Trommeskind
Fra : Jacob Jensen

Dato : 14-01-03 20:15

Hej

Jeg har en søn, som ønsker sig nye trommeskind til sit trommesæt i
fødselsdagsgave. De gamle er meget slidte, men ingen af os har egentligt
forstand på trommeskind.

Hvad skal man købe?
Skal der nye bagskind på?
Hvilke mærker er gode? Dårlige?
Hvad skal man give for dem?
Hvor er det godt at købe dem? Nogle anbefalinger?
Hvordan måler man størrelsen på skind?
Er der forskel på skind til forskellige trommer?
Tamtam, lilletromme, stortromme osv.

De gamle han har er af mærket "remo" og "emperror" som står på dem må være
modellen.

MVH
Flemming Jensen
Svar til denne e-mail da jeg ikke selv har en (dette er min anden søns *s*)

Fra : Kian Mejdal Pedersen

Dato : 14-01-03 22:02

Hej Flemming,

Det vil jeg da gerne hjælpe med. Dem han har nu hedder Remo Emporer og er
enten clear (gennemsigtige) eller coated (hvide/belagte). Disse skind er
ganske gode og dem går man aldrig fejl af, så hvis han er tilfreds med lyden
af disse skal han sådan set bare have nogle nye. Jeg har faktisk selv lige
bestilt coatede Emporer-skind til hele mit sæt (dog clear til storetrommen).

Bagskind: Jeg ved ikke hvilke bagskind der er på nu, men det er meget
normalt at man har trommeproducentens egne på (f.eks. Pearl eller Tama) og
disse er også ganske gode til dette. Ellers så brug Remo Clear Ambassador
til tam'er og frontskind på storetromme (eventuelt ebony = sort på
storetrommen) og til lilletrommens bagskind skal der bruges Remo Clear Snare
Ambassador.

Mærker: Remo er langt det mest kendte mærke (måske også bedste...), men
navne som Evans og Aquarian er faktisk ligeså også gode. Selv spiller jeg
med Remo hele vejen rundt, med den undtagelse at jeg har et Aquarian skind
på slagsiden af min lilletromme.

Priser: Hvis du skal have noget ordentligt kan det godt blive lidt dyrt, men
lille nu kører Aage Musik (www.musikhuset.dk) januartilbud på visse Remo
skindpakker og så koster skind til hele sættet (kun slagsiden) kun omkring
en 700-800 kr.

Størrelsen: En normal lilletromme er et 14" skind, mens det med tam'erne kan
svinge meget. Hvis du måler trommeskindende op i centimeter skal jeg nok
konvetere dem til tommer og dermed sige hvilke størrelser du skal have.

Skind: Der er forskel på tam- og lilletrommeskind. Lige nu har jeg Remo
Clear Pinstripes på mine tam'er. Dette trommeskind er uden tvivl det mest
anvendte i verden og det er dertil meget let at stemme. På lilletrommen har
jeg Aquarian Satin Finish Coated, hvilket er et ganske godt skind, men
ellers er Remo Coated Ambassador nok det mest brugte på lilletrommer.

Send størrelserne på trommerne, så skal jeg nok komme med nogle forslag.

Venlig hilsen
Kian Mejdal, Assentoft ved Randers

Fra : Lars Rindsig

Dato : 14-01-03 23:02

Kian Mejdal Pedersen wrote:

> enten clear (gennemsigtige) eller coated (hvide/belagte).

Hvad er i grunden forskellen?

Lars

Fra : Lars Rindsig

Dato : 14-01-03 23:09

Lars Rindsig wrote:

> Hvad er i grunden forskellen?

Lidt apropos - trommer kan fås i forskellige dimensioner, både i omkreds
og i dybden. Hvordan hænger det sammen? Jeg kan naturligvis godt regne
ud, at jo større trommen er, jo dybere siger den, men er der fx en
bestemte, forskellige brug til trommer med stort fladeareal, men lille
dybde i modsætning til en lille tromme, der er forholdsmæssigt dybere?

Mao. hvad bruger man forskellige trommer til? (Og for at præcisere mit
diffuse spørgsmål en smule, kender jeg også godt forskel på lilletrommer
og tam'er etc.; det er variationer indenfor de enkelte typer, jeg tænker på)

Lars

Fra : Kian Mejdal Pedersen

Dato : 16-01-03 22:47

Hej Lars,

Forskel på skind: Clear trommeskind er ofte lidt koldere i lyden og ringer
lidt mere end coatede gør. Fordelen er dog, at de normalt holder længere og
er en anelse dybere i lyden alt afhængig af skindtype. Coatede er varme og
dybe, og giver muligheden for at få en bedre lyd hvis man spiller med
whiskers pga. den ru overflade. Deres minus er, at man hurtigt kan slide
coatingen af. Det er vel en smagssag kan man sige. Men er man i tvivl om
hvad man skal købe, så køb Pinstripes hvis man vil have Clear og Emporer
hvis det skal være coated (begge af Remo), så går man næsten aldrig galt i
byen.

Tam: Dybde på tam'er er lidt op til en selv. Spiller man hård rock er det
ofte en god ide med dybe tam'er, som kan komme med et ordentligt "roar" og
sætte gang i sangen. Spiller man jazz har man slet ikke brug for denne dybde
og vil ofte spille med en normal dybde.

Lilletromme: Forskellen på lilletrommer er til at høre. Lilletrommer (3,5)
med en lille dybde bruges ofte til en hurtig kvik sang eller noget
funk-agtigt musik. En normal lilletromme størrelse (5,5) ligger midt i
mellem og kan bruges til alle genrer, mens en dyb lilletromme (8) er til en
langsom sjæler eller hvis man har brug for meget bund.

Opmål af trommeskind: Bare mål skindets diameter, altså fra den ene side til
den anden.

Venlig hilsen
Kian

Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-01-03 22:19

Tusind tak for svaret - ang størrelsen så ved jeg godt hvad centimeter og
tommer er men jeg tænkte på hvor man måler - er det indersiden af trommen?
er det skindets diameter?

Fra : Martin Helbo

Dato : 16-01-03 17:41

> [...]
> tommer er men jeg tænkte på hvor man måler - er det indersiden af trommen?

Det er skindets diameter.
Tammer er oftest 10, 12, 13 for de små og 14 eller 16 for gulvtam.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk