hjælp til løsning af diff. lign
Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 14-01-03 16:33

Hej NG

Jeg håber at i lige vil hjælpe mig med at løse denne diff.lign.
Den er jo ret simpel, men jeg er kørt lidt fast...

Jeg skal bare finde den fuldstændige løsning

dy/dx = (2y)/(x+2)

jeg er kommet frem til: 0,5*ln(y) = ln(x+2)+k

Såfremt det er korrekt, hvordan er det så lige jeg kommer videre ?

/Lambert

Fra : Rikke

Dato : 14-01-03 17:08

Jeg har ikke lige regnet efter om det du har fundet er rigtigt, men for at
komme videre skal du have et punkt, hvor du så indsætter x og y, og herudfra
finder k =)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-01-03 17:24

Martin Lambert Pedersen wrote:

> Jeg skal bare finde den fuldstændige løsning
>
> dy/dx = (2y)/(x+2)
>
> jeg er kommet frem til: 0,5*ln(y) = ln(x+2)+k
>
> Såfremt det er korrekt, hvordan er det så lige jeg kommer videre ?

Det ser meget rigtigt ud bortset fra at der måske bør være nogle
numerisk-tegn »under« logaritmerne.

Nu skal du bare isolere y, så er du færdig.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 14-01-03 17:46

> Nu skal du bare isolere y, så er du færdig.

Ja, og det var jo ikke så svært, når man lige ser på det en ekstra gang...

y = c*e^(2ln(x+2)

Nu håber jeg da det er rigtigt?

/Lambert

Fra : Andreas Ring

Dato : 14-01-03 18:19

ja, når du forkorter udtrykket så det bliver lidt pænere.