MS Windows
briani 27239
Win98 og XP
Fra : Søren Plate

Dato : 14-01-03 18:32

Jeg har installeret Win98 og XP på hver sin partition. Kan jeg komme til at
de samme filer fra hvert sit OS ?
Som det er nu er den ene partition "hidden" når den ander er aktiv. Sker der
noget ved at de begge gøres aktive ?

mvh Søren

Fra : Jens

Dato : 14-01-03 20:04

"Søren Plate" <plate@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> de samme filer fra hvert sit OS ?
> Som det er nu er den ene partition "hidden" når den ander er aktiv. Sker

Du kan kun have 1 aktiv partition på en pc, det er bootdrevet.
Den usynlige er den din w2k ligger på, som er formateret med NTFS, det kan
w98 ikke læse, den forstår kun FAT filsystemet
Man kan mig bekendt ikke gå fra ntfs til fat32, kun den anden vej.

mvh Jens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-01-03 22:12

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> w98 ikke læse, den forstår kun FAT filsystemet
> Man kan mig bekendt ikke gå fra ntfs til fat32, kun den anden vej.

Det kan man nu godt, f.eks. med et trediepartssoftware som partition magic.

--
ahw

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 00:11

"Arne H. Wilstrup" <karl@megetsmart.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

Sker

> Det kan man nu godt, f.eks. med et trediepartssoftware som partition
magic.

Jaja du kan godt oprette flere aktive parter, men hvad tror du din bios
synes om det når den skal vælge boot drev ?

XP og w2k kan selv oprette dem men de går i ged når man trykker ok, (det er
afprøvet.)

mvh Jens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-01-03 00:19

> magic.
>
> Jaja du kan godt oprette flere aktive parter, men hvad tror du din bios
> synes om det når den skal vælge boot drev ?

Jeg har ingen problemer: tre partitioner win98, win2000, winXP plus en
udvidet partition med yderligere opdelinger til data

- vores medejer af huset (edb-mand) har dos, win2000, win XP og så flere
drev til data m.v.

men jeg taler nu ikke om flere AKTIVE partitioner - det er vist kun muligt
på forskellige harddiske. Og hvad skal det i øvrigt også til for?

> XP og w2k kan selv oprette dem men de går i ged når man trykker ok, (det
er
> afprøvet.)

Jeg har også prøvet det uden problemer - og ifølge MS kan det lade sig gøre,
men når man skal af med den ene, så bliver det noget rod: hvilke mapper
hører til hvilke?

--
ahw

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 01:50

> [...]
>
> men jeg taler nu ikke om flere AKTIVE partitioner - det er vist kun muligt
> på forskellige harddiske. Og hvad skal det i øvrigt også til for?

Og klippe klistre lidt \\\\:Som det er nu er den ene partition "hidden" når
den ander er aktiv. Sker der
noget ved at de begge gøres aktive ?\\\\

Det var netop flere "Aktive" parter der var spørgsmålet

> [...]
gøre,
> men når man skal af med den ene, så bliver det noget rod: hvilke mapper

Hvert drev har egne mapper, og kan slettes drev vist.

Og jeg kikkede lige i min gamle 64èr her, der er dælme 2 primære parter på
en fysisk disc, så tror da pokker den altid er fuld hihihihi.
Det kan man altså, men ikke aktive, den går ikke.

mvh Jens
Ps: en w2k server kan man fortælle at en disc er en mappe på en anden disc,
hvis D drevet er fuldt af billeder af ungerne, så propper man en ny HD i og
siger den hedder D:\blilleder, så er der stadig kun drev d at se til, men
den er noget større.

Fra : Madsen

Dato : 14-01-03 20:13

Søren Plate skrev:

> [...]
> Som det er nu er den ene partition "hidden" når den ander er
> aktiv. Sker der noget ved at de begge gøres aktive ?

Det kommer an på hvilket filsystem du kører med. Hvis du kører NTFS på
en partition så kan du ikke se den partition fra Win98 uden brug af
tredjepartssoftware. Hvis du derimod kører FAT32 på dine partitioner,
så er der ingen problemer med at se dem fra Win98. WinXP kan bruge både
FAT32 og NTFS-partitioner.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 14-01-03 20:58

Madsen wrote:

> [...]
> tredjepartssoftware. Hvis du derimod kører FAT32 på dine partitioner,
> så er der ingen problemer med at se dem fra Win98. WinXP kan bruge

Han har vist lige glemt at nævne at han har lavet to primære partitioner
med Partition Magic
Han kan heller ikke se hans Win98 filer inde fra XP
Se hans indlæg fra 13-1

--
Mvh Edmund

Fra : Søren Plate

Dato : 14-01-03 22:34

Edmund wrote:
> [...]

