Ny CPU , virker ikke...
Fra : Mr H

Dato : 14-01-03 18:26

Hej Gruppe

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig lidt....

Jeg har lige anskaffet mig en AMD Duron 1200 MHz... Men når jeg sætter den i
min maskine virker det ikke... Mit bundkort er et Soltek SL-75KV, og det
skulle iflg manualen understøtte denne. Men når jeg sætter den nye CPU i,
kan jeg ikke starte maskinen.. Overhovedet ikke.. Når jeg trykker på
startknappen sker der ikke en meter, INTET tænder.. Men når jeg så sætter
den "gamle" CPU i (AMD Duron 600MHz) virker den fint igen....

Dette undrer mig ret meget...

Noget der har oplevet det før, eller evt. har nogle ideer til hvordan dette
kunne løses??

mvh

Martin

Fra : Leony

Dato : 15-01-03 10:06

"Mr H" <martinspam@spammrhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den "gamle" CPU i (AMD Duron 600MHz) virker den fint igen....
> Noget der har oplevet det før, eller evt. har nogle ideer til

Du skal sikkert opdatere BIOS'en (hvis du ikke har gjort det). I
manualen (fandt den her):
http://www.soltek.com.tw/downloads/manuals/7series/75kv.x%201.0/75kv-spec.pdf
står der at Duron 700 MHz eller højere er understøttet. Da Duron
700 MHz var den hurtigste processor der var på markedet da
boardet blev lavet er BIOS kun skrevet til denne processor. Hvis
man vil have en hurtigere processor, så skal man opdatere BIOS.

Download af nyeste BIOS:
http://www.soltek.com.tw/English/download/S75KV.html

Instruktion til opdatering af BIOS:
http://www.soltek.com.tw/downloads/drivers/flash.txt
Læs den grundigt og gerne flere gange. Hvis du flasher forkert
kan du risikere at bundkortet er lige til skraldespanden. Hvis du
kender en der har prøvet at opdatere BIOS , og du ikke er
eventyrlysten, så få vedkommende til at hjælpe dig.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Mr H

Dato : 15-01-03 11:00

> [...]
> boardet blev lavet er BIOS kun skrevet til denne processor. Hvis
> man vil have en hurtigere processor, så skal man opdatere BIOS.

Hej

Jeg fand ud af at opgradere BIOS'en her til morgen, og det virker også
fint.. Opgraderingen gik fint. MEN jeg har stadigvæk samme problem. PC'en
virker fint med den gamle CPU, men der er stadigvæk ingen liv i den når jeg
smider den nye i.

Andre forslag?! I'm desperate...

Mvh
Martin

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-01-03 11:03

Mr H wrote:

> Andre forslag?! I'm desperate...

Du skal checke, om dit motherboard er sat automatisk at detecte cpu'en eller
er sat til slavisk at følge dip-switch'enes setting. Det gøres (vistnok) med
en af disse dip-switches.

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-01-03 11:05

Christian Mygind wrote:

> Du skal checke, om dit motherboard er sat automatisk at detecte
> cpu'en eller er sat til slavisk at følge dip-switch'enes setting. Det
> gøres (vistnok) med en af disse dip-switches.

Nej - checkede det - det er JP 17 - den skal stå på 2-3 (i stedet for 1-2)
for at autodetecte.

/Chr

Fra : Mr H

Dato : 15-01-03 11:10

> Nej - checkede det - det er JP 17 - den skal stå på 2-3 (i stedet for 1-2)
> for at autodetecte.

Der findes ingen JP17 på dette bundkort (Soltek SL-75KV).

MH

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-01-03 11:13

Mr H wrote:

> Der findes ingen JP17 på dette bundkort (Soltek SL-75KV).

Jo der gør.
Se manualens side 20.
Den er øverst til højre på kortet - til højre for dip-switchene og lidt
ned - lige under den røde lampe.

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-01-03 11:16

Christian Mygind wrote:

> Jo der gør.

WUPZ - min fejl. Læste din post som SL-75KAV, og ikke KV

Sorry!

/Chr

Fra : Mr H

Dato : 15-01-03 11:20

> WUPZ - min fejl. Læste din post som SL-75KAV, og ikke KV
>
> Sorry!
>
> /Chr

Ahaaaa..

MH

Fra : Mr H

Dato : 15-01-03 11:19

> Jo der gør.
> Se manualens side 20.
> Den er øverst til højre på kortet - til højre for dip-switchene og lidt
> ned - lige under den røde lampe.

Jeg aner ikke hvad du snakker om.. ... Hvilken manual kigger du i?

Der er INGEN jumpere på mit bundkort der hedder nummer 17.

MH

Fra : Mr H

Dato : 15-01-03 11:08

> [...]
eller
> er sat til slavisk at følge dip-switch'enes setting. Det gøres (vistnok)

Det gør den automatisk. Der er ingen steder hvor man kan stille noget på
kortet.. Der er nogle DIP switches hvor man kan variere en MHz-størrelse..
Men det må være BUS hastighed eller sådan noget.. (aner det ikke) den går
fra 100 MHz (default) til 133.33 MHz, den har jeg prøvet at ændre, uden held

Martin

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-01-03 11:11

Mr H wrote:

> [...]
> MHz-størrelse.. Men det må være BUS hastighed eller sådan noget..
> (aner det ikke) den går fra 100 MHz (default) til 133.33 MHz, den har

Min fejl - se svaret andetsteds

/Chr

Fra : Leony

Dato : 15-01-03 19:40

> [...]
> stadigvæk samme problem. PC'en virker fint med den gamle CPU,
> men der er stadigvæk ingen liv i den når jeg smider den nye i.

Har du husket at cleare Cmos efter falshningen, med jumperen på
motherboardet.

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-01-03 11:11

Leony wrote:

> Du skal sikkert opdatere BIOS'en (hvis du ikke har gjort det). I
> manualen (fandt den her):

Det er/var iøvrigt ikke nødvendigt den BIOS KAV75 blev "shippet" med
understøttede alle Durons (men ikke XP). BIOS-opgraderingen er ikke desto
mindre en god ide - og en forudsætning for anvendelse af de nyeste
grafikkort (egen smertelig erfaring).

/Chr