Gelcoat ???
Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 14-01-03 21:08

Hej

Nu har jeg stødt på udtrykket "Gelcoat" en del gange.
Hvad er det helt præcist ?

--
Venligst

jan.illum@NOSPAMget2net.dk
(fjern "NOSPAM")

Fra : villy

Dato : 14-01-03 22:31

det er den malling man bruger til at male i en form hvor så man ligger
glasfiber på
når der så er glas nok på ligger man topcoat på
gelcoat kan du støbe på uden at slibe inder for en tid v/ 20* ca. 24 timer
topcoat er der voks i

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-01-03 11:49

> Nu har jeg stødt på udtrykket "Gelcoat" en del gange.
> Hvad er det helt præcist ?

Polyester, der er indfarvet. Kan bearbejdes som almindelig polyester.
Topcoat derimod er i blandet 20% parafinolie og kan efterfølgende ikke
behandles.

Gelcoat er ofte det første lag polyester, man lægger, når båden støbes. Det
er derfor, det får den flotte, blanke overflade.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : villy

Dato : 15-01-03 21:00

gelcoat er ikke polyester der er indfarvet
har man gelcoat og vil have topcoat skal man putte noget der hedder novstik
på dansk voks novstik er måske ikke stavet rigtig
jeg mener det er 4% der skal i det skal gøres inden man kommer hæder i
gelcoat bruges altid i en form ej topcoat
man maler heller ikke en bil uden at slibe gøres det vil mallingen skalle af
i store flader
efter behandling af topcoat skal det slibes godt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-01-03 09:01

"villy" <villy.rap@tdcasdl.dk> skrev i en meddelelse news:3e25bd73$0$11020

> [...]
af
> i store flader
> efter behandling af topcoat skal det slibes godt

Det var da helt utroligt så obsternasig, du kan være. Du er efter eget
udsagn faglært bådbygger, men alligevel udtaler du dig mod bedre vidende.
Først retter du mig angående planskæring/spejlskæring selv om du tager
fuldstændigt fejl trods 25 års erfaring, og nu påstår du, at gelcoat ikke er
lavet af polyester??!

Jeg har intet i mod at blive korrekset hvis jeg vrøvler, men det skal i
hvert fald gøres af folk, der har styr på deres fakta!

Hvad er gelcoat så lavet af, Villy?

Det er først i de senere år, man rigtig er begyndt at lave gelcoat baseret
på epoxy. Langt de fleste både er med gelcoat af polyester af den simple
grund, at man ikke kan lægge polyester oven på epoxy. Er gelcoaten baseret
på polyester er det som oftest parafin, man bruger. Er gelcoaten baseret på
epoxy/epoxy lignende resins er det sædvanligvis en art kunstig voks, fordi
epoxy og olie er uforenligt.

Her er link, hvor du kan købe gelcoat baseret på polyester:
http://www.bootsservice-behnke.de/shop/c23.html
http://www.stariz.co.kr/gelcoat.htm

http://www.reichhold.com/Products/Index.cfm?PageId=Applications&oid=F1611C9B
-2FA1-11D6-A94A00A0C9E45AA4&SBU=Composites&RGN=ER

Her kan du købe polyester Topcoat:
http://www.bootsservice-behnke.de/shop/c41.html

Og her kan du købe parafin opløsning til at lave Gelcoat om til Topcoat:
http://www.bootsservice-behnke.de/shop/p2690.html

Endelig har jeg intet sted skrevet, at man bruger Topcoat i en form, jeg
skriver udtrykkeligt, at netop gelcoat er det første lag, man smører/lægger
eller sprøjter i formen. Topcoat lægges altid til sidst, så olien kan flyde
op. Topcoat kan bl.a. oversættes til dansk som "slut-maling" eller
"slut-lag".

Gelcoat kan enten være tixotropisk (youghurt konsistens) beregnet til
håndoplægning, eller det kan være fortyndet beregnet til at sprøjte.

Så skriver du noget om biler og om at slibe...

Bortset fra, at jeg har bl.a. har haft eget autolakereri i syv år, har jeg
også arbejdet en del med Topcoat. Når jeg skriver, at topcoat ikke kan
efterbehandles er det pga. parafinen. Grunden til, at man tilsætter parafin
er, at det "opsuger" en del af polyesteren, men da olie-polyesterblandingen
stadig er det letteste vil det således lægge sig øverst. Det er derfor, man
får den glatte/skinnende eller glinsende, lidt "våde" overflade. Problemet
er, at da overfladen er så olieholdig, kan man ikke lægge noget oven på.
Ikke en gang topcoat kan lægges i flere lag, det binder simpelthen ikke pga.
olien.

At male oven på topcoat er derfor et helvede, det er næsten umuligt at få
nogen maling til at binde - selv om man sliber grundigt, olien er der jo
stadig. Skal det males, skal det i hvert fald ikke males med epoxyprodukter,
men med olie/alkyd baserede produkter, som bedre kan binde på en olieholdig
overflade.

I øvrigt ville det være prisværdigt, hvis du gider at citerer korrekt, det
er svært nok at finde ud af dine indlæg..

Claus

Fra : Allan Unnerup

Dato : 16-01-03 12:49

> Det er først i de senere år, man rigtig er begyndt at lave gelcoat baseret
> på epoxy.

Hvis man bruger glasfiber med polyester kaldes det GRP.
Hvad hedder det, hvis man bruger epoxy?

Hilsen Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-01-03 17:52

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse news:a0xV9.36563

> Hvis man bruger glasfiber med polyester kaldes det GRP.
> Hvad hedder det, hvis man bruger epoxy?

