, at den var fascinerende, og jeg har senere
anderkendt den som filmen, der for alvor introducerede mig til den verden,
der ligger udenfor mainstreamen. Jeg kan mere eller mindre takke Eraserhead
for, at jeg idag er nogenlunde i stand til at se ALT.

Jeg har i øvrigt også plakaten liggende et sted fra den danske
biografpremiere først i 1990'erne. Jeg kan stadigvæk more mig over, at min
dengang lokale biograf i Sønderborg prøvede at sælge den til det brede
publikum som en gyserfilm. Det fik naturligvis 50% af tilskuerne til at
udvandre skuffede midtvejs. Ikke at det betød det store for successen. De
50% udgjorde kun 2 personer

MVH
Jens