Lydredigering til MacOS 10.1.5
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-01-03 20:19

.... ikke så meget til musik, men til redigering af f.eks. interviews.

Har aldrig før skullet bruget det, så jeg har ikke engang undersøgt om
der er en sådan facilitet i OS'en ...

Hvis ikke der er det, hvad skal man så finde og bruge? Det skal helst
være free eller share

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-01-03 20:21

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> ikke engang undersøgt om der er en sådan facilitet i OS'en ... Hvis
> ikke der er det, hvad skal man så finde og bruge? Det skal helst

Jeg kender ikke til free og share, men véd at kongen inden for den
slags hedder ProTools (bruges også på RUCs journalistuddannelse),
koster knaster, men findes til OSX. (Var det noget med at Apple købte
dem?)

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 14-01-03 20:28

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg kender ikke til free og share, men véd at kongen inden for den
> slags hedder ProTools

Det at få kongen i tale er for det meste besværligt...

Prøv SoundStudio - nemt og ligetil!

mvh kell

Fra : Søren Vissing Strasz~

Dato : 14-01-03 20:32

> [...]

> slags hedder ProTools (bruges også på RUCs journalistuddannelse),
> koster knaster, men findes til OSX. (Var det noget med at Apple købte

Apple købt emagic firmaet der laver logic

Fra : Tina H.

Dato : 14-01-03 20:46

> [...]
> slags hedder ProTools (bruges også på RUCs journalistuddannelse),
> koster knaster, men findes til OSX. (Var det noget med at Apple købte

Apple købte Logic, som findes til OSX. Digidesign ( ProTools ) er på vej med
version 6. som understøtter OSX. Men det kræver Digidesign eget hardware for
at virke.

Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-03 01:35

Hej Janus

Det sidste først... Det var Emagic - LogicAudio, som Apple købte.

ProTools er endnu kun i beta til X, og der findes også en fri version,
men den kører kun OS 9.x og kører ikke godt - mildt sagt.... Derimod
kommer ProTools og Logic Audio meget snart i 'final versions' til X.

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 15-01-03 18:37

Der kommet et stykke software der hedder TC Spark..
Softwaren kan I XL versionen ( der kører native under OSX ) redigere I lyd,
tilføje den effekter etc.
Og skulle efter sigende forfindes I en light version, der er freeware.
Tom

Ps
Der er tale om et stykke professionelt stykke software, så det er lidt
kompliceret at bruge..
Men hvis der blot skal klippes lidt her etc på to spor ( kanaler ) er det
let at komme I geng med.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-01-03 21:21

mich.ottosen@post5.tele.dk writes:
>... ikke så meget til musik, men til redigering af f.eks. interviews.

jeg står lidt i samme situation. Indtil videre har jeg brugt Spark ME (en
gratisudgave), og det er ikke så dårligt. Man kan eksportere spor direkte
til Toast, hvis resultatet skal brændes.
Men hvis du finder noget, der er specielt godt (og gerne nemt) til
interview-redigering, må du gerne råbe op. Vi har på mit arbejde just
investeret i en Denon Compactflash-optager til interviews, og jeg skal
gerne have mine kollegaer sat i gang med at redigere egne interviews på en
osx-maskine.

Ben

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-01-03 15:05

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> investeret i en Denon Compactflash-optager til interviews, og jeg skal
> gerne have mine kollegaer sat i gang med at redigere egne interviews på en

Bias Deck 3.5 (købeprogram) er ret fornuftigt.
--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-01-03 17:40

> [...]

> investeret i en Denon Compactflash-optager til interviews, og jeg skal
> gerne have mine kollegaer sat i gang med at redigere egne interviews på en

Når det nu er til OS X er det måske ikke meget hjælp, men som du kan se
længere nede i tråden fik jeg Pro Tools Free til at virke (tak til Tom)
i OS 9.2.2

Det er et meget omfattende program, der er 'et hav' af muligheder. Har
slet ikke udforsket det endnu. Men har råklippet et par interviews, det
virker fint (skal lære lidt flere finesser). Det er en vældig god idé
med en manual

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-03 01:31

Hej Mich

Amadeus II 3.5.4 er nu fuldt carbonized og virker native i både OS 9.x og
10.x. Det er shareware til ca. 25USd.
Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=7392/Amadeus_package.sit.bin>.
- Den er god til alt lydarbejde, sålænge det er i stereo/mono.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 15-01-03 19:05

Prøv Felt Tip Sound Studio.

