Placering af bokse i css
Fra : Foxy_Lady

Dato : 14-01-03 17:50

hej ng...

jeg har et problem med placering af min boxe...

jeg har 6 bokse i alt der udgør min menu, 2 til banner og header, 2 til
en menu i højre side og en i venstre, 1 til indhold i midten og 1 i
bunden...

når man minimerer browseren, bliver banneret og header automatisk tilpasset
den nye størrelse, men det gør de andre elementer ikke, hvad gør jeg???

siden ligger på www.ares-design.com/foxylady og her er mit stylesheet:

body {
background-color: #212C42;
margin: 0px 0px 0px 0px;
}

..banner {
color: #ffffff;
margin: 25px 150px 10px 150px;
padding: 0px;
border-width: 1px;
border-color: #000000;
border-style: solid;
background-color: #003355;
text-align: center;
height: 75px;
}

..header {
margin: 0px 150px 10px 150px;
border-width: 1px;
border-color: #000000;
border-style: solid;
background-color: #003355;
color: #ffffff;
text-align: center;
}

..menuleft {
position: absolute;
margin: 0px 0px 25px 150px;
padding: 10px;
border-width: 1px;
border-color: #000000;
border-style: solid;
background-color: #003355;
color: #ffffff;
text-align: left;
width: 100px;
height: 650px;
}

..indhold {
position: absolute;
margin: 0px 0px 25px 260px;
font: 75% verdana, arial, sans-serif;
border-width: 1px;
border-color: #000000;
border-style: solid;
background-color: #003355;
color: #ffffff;
text-align: justify;
height: 650px;
width: 610px;
}

..menuright {
position: absolute;
margin: 0px 0px 0px 880px;
border-width: 1px;
border-color: #000000;
border-style: solid;
background-color: #003355;
color: #ffffff;
text-align: left;
width: 100px;
height: 650px;
}

..bottom {
position: absolute;
margin: 660px 0px 0px 150px;
border-width: 1px;
border-color: #000000;
border-style: solid;
background-color: #003355;
color: #ffffff;
text-align: center;
width: 830px;
}

a:link {
color: #ffffff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

a:visited {
color: #ffffff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

a:hover {
letter-spacing: 2px;
color: #ffffff;
background-color: transparent;
text-decoration: none;
}

a:active {
color: #ffffff;
background-color: transperant;
text-decoration: none;
}

mvh

Foxy_Lady

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-01-03 18:12

In dk.edb.internet.webdesign.html, Foxy_Lady wrote:

> når man minimerer browseren, bliver banneret og header automatisk tilpasset
> den nye størrelse, men det gør de andre elementer ikke, hvad gør jeg???

Du angiver width i en absolut størrelse (px) på de andre elementer.
Lav det om til en relativ størrelse (% måske, men jeg er ikke sikker
på bruser-understøttelse) i stedet og se om det løser problemet.

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Foxy_Lady

Dato : 14-01-03 18:19

har ladet mig fortælle at relativ position kun giver problemer, da hvis jeg
ændre 1 box, ændres alle de andre oxo...
er der ikke andre muligheder end relativ position?

mvh

Foxy_Lady

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-01-03 18:21

"Foxy_Lady" <khansen84@hotmail.com> skrev :

>når man minimerer browseren, bliver banneret og header automatisk tilpasset
>den nye størrelse, men det gør de andre elementer ikke, hvad gør jeg?

Det er jo fordi du har sat en fast width på, f.eks. ved .bottom

width: 830px;

Så den vil beholde denne størrelse.

Prøv om du ikke klare det med % i stedet for.

Fra : Foxy_Lady

Dato : 14-01-03 18:28

> Det er jo fordi du har sat en fast width på, f.eks. ved .bottom
>
> width: 830px;
>
> Så den vil beholde denne størrelse.
>
> Prøv om du ikke klare det med % i stedet for.

skal positionen så stadig være absolute eller relative??

Fra : Foxy_Lady

Dato : 14-01-03 18:37

Når jeg sætter positionen relativt på boksene, stiller de sig nedenunder
hinanden.. det er lige som om at der er en usynlig boks, der hvor de
egentligt skulle ha været...

Fra : Foxy_Lady

Dato : 14-01-03 19:15

er der virkelig ikke nogen af experterne herinde der kan hjælpe mig?

mvh

Foxy_Lady

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-01-03 20:38

"Foxy_Lady" <khansen84@hotmail.com> writes:

> "Foxy_Lady" <khansen84@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> er der virkelig ikke nogen af experterne herinde der kan hjælpe mig?
>
> mvh
>
> Foxy_Lady

Tålmodighed er en dyd (lige som at svare under det man svarer på :)).

Din beskrivelse af position:relative er ganske glimrende. Det er lige
præcist sådan det skal virke. Ved position:relative fylder elementet
lige som ved position:static (altså default, samme som når man ikke
skrive noget). Hvis man så flytter dem, så er der netop et tomt felt
der hvor de skulle fylde ud.

Med position:absolute bliver elementet taget ud af det normale flow
og fylder ikke. Det er ofte det man er interesseret i. Jeg gætter på
at du vil bruge position:absolute.

Jeg tror også du forveksler relativ placering med relativ størrelse.
De råd du fik gik på at bruge en relativ størrelse som bredde på
dine blokke, altså med procenter der er relative til browserens
bredde. De skal stadig være absolut placeret.

/L