MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP og Linux
Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-01-03 16:13

Jeg ville gerne prøve at installere Linux på min WinXP men jeg ville bare
høre om min WinXP vil blive langsommere.?
Og hvor kan jeg downloade Linux som skal ligge oven i WinXP.?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-01-03 16:18

Rune Thougaard wrote in news:dk.edb.system.ms-windows:
> Jeg ville gerne prøve at installere Linux på min WinXP men jeg ville
> bare høre om min WinXP vil blive langsommere.?
> Og hvor kan jeg downloade Linux som skal ligge oven i WinXP.?

Få fat i en seperat Disk til Linux.
Der kan downloades div. distributioner her:
http://linuxiso.org/

Måske hører denne diskussion bedre til ovre i:
Hvortil der sættes FUT, dvs. svar på denne post lander der.

/Mikael

Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-01-03 16:51

Kan jeg installere Linux på min PC så når den starter vil den spørge om hvad
jeg vil åbne WinXP eller Linux...?
Kan jeg installere det uden at skulle slette det hele på min PC.?
Hvor kan jeg download det...?

mvh. Rune Thougaard

Fra : Frans Jensen

Dato : 14-01-03 17:17

On Tue, 14 Jan 2003 16:51:28 +0100, "Rune Thougaard"
<rune@vinperlen.dk> wrote:

>Kan jeg installere Linux på min PC så når den starter vil den spørge om hvad
>jeg vil åbne WinXP eller Linux...?

ja, under install af Linux(Redhat og Mandrake), får du muligheden
for at installere en bootmanager, som kan det du efterlyser

gør dig selv en tjeneste og læs lidt her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html

>Kan jeg installere det uden at skulle slette det hele på min PC.?

hvis du allerede har ikke-partitioneret plads på harddisken kan
du bruge denne plads, ellers kan du med et program
(f.eks. PartitionMagic) lave noget fri plads,
eller du kan sætte en eksta harddisk i maskinen

>Hvor kan jeg download det...?

http://www.linuxiso.org har det meste

http://sunsite.dk er mirror for en del distributioner

her:
http://sunsite.dk/node/id/69?PHPSESSID=cd4df3e228a40dd11a85d98e8c3417ce

--
girls and sex
can't beat

Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-01-03 19:45

> hvis du allerede har ikke-partitioneret plads på harddisken kan
> du bruge denne plads, ellers kan du med et program
> (f.eks. PartitionMagic) lave noget fri plads,
> eller du kan sætte en eksta harddisk i maskinen

Vil det sige at jeg skal have et drev som er tomt eller bare et drev hvor
WinXP ikke ligger.?

Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-01-03 20:23

Nu har jeg lige downloadet Linux 8.0 og lagt den ned på en CD men når jeg
sætter den i starte den ikke en autorun
hvorfor.?
hvad skal jeg gøre.?

Fra : Frans Jensen

Dato : 14-01-03 20:40

On Tue, 14 Jan 2003 20:22:49 +0100, "Rune Thougaard"
<rune@vinperlen.dk> wrote:

>Nu har jeg lige downloadet Linux 8.0 og lagt den ned på en CD men når jeg
>sætter den i starter den ikke en autorun

autorun,
du regner forhåbentlig ikke med at installere Redhat efter at du
har startet noget Windows,
Redhatcd'en skal være i drevet når du booter

>hvorfor.?
>hvad skal jeg gøre.?

har du sat cdromdrevet som nummer 1 i bootrækkefølgen i BIOS?