At finde på versiontracker.com.

har selv gode erfaringer med det.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-01-03 19:23

tom@mir.dk writes:
>Og skulle efter sigende forfindes I en light version, der er freeware.

Spark ME.

Ben

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 20:18

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> ... ikke så meget til musik, men til redigering af f.eks. interviews.

Tak til jer alle. Det er en fornem buket af programmer jeg skal have
kigget igennem.

Havde hørt om Pro Tools _Free_, men den kan jeg ikke finde på firmaets
hjemmeside, så jeg må nok lige kigge på nogle af de andre muligheder.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Tom Dissing

Dato : 15-01-03 22:17

Protools kommer ikke I en Free OSX version foreløbig !!
Deres netop annoncerede OSX version 6.0 er faktisk heller ikke omtalt på
deres site !?
Andet end som foromtale
Tom

On 15/01/03 20:17, in article
1foug9o.1quovao1rn51umN%mich.ottosen@post5.tele.dk, "Mich. Ottosen"

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 22:28

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Protools kommer ikke I en Free OSX version foreløbig !!
> Deres netop annoncerede OSX version 6.0 er faktisk heller ikke omtalt på
> deres site !?

Nej, undskyld. Det var mig der var for hurtig eller for upræcis. Jeg
mente Pro Tools til Mac OS 9.x ... den har jeg da set installeret på en
maskine i dag

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-01-03 13:08

Tom Dissing <tom@mir.dk> writes:

> Deres netop annoncerede OSX version 6.0 er faktisk heller ikke
> omtalt på deres site !?

Hmmmm... jeg så Jobs keynote med et halvt øje, og fik her indtryk
af, at nyeste udgave af Pro Tools var tilgængelig på OSX eller lige om
hjørent. Jeg har taget fejl.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 16-01-03 13:17

Både ja og nej. Jeg har en række professionelle kollegaer hvor flere har
ringet til USA fordi den danske importør/agenturet er lidt tung I det.
OG Digidesign synes bestemt også at PT 6.0 er klart..
Desværre kan de bare ikke lige levere det !?
De taler om februar .. Måske marts .. I USA !

Som altid med messer, blev der - også - på dette vist ting frem som reelt
eksisterer, men som blot ikke lige kan leveres endnu.
Tom

On 16/01/03 13:08, in article m2lm1l8fgu.fsf@sputnik.janus.dk, "Janus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-03 01:12

Hej Janus

Nej du har ikke... Jobs annoncerede, at Pro-tools X var på vej, og en af
frontfigurerne fra ProTools Teamet demonstrerede programmet. Svjh. er den
tilgænghelig fra ca. midt i februar.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-03 22:17

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Havde hørt om Pro Tools _Free_, men den kan jeg ikke finde på firmaets
> hjemmeside, så jeg må nok lige kigge på nogle af de andre muligheder.

Jo, da, nu har jeg fundet den, meeeen den vil ikke loade. Den stopper
ved Loadningen af Digidesign Audio Engine (DAE) med en fejl 222 (tror
jeg) was encountered. Der ligger sådan en fyr et sted, og jeg har også
prøvet at starte den separat, for derefter at loade Pro Tools. Bang, den
viser bare fejlen. Har downloadet det hele én gang mere, men det hjalp
ikke.
Nogen idéer om, hvad der kan være galt?

Har også prøvet OMS, men den bomber bare min Classic ... genstart.
Negativt resultat.

Spark ME kan jeg derimod godt få i gang, men jeg er altså lidt på
Herrens mark (nybegynder udi lyd-landet). Der kan åbenbart ikke arbejde
med MP2 filer (?), som er det format vi piller ud af optagemaskinerne.
De spiller jo eller flot i iTunes ....

Sound Tunes vil heller ikke kendes ved MP2 filerne

Hvad gør jeg galt?

(Jeg må nok lige tjekke nogle af de andre muligheder, som I angav)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Tom Dissing

Dato : 20-01-03 22:40

Du skal formodentligt tildele DAE ( digtal audio Engine ) mere Ram.
Jeg er ikke sikker på at PT vil starte hvis du bruger virtuel hukommelse !?
Tom
I forhold til OMS skal du vælge det eksterne midi Time Piece du har
forbundet til din computer..
Uanset hvad så kræver softwaren en masse computerkræfter
Tom

On 20/01/03 22:17, in article
1fp3ust.1btfcln1vocztyN%mich.ottosen@post5.tele.dk, "Mich. Ottosen"

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-01-03 17:40

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Du skal formodentligt tildele DAE ( digtal audio Engine ) mere Ram.

