Hvor hurtig er den?!
Fra : Pingvinen

Dato : 14-01-03 21:01

Hej alle,

jeg er en pc bruger, og har først fornyligt fået interesse for Mac.

Jeg er blevet tilbudt en PowerBook G4 400mhz - men hvor hurtig?! er den ?!

som pc bruger lyder 400mhz - som noget meget langtsomt noget!

Jeg havde primært tænkt mig at bruge den til PHP programmere og Photoshop
Grafik

kan den bruges til det, vil den være acceptabel hurtig ?

daniel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-03 00:06

Pingvinen <pingvinen@msn.com> wrote:

> [...]
> Grafik
>
> kan den bruges til det, vil den være acceptabel hurtig ?

Den kan den sagtens, men forvænt ikke tophastighed. Mac OS X er noget
mere resourcekrævende end det gamle Mac OS 9, men det er til gengæld et
meget mere lækkert system og frem for alt et moderne system, med
beskyttet hukommelse, multithreading, SMP understøttelse osv.

Jeg ved ikke hvad du er vant til af PC'er, men i forhold til en bærbar
PC, så vil skyde på (og det er måske forkert!), at den svarer til en
1000 Mhz Pentium III. De bærbare PC'ere yder ikke nær så meget som deres
stationære fætre, og det er ikke nær så udpræget på Mac-siden. De
nuværende PowerBooks kører med 867 og 1000 Mhz, har DDR-RAM og frem for
alt et hurtigere grafikkort. Alt sammen noget som er godt med Mac OS X.

Grafikkortet i ovennævnte maskine er desværre ikke understøttet af
Quartz Extreme, hvilket ellers vil accellerere grafikhastigheden
betydeligt.

Jeg vil anbefale dig at afprøve maskinen - med Mac OS X - og bedømme om
den går an. Det er en lækker maskine og den kan sagtens køre Mac OS X,
men om den er hurtig nok er en personlig vurdering. Her er vi alle
forskellige.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-03 02:45

Hej Daniel

Pingvinen wrote:

> jeg er en pc bruger, og har først fornyligt fået interesse for Mac.
>
> Jeg er blevet tilbudt en PowerBook G4 400mhz - men hvor hurtig?! er den ?!

Det kan næsten kun være den lille PowerBook Titanium.... Du kan ikke
sammenligne en PC og en Mac i rene mhz. Det udtrykker ikke rigtig det præcise
forhold mellem de to platforme.

For at finde det 'rigtige' udtryk for, hvad hhv. en Mac og PC kan, skal du
have fat i de fulde tekniske specs på begge typer. Og her skal du se på specs
for MLPS og gigaFlop.

> som pc bruger lyder 400mhz - som noget meget langtsomt noget!

Nej, TiBook'en er faktisk usædvanlig hurtig i forhold til sin mhz-frekvens.
Med fare for, at nogen her vil sige noget andet, så vil jeg vove den påstand,
at en 400mhz TiBook er lige så hurtig som en 900mhz PIII eller en 750-800mhz
PIV - målt i MLPS og GigaFlop

> Jeg havde primært tænkt mig at bruge den til PHP programmere og Photoshop
> Grafik

Det vil den være særdeles egnet til. Apples computere er jo generelt kendt
for at være virkelig gode til alt, hvad der har med grafisk arbejde at gøre.

> kan den bruges til det, vil den være acceptabel hurtig ?

Ja, du vil fuldt ud kunne bruge den til endda meget krævende grafik ikke bare
med Photoshop, men også til programmer som både InDesign og QuarkExpress
(klassiske versioner på OS 9.x).

Hvis du vælger at bruge OS X 10.2.x - Jaguar, - så vil du kunne regne med, at
den vil kunne hamle op med selv en 800mhz PC i et program som fx. Photoshop 6
og 7. Og du får med OS X også bedre muligheder for kompatibilitet, hvis du
sætter den i et netværk med din PC, så du kan udveksle filer på begge
maskiner - MSO2001 på Mac'en og MSO2000 på PC, Photoshop 6/7 på begge har
også samme filformat, Illustrator 9/10 har ligeledes samme format osv.osv..

Du skriver ikke noget om hvor meget RAM og HD str., men jeg vil anbefale, at
du sætter så meget RAM i den som muligt - og mindst 512mb, så vil du 'spare'
på brugen af virtuel hukommelse, hvilket jo altid er en 'flaskehals' - også
på en PC. Des mere fysisk RAM des bedre....

Du kan ikke bruge de samme programmer på både Mac og PC, men det har du jo
nok fundet ud af, - så hvis du har en PhS 6 på din PC, så prøv at låne dig
frem til en PhS 6 til Mac og ved at lege lidt med det samme billede på begge,
kan du få en rigtig god fornemmelse af, hvad TiBook'en kan.

mvh. Erik Richard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-03 07:57

In article <3E24BD1E.9C763C69@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> at en 400mhz TiBook er lige så hurtig som en 900mhz PIII eller en 750-800mhz

Du er faldet for Intels reklamegejl. P3 er altså hurtigere end P4
til det meste ved samme clock. Der kører p.t. forbrugerretssager mod Intel
for villedende markedsføring.

PC verdenen tror dog et stort tal er godt.

De billige burde omfinde en skod-faktor, så kunne de sælge deres
maskiner som 100% skod, hvor mærkevarerne så slet ikke kunne følge
med, og PC brugeren ville have et stort tal at prale med :)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-01-03 08:32

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Og her skal du se på specs
> for MLPS og gigaFlop.

Jeg tror at du mener:
MIPS = Million Instructions Per Second
FLOPS = Floating Point Operations Per Second

Det bare så dumt ud, at du forsøger at bilde nogle ind, at man kan
sammenligne på de tal, og så får du stavet forkortelserne forkert...

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-01-03 05:50

"Pingvinen" <pingvinen@msn.com> writes:

> Jeg havde primært tænkt mig at bruge den til PHP programmere og Photoshop
> Grafik
>
> kan den bruges til det, vil den være acceptabel hurtig ?

Specielt mængden af RAM er vigtig her.

PHP programmering kræver OS X (hvis du ønsker at afvikle lokalt) og
det skal aktiveres. Ellers ser jeg ikke nogen problemer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Pingvinen

Dato : 15-01-03 06:41

Tak for de hurtige svar!

Jeg er blevet overtalt både fra venner og fra jeres positive kommentar, til
at købe det lækre mac-system.
Så min ven har sender den idag.

Glæder mig som et lille barn

Godmorgen
Daniel Bahl

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kky95nnhjm.fsf@mimer.null.dk...

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 15-01-03 10:21

pingvinen@msn.com writes:
>Tak for de hurtige svar!
>
>Jeg er blevet overtalt både fra venner og fra jeres positive kommentar,
>til
>at købe det lækre mac-system.
>Så min ven har sender den idag.
>
>Glæder mig som et lille barn
>
>Godmorgen
>Daniel Bahl

Det er til at forstå. Tillykke med dit valg. Jeg kender mange der er meget
glade for deres og jeg ved at der bliver lavet grafik på den, til trods
for at man også har staionære i huset

Held og lykke med den
Hilsen Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.