--
girls and sex
can't beat

Fra : Frans Jensen

Dato : 14-01-03 20:35

On Tue, 14 Jan 2003 19:45:26 +0100, "Rune Thougaard"
<rune@vinperlen.dk> wrote:

>Vil det sige at jeg skal have et drev som er tomt
> eller bare et drev hvor
>WinXP ikke ligger.?

en enkelt harddisk kan være opdelt i flere
partitioner, hvis maskinen er købt med allerede installeret
styresystem(Win/et/eller/andet)
er hele hardisken som regel blevet brugt til een stor partition,
på en sådan Win-partition kan du ikke installere f.eks. Linux
Redhat, men ved hjælp af et eller andet til formålet brugbart
program(PartitionMagic) kan det lade sig gøre at lave denne
partition mindre, uden at gøre skade på din Win-installation, og
derved skabe noget fri plads på harddisken hvor du så
efterfølgende kan installere sit Linux-system, jeg har kun prøvet
at installere Redhat og Mandrake, og begge disse tilbyder under
installationen at foretage den fornødne partitionering og
formattering af den frie plads på harddisken, så er man som
nybegynder fri for at rode med dette

--
girls and sex
can't beat

Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-01-03 21:09

lad mig gætte for at boote skal man vel ahve en startdiskette i og Linux CD
1 og genstarte min PC.?

Fra : Frans Jensen

Dato : 14-01-03 21:29

On Tue, 14 Jan 2003 21:09:19 +0100, "Rune Thougaard"
<rune@vinperlen.dk> wrote:

>lad mig gætte for at boote skal man vel have en startdiskette i og Linux CD
>1 og genstarte min PC.?

ja man skal ganske rigtigt genstate PC'en

hvis boot på cdrom drevet er en mulighed, er det ikke nødvendigt
med en start(boot)diskette

men ellers:

på din Redhat cdrom som kan læses i Windows stifinder er der
nogle forskellige mapper

find mappen
dosutils
find undermappen
rawwritewin
i denne mappe er der en programfil som hedder
rawwritewin
dobbeltklik på den
sæt en tom diskette i adrevet

ved den rude der er efter teksten "image file" kan du ved hjælp
af knappen til højre for ruden bladre dig frem til dit cdromdrev
hvor Redhatcd'en sidder, der finder du mappen Images og vælger
filen

boot

derefter klikker du på write knappen og der bliver lavet en
Redhat bootdiskette

--
girls and sex
can't beat

Fra : Rune Thougaard

Dato : 15-01-03 14:46

skal jeg så bote med en Linux diskette.?

Og når jeg skal installere skal jeg så trykke noget bestemt for at få en
valg mulighed mellem WinXP og Linux når jeg starte min PC.?

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 15-01-03 15:07

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> writes:

> skal jeg så bote med en Linux diskette.?

Det kan du.

> Og når jeg skal installere skal jeg så trykke noget bestemt for at få en
> valg mulighed mellem WinXP og Linux når jeg starte min PC.?

Jeg ville bruge Grub eller lilo som bootmanager. De følger med de
fleste linuxdistributioner.

--
   Mvh Christoffer Olsen

*** Thank you, mr. president:
*** http://tiddytwister.nitro.dk/bushie.jpg

Fra : Rune Thougaard

Dato : 15-01-03 17:21

kan det lade sig gøre at installere Red hat linux 8.0 på en PC der er delt
op i 2

C:\\ FAT32 WinXP
D:\\ NSTP spil, billeder, programmer

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 14-01-03 16:19

Rune Thougaard wrote:

> Jeg ville gerne prøve at installere Linux på min WinXP men jeg
> ville bare høre om min WinXP vil blive langsommere.?
> Og hvor kan jeg downloade Linux som skal ligge oven i WinXP.?
Et godt råd:
Læg linux ved siden af XP, ikke oven i. Lav plads på din HD til
linux og dualboot. Alternativt, kig på knoppix
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
den booter fra en cd og du behøver ikke instalere noget som helst.

--
Magnus Pedersen

Fra : Dorf

Dato : 23-01-03 21:02

>Jeg ville gerne prøve at installere Linux på min WinXP men jeg ville bare
>høre om min WinXP vil blive langsommere.?
Som sagt før skal det gøres på en seperat partition. Både Redhat og
Mandrake, som jeg har installeret sammen med WinXP kan man under
installationen lave de partitioner man skal bruge, faktisk meget
bruger venligt. Husk god lige at defragmentere WinXP inden du
begynder.
...og nej, XP bliver ikke langsommere.

/dorf
May the source be with you