Er gjort

> Jeg er ikke sikker på at PT vil starte hvis du bruger virtuel hukommelse !?

Nej, den kan ikke forlige sig med virtuel hukommelse
Startede maskinen op i OS 9.2.2 og slog virtuel huk. fra, så arbejdede
Pro Tools fint nok.
Næste projekt: prøve om den vil inde i Classic (?)

> I forhold til OMS skal du vælge det eksterne midi Time Piece du har
> forbundet til din computer..

Det er jeg ikke sikker på, at jeg véd, hvad er? Eller rettere: Jeg _er_
sikker på det

Tak for rådet, Tom

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-03 23:50

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> prøvet at starte den separat, for derefter at loade Pro Tools. Bang, den
> viser bare fejlen. Har downloadet det hele én gang mere, men det hjalp

Tja, jeg mener, jeg har skrevet, at du ville få problemer med ProTools
Free. - Den eneste måde, hvorpå jeg selv fik den til at køre til en enkelt
opt. på ca. 5 min. var ved at tildele både PT programmet ca. 100mb i RAM og
selve DAE ca. 60mb ekstra. Men det var langt fra hver gang, den i det hele
taghet ville starte på min OS 9.2.2. - Så den er 'dismissed' igen...
forvist til stakken af ubrugeligt software...

> Har også prøvet OMS, men den bomber bare min Classic ... genstart.
> Negativt resultat.

Hm, svjh. kræver OMS også DAE for at køre rigtig, - den skal ihvertfald
have enorme mængder af ekstra RAM tildelt, hvis man skal være heldig at få
den igang....

> [...]
> Herrens mark (nybegynder udi lyd-landet). Der kan åbenbart ikke arbejde
> med MP2 filer (?), som er det format vi piller ud af optagemaskinerne.

Spark er godt! - men til amatørbrug er det nok noget 'overkill'. Jeg
forstår ikke Sparks politik ved at frigive en gratis ME version til OS X,
mens de bibeholder de ret dyre udgaver til Classic Mac OS.

MP2 ?? - Er du helt sikker på det... Jeg er endnu kun stødt på MP2 formatet
i forbindelse med videoclips.

> Sound Tunes vil heller ikke kendes ved MP2 filerne

Kender den ikke...

> Hvad gør jeg galt?

Mht. ProTools, så er det helt klart for lidt RAM tildelt til både PT, DAE
og OMS

> (Jeg må nok lige tjekke nogle af de andre muligheder, som I angav)

Jeg synes, du skal hente Amadeus II 3.5.4 og prøve den. Den kører native i
både OS X og i alm. klassisk Mac OS. Det er helt klart det bedste og
letteste af de efterhånden mange programmer, der findes til lyd - både til
ældre systemer og til X.

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 20-01-03 23:59

Hvad skete der egentligt med macromedia..
De producerede engang Sound designer.. (SDII) Eller var det SD16)
Sindsygt elementært program.. Der kun kunne en enkelt ting..
Klippe I stereo filer, og evt. Krydsfade dem ind I hinanden !( kunne derfor
bruges til at splitte sterofiler med !!
Senere blev det lidt mere avanceret, og fik flere spor..
Findes denne app til X, vil jeg foreslå Sound designer.

I forhold til at f.eks lave et eller andet volapyk audio format, er der
igen et stykke ekstremt simpelt stykke software. Det heddder soundApp.

Når man I dette software skrive æble N kommer der et vindue frem, og her
putter man alt sit mærkelige mp2, epoc 32 ?!?! eller hvad det nu hedder..
OG vupti ud kommer AIFF Wav eller hvad du ber dem om at lave..

PS
Den kan også selv lave noget MEGET mærkeligt.
Hold dig til Aiff.. Så virker ALT !
Tom

On 20/01/03 23:49, in article 3E2C7CB5.5DB27132@mail1.stofanet.dk, "Erik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-03 00:47

Hej Tom

Tom Dissing wrote:

> [...]
> Sindsygt elementært program.. Der kun kunne en enkelt ting..
> Klippe I stereo filer, og evt. Krydsfade dem ind I hinanden !( kunne derfor

Øh... Tænker du ikke på Sound Edit 16 II? 'SoundDesigner II er et filformat på
linie med AIFF, WAVE, GS, MIDI, MACE, PCM osv..

