CSS til at styre skriftstørrelser?
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-03 09:04

I mit stylesheet har jeg anvendt { line-height: 1.2; font-size: 12pt } til
at styre størrelsen af skriften vist i brugernes browsere.

Men hvordan undgår jeg at de bliver forstørret når en bruger har valgt
"Store skrifttyper" under "Egenskaber for skærm" ?

Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-01-03 09:53

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> writes:

> [...]
>
> Men hvordan undgår jeg at de bliver forstørret når en bruger har valgt
> "Store skrifttyper" under "Egenskaber for skærm" ?

Du kunne, måske, angive fontstørrelsen i pixels i stedet. Jeg ved ikke om
det gør en forksel, men rent logisk burde det.

Jeg vil dog ikke anbefale det, da der måske er en grund til at brugeren har
valgt store fonte

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-03 20:52

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev
> Du kunne, måske, angive fontstørrelsen i pixels i stedet. Jeg ved ikke om
> det gør en forksel, men rent logisk burde det.

Det gør en forskel. Pixels er mindre end typografiske punkter.

> Jeg vil dog ikke anbefale det, da der måske er en grund til at brugeren
har
> valgt store fonte

Det er en helt anden sag. Egentlig burde størrelsen angives i 'em'. Så er
det 100% brugeren, der bestemmer skriftstørrelsen på skærmen.

Erik Ginnerskov - erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-01-03 21:01

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> Det gør en forskel. Pixels er mindre end typografiske punkter.

Jeg skulle nok have sagt at værdien også skulle justeres.

Idéen var at pixels størrelse udelukkende afhænger af skærmens
opløsning, mens typografiske punkters størrelse afhænger af Windows'
forestilling om hvor stor en pixel er/hvor mange pixels der går på et
punkt. Det er det sidste man ændrer når man skifter DPI-indstillingen
til stor fontstørrelse (hvilket ikke kan anbefales, mange ting går
galt! Så hellere ændre hver font for sig i indstillingerne).

/L