> partitioner med Partition Magic
> Han kan heller ikke se hans Win98 filer inde fra XP

Hovsa Jeg glemte også lige at spørge: Er det forkert, at jeg har laver to
primære partitioner ?
Mvh Søren

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-01-03 22:50

> Hovsa Jeg glemte også lige at spørge: Er det forkert, at jeg har laver to
> primære partitioner ?

nej, du kan lave tre primære partioner og en udvidet partion

--
ahw

Fra : Edmund

Dato : 14-01-03 23:17

Arne H. Wilstrup wrote:

> nej, du kan lave tre primære partioner og en udvidet partion

Hvis han havde lavet en udvidet partition, havde han vel været kørende
nu.

Nu har jeg aldrig prøvet at lave 2 primære partitioner på en disk, men
er der ikke en indstillig i Partition Magic hvor man kan vælge om
partitioner skal være skjult for hinanden.

I den anden tråd skrev Søren at han brugte Partition Magics PQBoot, er
det ikke noget han kan installere på harddisken så han ikke skal bruge
diskette. ( Går ud fra at han bruger diskette )

--
Mvh Edmund

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-01-03 00:12

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> det ikke noget han kan installere på harddisken så han ikke skal bruge
> diskette. ( Går ud fra at han bruger diskette )

Man kan godt fjerne bootmanageren på harddisken uden brug af diskette, men
man kan ikke komme til at se den aktive partition igen uden at benytte en
diskette, med mindre man blot vil ind på den samme partition
Lad mig forklare det lidt tydeligere: du har f.eks. win98, win2000 pro og
winxp - hver på sin partition. Du har også en bootmanager, der gør at du kan
skifte mellem partitionerne. Nu vil du f.eks. fjerne Winxp og lade den
erstatte med linux. Du sørger for at komme ind i PM. Nu ligger PM f.eks.
installeret på win98 partitionen. Du skal altså først have adgang til denne.
Det gøres ved at du aktivt vælger den pågældende partition med PM, her
win98.
Du kan så starte op i win98 alene. Du går nu ind i PM og fjerne WinXP, og
sørger for - via PM - formattere den. Du går derpå ind og gør den nu "tomme"
partition aktiv, genstarter maskinen og den "aktive" partition kommer nu
frem. Da den er tom, vil den bede om en installationsdiskette eller en
installations-cd-rom. Du installerer nu på den aktive partition det ønskede
styresystem. Derpå skal du have fat i bootmanageren,men den ligger jo på den
skjulte partition på win 98. For at komme i kontakt med den, må du anvende
PMs bootmagic-diskette for at komme i kontakt med den. Når du får adgang
til win98 -partitionen, sørger du for at gøre bootmanageren aktiv ved at
sætte et hak det relevante sted i bootmagic. Når maskinen så genstartes får
du nu igen mulighed for at vælge mellem de forskellige partitioner.

Det lyder omstændeligt -men den korte forklaring er: ja, du behøver en
diskette for at kunne komme i kontakt med den relevante partition, men ikke
nødvendigvis en diskette for at fjerne partitionsadgangen.

--
ahw

Fra : Edmund

Dato : 15-01-03 00:44

Arne H. Wilstrup wrote:

>Man kan godt fjerne bootmanageren på harddisken

Du misforstod hvis mit indlæg, jeg ville vide om man kunne oprete en
bootmanager, ikke slette

> Det lyder omstændeligt -men den korte forklaring er: ja, du behøver en
> diskette for at kunne komme i kontakt med den relevante partition,
> men ikke nødvendigvis en diskette for at fjerne partitionsadgangen.

Tak for din grundige forklaring.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 00:15

> [...]
> det ikke noget han kan installere på harddisken så han ikke skal bruge
> diskette. ( Går ud fra at han bruger diskette )

Neej det kommer lidt an på om det er tre forskellige harddisce, men der
kommer ikke så mange oplysninger ad gangen.

mvh Jens

Fra : LarsS

Dato : 15-01-03 01:05

Edmund skrev:

> Nu har jeg aldrig prøvet at lave 2 primære partitioner på en disk, men
> er der ikke en indstillig i Partition Magic hvor man kan vælge om
> partitioner skal være skjult for hinanden.