> Senere blev det lidt mere avanceret, og fik flere spor..
> Findes denne app til X, vil jeg foreslå Sound designer.

SoundEdit 16 har altid med SE 16 II kunnet arbejde i fler-spors teknik. Desværre
er Macromedia holdt op med at udvikle SoundEdit, hvilket jeg - og mange andre -
finder en stor skam, da det er et knaldgodt program til både amatør og prof
brug.

> I forhold til at f.eks lave et eller andet volapyk audio format, er der
> igen et stykke ekstremt simpelt stykke software. Det heddder soundApp.

Jamen, SoundApp (PPC) [Norman Franke, nov. 2000] kan da ikke hverken optage
eller redigere et stykke musik. - Det er en ren afspiller og et
konverteringsprogram, der heller ikke længere udvikles på. Den seneste version
er ver. 2.7.3 fra nov. 2000.

> Når man I dette software skrive æble N kommer der et vindue frem, og her
> putter man alt sit mærkelige mp2, epoc 32 ?!?! eller hvad det nu hedder..
> OG vupti ud kommer AIFF Wav eller hvad du ber dem om at lave..

Nej, der kommer kun et vindue med en 'New Playlist' frem, hvor du så kan smide
forskellige numre og formater, - altså kan du afspille blandede formater i samme
playlist.

> PS
> Den kan også selv lave noget MEGET mærkeligt.
> Hold dig til Aiff.. Så virker ALT !

?? - Det har jeg aldrig oplevet. SoundApp har været - og er stadig - mit
foretrukne afspillerprogram lige siden ver. 1.0. - Så kan man komme med alle de
her mere eller mindre fancy programmer. Den, der som afspiller/converter kommer
tættest på SoundApp er efter min mening MusicMatch Jukebox, men jeg gider ikke
betale penge for et program, der stort set ikke kan mere end SoundApp.

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 21-01-03 01:00

On 21/01/03 0:47, in article 3E2C8A27.7FB59C70@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Tom

> Øh... Tænker du ikke på Sound Edit 16 II? 'SoundDesigner II er et filformat på
> linie med AIFF, WAVE, GS, MIDI, MACE, PCM osv..

Joo! ( havde glemt hvad det hed) ( brugte det sidst I omegnen af 1993 )

> [...]
> -
> finder en stor skam, da det er et knaldgodt program til både amatør og prof

Nemlig

> [...]
> eller redigere et stykke musik. - Det er en ren afspiller og et
> konverteringsprogram, der heller ikke længere udvikles på. Den seneste version

Det skulle også blot være til at konvertere i !!!!
( jeg vil jo ikke foreslå barbabatch der er målrettet professionelle og som
KUN accepterer SDII! !)
'

> [...]
> forskellige numre og formater, - altså kan du afspille blandede formater i

Ikke her !
Skreiv æble N smid en bunke filer ind I vinduet og skriv converter. Så kan
du konvertere til alt fra system 7 til 48 Khz 24 AIFF ( og en masse andet!)

PS
Du kan selvfølgelig også blot vælge at afspille numrene ! (
Play/Convert/Play All/Convert All.)

Jeg mener at det er muligt at konvertere til nogle rimeligt mærkelige
lydformater, bla. NexT !? EPoC 32 og Paris !? ( jeg kender slet ikke
formaterne ) ( programmet fejler sgu ikke noget bortset fra det der med
..MP3)

> [...]
> betale penge for et program, der stort set ikke kan mere end SoundApp.

Fuldstændig enig.
Jeg bruger ( brugte) den selv til alt afspilning .. Tidligere.. Nu har
iTunes taget over !?

PS
Sad på en fremmed computer og skulle konvertere .. Til .mp3 spillede
musikken I SoundApp .. Og måtte på nettet for at finde et eller andet .mp3
program ( tog det første på DL.com ) det kunne en million ting.
Bare ikke lige konvertere 24bit 48khz til mp3.... ( hentede mpegger .. Alle
var glade..

Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-03 03:12

Hej Tom

Tom Dissing wrote:

> Joo! ( havde glemt hvad det hed) ( brugte det sidst I omegnen af 1993 )

Du milde... Så har det kun været en SoundEdit 16 1.x - og højst sandsynlig kun 68k
versionen... - Ja, det var dengang, SE ikke kunne håndtere multitrack...

