Hvilke fisk skal man vælge...
Fra : Kasper Munch

Dato : 14-01-03 18:04

Hej NG,

Jeg er ny i akvarie-verdenen og har lige købt et 54 liters akvarie i A-Z og
monteret det op med pumpe, varmelegeme, sten, planter osv. Men mit spørgsmål
er, hvilke fisk skal jeg vælge, jeg går ikke op i det som en hobby, men
nærmere for at have noget pænt at kigge på? Jeg vil gerne have nogen med
flotte farver, men som stadig er nemme at passe? Nogen forslag inden jeg
smutter ned til dyrehandleren i morgen??

Pfh. Tak

Mvh Kasper Munch

Fra : Mudj@

Dato : 14-01-03 18:07

Jeg vil mene at du skal købe nogen ungefødende tandkarper. Det er fisk som
Guppy, Sværddrager, og Platy. De er nemme at holde, og så er de sjove fordi
de føder unger og ikke lægger æg.

- Morten

Fra : jabbe

Dato : 14-01-03 18:23

Allerførst ville jeg lade akvariet stå og køre i en 7-14 dage med planter i
og med pumpe(24-7) og lys(10-12timer) kørene som det skal...

Jabbe

Fra : Kasper Munch

Dato : 14-01-03 18:34

Hej igen,

Når jeg skriver jeg skal ned til dyrehandleren i morgen, så er det kun for
at kigge, jeg lader akvariet stå og køre en 10 dage inden jeg putter fisk i,
men ellers tak for tippet.

Mvh Kasper Munch

Fra : Jesper Laursen

Dato : 14-01-03 22:15

Hej !

Det der med at lade akvariet stå i 7-14 dage
Det har jeg ALDRIG gjort i de 20 år jeg har haft
akvarier, og jeg vil nok sige at mit tab af fisk i den
årrække kan tælles på 2 hænder, og døsfaldne er aldrig
sket i forbindelse med opstart af et akvarie.

Jeg siger ikke det ikke kan forekomme, at fisk dør under opstart men jeg har
bare aldrig selv oplevet det,
og jeg har haft mange forskellige slags fisk i min tid,
og de har altid været sunde og raske.

Hilsen Jesper

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 15-01-03 10:28

"Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> writes:

> [...]
> bare aldrig selv oplevet det,
> og jeg har haft mange forskellige slags fisk i min tid,

Det har jeg godt nok heller ikke haft tålmodighed til. Og jeg har
indtil nu aldrig haft dødsfald på den konto. Jeg fodrer dog altid
_meget_ varsomt den første tid. Hvilken man faktisk bør gøre under
alle omstændigheder, altså også hvis man venter 7-14 dage.

Og så holder man naturligvis skarpt øje med alle fisk, specielt hvis
de samtidig kommer lige fra dyrehandlen.

/Esben
--
It is said that if you line up all the cars in the world end-to-end,
someone would be stupid enough to try to pass them.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-01-03 19:13

Samme her. Og jeg har heller aldrig tilsat alverdens kemikalier for at gøre
vandet hurtigere "parat" til fiskene.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : jabbe

Dato : 15-01-03 19:38

Haløjsa

> [...]
har
> bare aldrig selv oplevet det,
> og jeg har haft mange forskellige slags fisk i min tid,

Min bitre erfaring er at de 3-4 gange jeg prøvede at starte op med at fylde
vand i og så droppe fiskene i kort efter når vandet havde temperaturen var
at de fleste døde inden for 1 uge...

Men så startede jeg det op hvor jeg "glemte" det der var planter og sten i
(lige klar til fiskene) men jeg havde ikke tid så det stod i 1½ måned og
hyggede dig....
Så smed jeg fiskene i og de ynglede og havde det vist rimeligt super..:)

Jabbe