Jo. Men kun een kan sættes til at blive vist.....

> I den anden tråd skrev Søren at han brugte Partition Magics PQBoot, er
> det ikke noget han kan installere på harddisken så han ikke skal bruge
> diskette. ( Går ud fra at han bruger diskette )

Jo, PQBoot blir installeret på hd, når der bootes kommer der
bootmenu med valgmulighed. Disketten er kun ment som
sikkerhed.

/LarsS

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 01:54

"LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> Jo. Men kun een kan sættes til at blive vist.....

> Jo, PQBoot blir installeret på hd, når der bootes kommer der
> bootmenu med valgmulighed. Disketten er kun ment som
> sikkerhed.

Som opfølger på mit andet indlæg for kort tid siden er de 2 primære parter i
denne w2k maskine oprettet med fsik via dos for den førstes vedkommende, den
anden via computeradministrationen efter w2k var installeret, (for ca 3 år
siden)
Så længe kan jeg ikke få en xp til at køre ad gangen, men det er nok af
andre årsager

mvh Jens som har 2 synlige primære parter på disc 0

Fra : Madsen

Dato : 14-01-03 21:16

Edmund skrev:

> Han har vist lige glemt at nævne at han har lavet to primære
> partitioner med Partition Magic
> Han kan heller ikke se hans Win98 filer inde fra XP

Nå ok. Så er situationen jo nok en anden end jeg lige regnede med.

Madsen.

Fra : Søren Plate

Dato : 14-01-03 22:16

Madsen wrote:
> Hvis du derimod kører FAT32 på dine partitioner,
> så er der ingen problemer med at se dem fra Win98. WinXP kan bruge
> både FAT32 og NTFS-partitioner.

Jeg bruger FAT 32 filsystem på begge partitioner. Hvordan gør jeg dem begge
aktive ?
hilsen Søren

Fra : LarsS

Dato : 14-01-03 23:03

Søren Plate skrev:

> Jeg bruger FAT 32 filsystem på begge partitioner. Hvordan gør jeg dem begge
> aktive ?

Det tror jeg ikke du kan sådan som de er installerede,
Partition Magic (og tilhørende boot-manager) virker ved
at een af de aktive partitioner er "usynlig".
(Jeg har istedet win-systemer på hver sin hd (aktive),
herved slipper jeg for bootmaneger, boot-drev vælges i
bios (bliver så C-drev) og alle drev er synlige.

/LarsS

Fra : Edmund

Dato : 14-01-03 23:27

LarsS wrote:

> [...]
> herved slipper jeg for bootmaneger, boot-drev vælges i
> bios (bliver så C-drev) og alle drev er synlige.

Vil det ikke være muligt at slette den anden primære partition og lave
den om til en udvidet partition, og så installere XP igen.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 00:18

> Vil det ikke være muligt at slette den anden primære partition og lave
> den om til en udvidet partition, og så installere XP igen.

Man kan stort set skære en disc til så den er trekantet med en PM8, men hvad
kommer der ud af det ?
Hvad kan det bruges til når XP kan køre alt fra w98. ?

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 15-01-03 00:35

Jens wrote:

> Man kan stort set skære en disc til så den er trekantet med en PM8,

OK

> men hvad kommer der ud af det ?
> Hvad kan det bruges til når XP kan køre alt fra w98. ?

Hvis man er newbie i XP er det rart at have sin 98 ved hånden, og har
man noget ældre hardware/kort bliver nogle også nødt til at beholde
Win98

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 02:12

> OK

> Hvis man er newbie i XP er det rart at have sin 98 ved hånden,

Sæt XP i w98 mode så, det er da noget nemmere, og der er ikke så stor
forskel når man har prøvet XP en uge.

> og har
> man noget ældre hardware/kort bliver nogle også nødt til at beholde
> Win98
Hvilke kort er det ?

