Min PC fryser
Fra : tobias

Dato : 14-01-03 20:02

Jeg har et problem.
Når jeg sætter mig ned for at spille CS eller Fifa osv. fryser min maskine
efter en 10 min. efter jeg har været inde i selve spillet. Min far siger at
det kan være at Cpu'en bliver for varm. Kan det være noget med det at gøre?

Jeg har en Amd XP 1700+ som ikke er overclocket.
Bundkort er et ecs k7s5a

Fra : Kenneth

Dato : 14-01-03 20:38

Hej Tobias

For det første, AMD sucks. Deres Cpu´er blir MEGET hurtig varm. Det første
jeg ville gøre var at chekke varmen via BIOS. Hvis den er for varm så
udskift køleren med en mere kraftfuld. (Sørg for at du køber den rigtige.
Socket 7)

Hvis det ikke er det som er problemet kan det være motherboardet. Jeg har
selv dette motherboard, som går for at være et lavpris motherboard. man kan
være heldig at få et der virker, men 8/10 er der ET ELLER ANDET I VEJEN MED.
Om det så er chipsættet eller slottene den er i vejen med eller ram´slotsne.

Men som sagt så et det ikke lige det bedste bundkort du har fået fat i. Mit
råd: Find et nyt, helst Pentium. Ellers tag cpu´en ud og få anskaffet dig et
andet bundkort. Men først. Check varmen først.

Mvh

Kenneth

Fra : Mik

Dato : 14-01-03 22:22

"Kenneth" <kblouner@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> gøre?

> Min AMD som er den samme kører kanon spiller alle de spil du skriver +
andre, men hvilket grafikkort har du???
Mik

Fra : Sjakalen

Dato : 14-01-03 22:37

> maskine

DET er helt sikkert bundkort / ram i begge sokkler har selv haft de
problemer .
Har skiftet bundkort.

Søren Jensen

Fra : Erling

Dato : 14-01-03 22:51

> [...]
> Når jeg sætter mig ned for at spille CS eller Fifa osv. fryser min maskine
> efter en 10 min. ....Jeg har en Amd XP 1700+ som ikke er overclocket.

Hej "tobias"
Spring Kenneths svar over - han skyder med spredehagl fra hoften og
alligevel er træfsikkerheden elendig.
Der er IKKE noget i vejen med AMD cpu'er. Det er rigtigt, at de bliver
varme, men det er ikke noget problem, hvis kølingen er OK. Det burde den i
hvert fald være, hvis du PCen samlet. En AMD XP 1700+ sidder på en Socket
A.
Omtalte mainboard er ogsås et udmærket bundkort.

Prøv først med afinstallering og geninstallering af omtalte spil.

Hjælper det ikke gætter jeg på ram-fejl. Har du flere klodser, så fjern en
ad gangen. Ellers lån dig frem til en klods.

Erling

Fra : Søren

Dato : 15-01-03 06:17

On Tue, 14 Jan 2003 22:51:01 +0100, "Erling" <egu@nospam.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hjælper det ikke gætter jeg på ram-fejl. Har du flere klodser, så fjern en
>ad gangen. Ellers lån dig frem til en klods.

Allerførst prøv at rive sidepladerne af kabinettet, hvis du ikke har
ekstra kabinetkølere i, kan det være problemet, prøv at arrangere
kabler så de ikke hænger og fylder for meget.

Fra : Ivan

Dato : 15-01-03 09:08

> [...]
>
> Hjælper det ikke gætter jeg på ram-fejl. Har du flere klodser, så fjern en
> ad gangen. Ellers lån dig frem til en klods.

Jeg har selv samme probs, maskine fryser. Blot spiller jeg ikke, det sker
nogle gange midt i Outlook eller midt i en tekstbehandling, eller noget
andet, har ikke kunnet finde ud af hvor og hvornår. Det er noget der bare er
kommet, kan det være ram der er defekt, sådan lige pludselig??

Ivan

Fra : P N

Dato : 15-01-03 09:16

On Wed, 15 Jan 2003 09:07:35 +0100, "Ivan" <snubbisnuller@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>andet, har ikke kunnet finde ud af hvor og hvornår. Det er noget der bare er
>kommet, kan det være ram der er defekt, sådan lige pludselig??

Det kan også være at for meget støv i CPU'ens køleprofil som
gør at den ikke køler så godt som den burde. Så bliver CPU'en
for varm, hvorpå maskinen går ned.

Fra : bassenborg

Dato : 15-01-03 09:17

"tobias" skrev d. 14-01-03 20:02 dette indlæg :
> [...]
gøre?

> Jeg har en Amd XP 1700+ som ikke er overclocket.

Jeg har det samme bundkort og cpu som dig.
Det virker supergodt for mig, og for alle andre jeg kender der har det
samme som os.
Det er en typisk "INTEL-FAN" der skriver at "AMD" ikke du'r.
Både bundkort og cpu rykker i de test's der er lavet om dem.
Prøv, som der skrives, at afmontere siderne i kabinettet, og hvis du har
en bordventilator, så prøv at sætte den hen til kabinettet, og lad den
blæse ind i maskinen. Prøv eventuelt også, at nedsætte
hardwareaccelerationen inde i "egenskaber for system".
Hvis der ikke er noget af det som hjælper, så skriver du bare igen.

Held og lykke.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-01-03 10:39

tobias wrote:
> [...]
> maskine efter en 10 min. efter jeg har været inde i selve spillet.
> Min far siger at det kan være at Cpu'en bliver for varm. Kan det

Det kan det godt, men det tror jeg ikke.
Prøv at gå i BIOS lige efter computeren har frosset og aflæs
temperaturen.
Hvor varm er den?