Jeg kan ikke huske, hvad det hedder på engelsk, men på dansk ville vi nok
kalde det epoxy laminat/laminering. Der er nok ikke mange, som ville
håndoplægge et skrog i epoxy/glasfiber pga. prisen, man ville enten benytte
coldmoulding (diagoallimning) eller stripplanking, hvilket er trælister, der
beklædes med fiberdug.

Skal skroget bygges i ren epoxy/xxfiber gøres det bedst med
vacumposelimning, hvor man benytter en special lamineringsepoxy.

En 35 fods moderne kapsejler kan bygges på denne måde med kulfiber og med et
epoxyforbrug på kun 100 kg i skroget!

Claus

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 16-01-03 20:55

Hej

Jeg har da fået nogle svar, selvom jeg er en smule forvirret.
Jeg har en gammel båd, som der skal males hertil foråret. Den er ca. fra
sidst i 60'erne. En 22 fods hurley / Leisure ? Se evt. indlæg fra 22/9-02
"hjælp hvilken båd"
Jeg har sejlet i mange år som sømand, men dette er min første egen. Den er
af glasfiber. Hvad skal jeg male den med ? Den har en pæn overflade.(ingen
huller eller bobler) trænger bare til maling (farve)
Kan I guide mig en lille smule her ?

--
Venligst

jan.illum@NOSPAMget2net.dk
(fjern "NOSPAM")

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-01-03 23:59

"Jan Illum Larsen" <jan.illum@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> af glasfiber. Hvad skal jeg male den med ? Den har en pæn overflade.(ingen
> huller eller bobler) trænger bare til maling (farve)

Når du siger den trænger til farve, er det så fordi den er blevet mat eller
vil du gerne have en anden farve?

- Lars

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 17-01-03 21:13

"Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når du siger den trænger til farve, er det så fordi den er blevet mat
eller
> vil du gerne have en anden farve?
>
> - Lars
>
>--

Det er fordi hele båden trænger til ny maling overalt. Den har stået i mere
end 5 år på land, uden at der er rørt ved den. Den er i hvertfald mat
generelt. Selve farven skal nok være hvid igen over vandlinien. Men under ?
tjaaee det ser jeg jo ikke alligevel.

Venligst

jan.illum@NOSPAMget2net.dk
(fjern "NOSPAM")

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-01-03 22:43

> [...]
> end 5 år på land, uden at der er rørt ved den. Den er i hvertfald mat
> generelt. Selve farven skal nok være hvid igen over vandlinien. Men under
?

Hvis den bare er blevet mat, så er der da en god chance for at polere den
op. Det bli'r et stort arbejde, men den kan sagtens blive flot..

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-01-03 15:30

Enig med Claus. Der var en artikel i BådNyt for et par år siden om netop
dette problem. Men mat gelcoat kan som regel poleres fint igen.
God arbejdslyst

hilsen
Steffen
Maxi 68, Århus
Jeg gider ikke spam-mail, så
slet "X" i min email-adresse
xsskov@vip.cybercity.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-03 23:24

"Steffen Skov" <xsskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> God arbejdslyst

Ja, og når du løber sur i det, skal du ikke ringe efter os...

Claus

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 23-01-03 00:17

Tak for de mange besvarelser.
Jeg har været lidt fraværende, MEN jeg har fået en datter midt i det hele.
Hurra !
Jeg vender tilbage formentlig i weekenden

Venligst
Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-01-03 01:05

> Jeg har været lidt fraværende, MEN jeg har fået en datter midt i det hele.
> Hurra !

Til lykke med hende, kom hun bare sådan dumpende uanmeldt .....

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-01-03 14:50

Rigtigt meget til lykke - men nu får du da slet ikke tid til polerarbejdet.
Hils moderen
hilsen fra
Steffen
Maxi 68, Århus
Jeg gider ikke spam-mail, så
slet "X" i min email-adresse
xsskov@vip.cybercity.dk

Fra : jens skov

Dato : 23-01-03 15:01

> Rigtigt meget til lykke - men nu får du da slet ikke tid til
polerarbejdet.
> Hils moderen

Hvorfor ikke? Jan kan da holde den lille imens?
hilsen Jnes

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-01-03 15:26

"jens skov" <skov99@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e2ff599$0$206

> Hvorfor ikke? Jan kan da holde den lille imens?

Hvorfor dog det, hun kan da lige så godt lære det fra starten, så stik hende
en vinkelsliber

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-01-03 18:16

Hvad med svigermor?
Hun kan sikkert klare bund og fribord enten med tungen eller ultralyd!
Hvad siger du - Jan?
hilsen
Steffen
Maxi 68, Århus
Jeg gider ikke spam-mail, så
slet "X" i min email-adresse
xsskov@vip.cybercity.dk

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 28-01-03 21:57

> Hvad med svigermor?
> Hun kan sikkert klare bund og fribord enten med tungen eller ultralyd!
> Hvad siger du - Jan?
> hilsen
> Steffen

"I'm back"
Tjaee jeg tør ikke spørge hende ! Så det må være ubesvaret.
Tak for alle tipsene og hilsenerne !
Spøg til side !
Der har været slebet overfladisk på båden, derfor vil jeg gerne male den.
Farven skal være hvid. Hvis det kan have interesse, har jeg smidt et billede
op i dk.binaer. titel: Min båd
Hele båden trænger til en ordentlig omgang. træværk indvendig skal skiftes
pga. råd. Maling udvendig osv.

venligst

Jan