Jeg sidder her med en w2k på et Ali Alladin v AGPset bundkort ved navn GA5AX
(rev5.x)
med en AMD k6/2 350mhz socket 7 i

(der er så 500mb ram i den)

Det er ikke sidste nye skrig, min xp kører fint med en HP scanjet 3200,
heller ikke sidate nye model, og den ene printer er en HP (hold godt fast)
500c, det eneste der ikke lige ville med xp var en HP brænder, som er
omtrent 6år nu, men den ville godt med w2k efter sp3 kom på den, så det kan
nok også lade sig gøre med xp nu.
En anden w2k sp3 kører på et abit pb6 (se det er sager, øøhh var sager), med
et gammelt grafikkort fra før agpèns tid
(der er vist hele 2 ISA kort i den, et netkort, og et lydkort )
Det er så en p2 366 dual halløj, men den ville til enhver tid få lov at
køre XP fremfor w98.
Jeg har èn maskine som ikke får lov at se en XP, det er en Qompag p2 350
med 64mb ram, den dur ikke til XP, fordi ram til den er en mangelvare.

mvh Jens som har et par stykker mere hvis det er.
(men ikke helt nye måske)

Fra : Edmund

Dato : 15-01-03 22:04

Jens wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Sæt XP i w98 mode så, det er da noget nemmere, og der er ikke så stor
> forskel når man har prøvet XP en uge.

En uge? Det kommer jo også lidt an på ens pc erfaring.
F.eks har mange problemer med netbank.
Så i den uge eller 14 dage er det da rart at have Win98 hvis man ikke
har en hotline til en pc-nørd.

> Hvilke kort er det ?

Nu var det mere ældre scannere og printere jeg tænkte på, der er da
nogle her i gruppen der ikke kan skaffe driver til deres gamle udstyr.

Jeg har set TV på min pc i 4 måneder, og det var ret træls at jeg ikke
kunne justere lys/contrast på fjernbetjening med driverne til XP.

Ellers har jeg da heller ikke selv haft nogle problemer, jeg har ikke
engang prøvet w98 mode, hvis du her mener at køre enkelte programmer i
w98 mode.

> mvh Jens som har et par stykker mere hvis det er.
> (men ikke helt nye måske)

Du har da lidt at rode med

Har du ikke oplevet begrænset funktion i nogle XP drivere
--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 08:42

> En uge? Det kommer jo også lidt an på ens pc erfaring.
> F.eks har mange problemer med netbank.
> Så i den uge eller 14 dage er det da rart at have Win98 hvis man ikke
> har en hotline til en pc-nørd.

Min bank ser helst jeg holder mig væk så længe ad gangen som muligt.

> Nu var det mere ældre scannere og printere jeg tænkte på, der er da
> nogle her i gruppen der ikke kan skaffe driver til deres gamle udstyr.

Det er rigtigt at der har været en del bøvl der, men mig bekendt er det løst
med langt de fleste scannere og printere og hvad det ellers var.

> Jeg har set TV på min pc i 4 måneder, og det var ret træls at jeg ikke
> kunne justere lys/contrast på fjernbetjening med driverne til XP.

Hvilket grafikkort er det ?

> Ellers har jeg da heller ikke selv haft nogle problemer, jeg har ikke
> engang prøvet w98 mode, hvis du her mener at køre enkelte programmer i
> w98 mode.
Både og, højreklik på start og vælg egenskaber-klassisk version
Fortæl mig så hvor stor forskellen på xp og w98 er ?

> Du har da lidt at rode med
Jeps

> Har du ikke oplevet begrænset funktion i nogle XP drivere

Jo, med min scanjet 3200, men det er løst forlængst.
Jeg kan godt se film på tv fra mit dvd drev med et Geforce 2

mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 18-01-03 05:45

Jens wrote:

> Hvilket grafikkort er det ?

Ikke et grafikkort, men et PCI tvkort TvCapture98
http://home20.inet.tele.dk/edworks/tv98.htm

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 18-01-03 10:43

> Ikke et grafikkort, men et PCI tvkort TvCapture98
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/tv98.htm

Det link du gav mig der, fortæller hvordan kortet bruges sammen med w2k og
xp.
Så er det bare et spørgsmål om at finde den driver der vil med dit
grafikkort og tvkortet.

Det skal nok køre med xp vil jeg påstå, og jeg fandt denne side hvor
driveren kan hentes :

http://www.averm.co.uk/support/downloads.html

Men der står på flere sider at w98 driveren skal afinstalleres før xp/w2k
driveren kan installeres, der er endda drivere til NT4.
Så den skulle ikke afholde mig fra XP da.

mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 19-01-03 06:02

Jens wrote:

> Det link du gav mig der, fortæller hvordan kortet bruges sammen med
> w2k og xp.

Det er min egen side.

> Så er det bare et spørgsmål om at finde den driver der vil med dit
> grafikkort og tvkortet.
>
> Det skal nok køre med xp vil jeg påstå

Kortet kører da også fint med XP, bortset fra den detalje med
lys/kontrast på fjernbetjeningen.
Nu da jeg har fået et rigtigt TV, sidder jeg altid ved pcén når jeg
bruger kortet, og så kan jeg jo bruge musen til at justere med.