Det kan også være dine harddiske der bliver for varme,
tjek temperaturen på dem med fx DTemp:
<http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip>

> Jeg har en Amd XP 1700+ som ikke er overclocket.
> Bundkort er et ecs k7s5a

Jeg har samme bundkort og har haft rigtig mange problemer,
pt. har jeg det problem, at det ikke kan køre med SD-RAM
i begge sokler. Gør jeg det, sker det problem du nævner.
Hvis du har flere klodser i, så prøv at fjerne den ene.
Nogle har også problemer med, at når der kun er en klods
i, så må den ikke sidde i slot1, så fryser maskinen også.

Andre har stødt ind i problemet med en forkert BIOS version,
når ovenstående ting er afprøvet og der stadig er problemer,
så prøv med nogle andre BIOS versioner:
<http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm>

Mvh.
Mikael

Fra : Rønson

Dato : 15-01-03 11:10

> [...]
gøre?

> Jeg har en Amd XP 1700+ som ikke er overclocket.

min har haft samme problem, men da jeg fik en stører køler i var problemet
løst.

mvh.
Rønson

Fra : Ole Lüchau

Dato : 15-01-03 22:30

> min har haft samme problem, men da jeg fik en stører køler i var problemet
> løst.
>
> mvh.
> Rønson

Gjorde det samme her + kabinetkøler, det løste problemet.

Mvh.
Ole Lüchau

Fra : Jakob Griffel

Dato : 17-01-03 00:57

> Jeg har et problem.
> Når jeg sætter mig ned for at spille CS eller Fifa osv. fryser min maskine
> efter en 10 min. efter jeg har været inde i selve spillet.

- Det gør jeg osse, men det er nok fordi min maskine står i et iskoldt
soveværelse. Måske skulle jeg lukke vinduet inden jeg satte mig foran
skærmen?

Man kunne jo osse sætte sig bag skærmen, lissom Jens Vejmand........

Undskyld, kunne ikke la' vær...

Jakob

Fra : Stefan Averhoff Tønd~

Dato : 23-01-03 19:46

så pak den ind i noget varmt...........

Fra : HaXor

Dato : 23-01-03 20:51

Hahaha...hvor er du bare sjov
Er du komplet idiot.....Du ved da godt hvad jeg mener når jeg siger at en PC
fryser.
1000,- spørgsmålet kommer her.
Hvad kan man sammenligne koldt vand og en ustabil pc med?
Svarer du rigtig på dette spørgsmål er du ikke en tumpe
"Stefan Averhoff Tøndering" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e30383d$0$13271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 23-01-03 20:55

HaXor wrote:

> [...]
> Hvad kan man sammenligne koldt vand og en ustabil pc med?
> Svarer du rigtig på dette spørgsmål er du ikke en tumpe
<snip>

Din quoting er en smule ved siden af det ønskelige, se evt. mere
http://www.usenet.dk/netikette

I øvrigt er der en meget nem måde at løse problemet på, når
computeren fryser, man skal bare lukke vinduet og skrue op for
varmen

Helt seriøst, <3e245ea6$0$126$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>
indeholdt et rigtigt godt løsningsforslag, så hvorfor blive sur
over et lidt humoristisk indlæg mere end en uge senere...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
LinuxForum 2003, årets bedste konference! http://linuxforum.dk

Fra : News

Dato : 24-01-03 22:10

Det kan skyldes at din køler ikke er optimal, men dette ville normalt brænde
bundkortet ved en amd, ellers kan det være en programfejl, prøv at slette og
indstallere spillet/ene igen!

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-01-03 22:49

News wrote:

> Det kan skyldes at din køler ikke er optimal, men dette ville normalt
> brænde bundkortet ved en amd, ellers kan det være en programfejl, prøv at
> slette og indstallere spillet/ene igen!

Ved en defekt køler vil både AMD og Intel-CPUer brænde sammen, og forårsage
brandskade på bundkortet. Dog vil begge (i alle tilfælde jeg har kendskab
til) først "fryse", netop som Tobias beskriver. Man har god tid til at
slukke dem inden skaden sker. Dog kan længere tids intens varmepåvirkning
nedsætte processorens levetid, og øge risikoen for pludselige
funktionssvigt.

Det er ikke et AMD-specifikt problem

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-01-03 00:35

> "tobias" <tobykjeldsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> at
> gøre?

Prøv at opdatere bios. Der har været en hel del problemer med dette
bundkort, bl.a. hvis man brugte 2 sdram kredse osv. Så skete der typisk det
du nævner, at den frøs efter et stykke tid.
Har du 2 ramkredse i, så prøv evt. at fjerne den ene.
Prøv evt. at søge i google i grupper på søgeordet k7s5a. Begræns det til de
danske grupper, idet du vil få en mængde hits med diverse forslag til
løsning på problemet.
Generelt med det bundkort vil jeg opfordre til, at hente alle de sidste nye
drivere til bundkortet hos ecs.

Kurt

Fra : Sjakalen

Dato : 26-01-03 15:46

> "tobias" <tobykjeldsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> at
> gøre?

har du 2 ram blokke i prøv at pille den ene ud , dette er et problem som
k7s5a har at de kun kan køre med 1 ram blok , har selv prøvet og repatøren
gav op med at få dem til at køre så jeg fik et k7s6a isteden for