> Nemlig

Jeg kommer bare til at tænke på en så fin feature som 'Add a Track', samtidig med,
at man fx. dublerer de allerede bestående spor og smider fx. 8 spor oveni den nye,
- eller lægge de allerede 8 mixede spor som et enkelt spor. - Det kan man mig
bekendt ikke i hverken Logic Audio eller ProTools... - Så skal man over i noget
rent MIDI som den fulde version af PlayerPro

> Det skulle også blot være til at konvertere i !!!!
> ( jeg vil jo ikke foreslå barbabatch der er målrettet professionelle og som
> KUN accepterer SDII! !)

Der var den! - Jeg havde en gl. version for år tilbnage... Seneste ver. 3.1
understøtter nu næsten alle lydformater inkl. mp3, så den er skam fulgt med
tiden...

> Ikke her !
> Skreiv æble N smid en bunke filer ind I vinduet og skriv converter. Så kan
> du konvertere til alt fra system 7 til 48 Khz 24 AIFF ( og en masse andet!)

Ja, ja, men så skal du i menuen 'Convert'...

> Du kan selvfølgelig også blot vælge at afspille numrene ! (
> Play/Convert/Play All/Convert All.)

Ja, det bestemmer du selv. - Jeg har dog sat den op som en ren afspiller.

> [...]
> lydformater, bla. NexT !? EPoC 32 og Paris !? ( jeg kender slet ikke
> formaterne ) ( programmet fejler sgu ikke noget bortset fra det der med

Ja, den har alle de gamle digitale formater EPOC32, PCMAudio osv.. - Men den kan da
sagtens klare mp3 filer også. - Du ska' vist have fat i nyeste ver. 2.7.3....

> Fuldstændig enig.
> Jeg bruger ( brugte) den selv til alt afspilning .. Tidligere.. Nu har
> iTunes taget over !?

Jeg ka' altså ik' li' iTunes... - så jeg bruger stadig SoundApp 2.7.3 som min
standard mp3 afspiller, - ja faktisk til næsten alle de forskellige lydformater,
jeg kommer ud for. Den kan endda afspille 'Compressed AIFF', hvad ingen andre
programmer kan, men desværre kan den ikke konvertere AIFC formatet til et brugbart
format. - Her skal man bruge et regulært audioprogram og så gemme i anden format.

> [...]
> program ( tog det første på DL.com ) det kunne en million ting.
> Bare ikke lige konvertere 24bit 48khz til mp3.... ( hentede mpegger .. Alle

Ja, selvom SoundApp kan afspille dem, så kan den ikke konvertere, men nu er det jo
just heller ikke det mest brugte format - ikke på Mac... Jeg véd godt, at en del PC
brutere sværger til netop det format, men det er ret uhandy at arbejde med i en
konverteringsfase...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 20-01-03 23:40

> [...]
>Herrens mark (nybegynder udi lyd-landet). Der kan åbenbart ikke arbejde
>med MP2 filer (?), som er det format vi piller ud af optagemaskinerne.

Spark skulle da gerne kunne læse filerne via quicktime. Du skal ikke vælge
open for at fange dem, men trykke på andet symbol fra venstre (en lille
waveform med et plus-tegn foran). Ikke voldsomt logisk, men det burde
virke.

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 21-01-03 00:07

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Det er helt klart det bedste og
>letteste af de efterhånden mange programmer, der findes til lyd - både til
>ældre systemer og til X.

Din mening. På min maskine er det gået umotiveret ned et par gange...
under OS X.

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 21-01-03 00:17

tom@mir.dk writes:
>Findes denne app til X, vil jeg foreslå Sound designer.

Desværre. Og det er ganske rigtigt et afsavn. Den fik mig altid til at
tænke på audiomaster II på min amiga

Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-03 01:17

Hej Ben

Jeg går ud fra, du refererer til Amadeus...? - Programmet er skrevet i
REALBasic, og det kan give nogle 'sjove' reaktioner' en gang imellem -
desværre... - En måde at undgå det på, er ved at du tildeler den ca. 3x det
nominelle RAM, _før_ du starter programmet første gang. - Det skulle eliminere
problemet.

Amadeus er jo ikke et Cocoa program, men derimod Carbon, så derfor er det
nødvendig med en højere RAM tildeling, da samme application fungerer under
både klassisk og X.

mvh. Erik Richard