Men du skal da have tak alligvel, fordi du undersøgte sagen.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 19-01-03 12:21

> Det er min egen side.

Jaså, der kaen bare se.

> [...]
> Nu da jeg har fået et rigtigt TV, sidder jeg altid ved pcén når jeg
> bruger kortet, og så kan jeg jo bruge musen til at justere med.

Her er en side med drivere men øøhh om de går an hos dig ved jeg ikke helt ?
http://radiator-fm.narod.ru/radiatordr2uk.htm

http://www.avermedia.com.tw/cgi-bin/support_download.asp

Denne her derimod hae en del xp drivere til netop det kort, så er det bare
at prøve dem fra en ende af.
God fornøjelse..........

mvh Jens som mener den _skal_ virke helt

Fra : Edmund

Dato : 19-01-03 19:53

Jens wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jaså, der kaen bare se.

> Her er en side med drivere men øøhh om de går an hos dig ved jeg ikke
> helt ? http://radiator-fm.narod.ru/radiatordr2uk.htm

Filerne har de vist hentet direkte fra Avermedias download

> http://www.avermedia.com.tw/cgi-bin/support_download.asp
>
> Denne her derimod hae en del xp drivere til netop det kort, så er det
> bare at prøve dem fra en ende af.
> God fornøjelse..........

Jeg har prøvet alle drivere og tilhørende software siden de første XP
drivere blev frigivet, og de er blevet mixet på alle leder og kanter,
f.eks driverne fra XP og software fra win2000, og fra forskellige
korttyper.

Pt bruger jeg driverne fra Avertv kortet og software til TvCapture98(XP)

> mvh Jens som mener den _skal_ virke helt

Den gang de skiftede til XP lavede de også et helt nyt design på selve
tv-programmet + at der er et lille fjernbetjenings-program. Jeg tror
fejlen ligger i softwaren og ikke i driverne, eller de har måske bare
udeladt funktioen, fordi de ikke ville ofre mere tid på et kort som
alligevel var på vej ud af markedet da XP kom.

Jeg har nu også en mistanke om at de har genbrugt det gamle kort til
deres nye serie, men bare skrevet ny software som os "gamle" kunder ikke
må få glæde af. Programmet chekker chip-nummer eller sådan noget, og man
kan ikke få lov at installere

--
Mvh Edmund

Fra : Søren Plate

Dato : 15-01-03 15:19

"Jens" skrev:
> Man kan stort set skære en disc til så den er trekantet med en PM8, men
hvad
> kommer der ud af det ?
> Hvad kan det bruges til når XP kan køre alt fra w98. ?

Mit klinikstyringssystem, som jeg bruger i mit arbejde,er udviklet på en DOS
platform og kan ikke køre under Windows højere end 98.
Jeg ville gerne snuse til det roste XP og havde en illusion om at kunne
anvende de samme programmer og data fra hvert sit OS. Derfor de mange
anstrengelser.

Tak for de mange råd og debatindlæg. Jeg har lært en del om OS omend jeg -
som newbee indenfor XP og nyhedsgrupper - fortsat er lidt forvirret, men på
et højere plan !
Jeg tror jeg vil lege lidt med XP på dennes partition men ellers bruge Win98
som arbejdshest til alle vigtige ting.
Mvh Søren

Fra : Jens

Dato : 15-01-03 15:33

> [...]
> platform og kan ikke køre under Windows højere end 98.
> Jeg ville gerne snuse til det roste XP og havde en illusion om at kunne

Det tror jeg ikke på.
Når en Doom II kan køre under/på xp kan det du har også.
Jeg vil gerne teste det for dig, både på w2k og xp
Jeg kører TermIHC fra LK på en w2k, på trods af at LK siger det ikke lader
sig gøre.

mvh Jens

Fra : Søren Plate

Dato : 15-01-03 21:58

Jens wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne teste det for dig, både på w2k og xp
> Jeg kører TermIHC fra LK på en w2k, på trods af at LK siger det ikke

Du har givet mig en ide. Programmet kører i et Novell netvært med en
dedikeret Novell server.
Dette tør jeg ikke røre ved, MEN jeg kunne lave en enkeltbruger kopi, som
jeg vil teste på min XP partion.
Så må der komme syn for sagen.
Tak
mvh Søren