Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IxusV2 AF/AE/FE-lås ????
Fra : Nicki Gehlen

Dato : 14-01-03 08:43

Jeg eksperimenterer lidt med mit Canon Ixus V2 - og her løber jeg ind i et
par spørgsmål som jeg synes manualen til kameraet behandler (for mig) meget
uforståelig.

De bruger et udtryk som de kalder for "FASTLÅSNING AF FOKUS (AF-LÅS)

Jeg har forsøgt en hel del gange, og kan ikke rigtig se hvad funktionen kan.
Nogen der kan forklare hvornår man evt. kunne gøre brug af funktionen ?? og
hvordan den evt. virker mere konkret.

Et spørgsmål til "FASTLÅSNING AF EKSPONERINGSINDSTILLINGEN (AE-LÅS)

En funktion som jeg ligeledes har eksperimenteret en del med, men som jeg
desværre heller ikke kan se ideen i. Nogen der kan forklare hvad den kan og
hvornår man evt. kunne gøre brug af funktionen ??

"FASTLÅSNING AF BLITZEKSPONERINGSINDSTILLINGEN (FE-LÅS)

Denne funktion forstår jeg overhoved ikke ??? Forklaring ønskes !!

Jeg håber nogen kender til de ovennævnte funktioner og kan forklare lidt
omkring dem. Jeg købte Politikkens bog om digitalfotografering i håb om at
den evt. kunne forklare lidt mere om disse ting (generelt), men synes den på
mange måder allerede er lidt gammeldags.Bogen fortæller efter min mening,
lidt for meget om tilslutning/behandlingsprogrammer, istedet for at forklare
de grundlæggende regler når man fotograferer.

Findes der evt. andre bøger om fotografering som også kan finde anvendelse
ved digitalfotografering ??

På forhånd tak !
Nicki Gehlen - der efterhånden er blevet bidt af foto !

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-01-03 09:18

"Nicki Gehlen" skrev
> De bruger et udtryk som de kalder for "FASTLÅSNING AF FOKUS (AF-LÅS)

Denne funktion bruges når hovedmotivet ikke befinder sig
inden for den lille ramme i søgeren. Du aktiverer fokuslås
med motivet i "fokus-rammen" og kan så pege kameraet
et andet sted hen, uden at ændre fokus.
En typisk situation er, hvis du skal fotografere 2 personer
på samme billede. Der vil kameraet normalt læse afstanden
til baggrunden, fordi rammen vil være imellem de to personer.

> Et spørgsmål til "FASTLÅSNING AF EKSPONERINGSINDSTILLINGEN (AE-LÅS)

Denne funktion giver mulighed for et par avancerede indstillinger.
Normalt vil den nok bruges mest i modlyssituationer.
Hvis du f.eks. tager et billede af en person, som står
foran et vindue, vil lysmåleren registrere det indstrømmende
lys og korrigere eksponeringen. Resultatet bliver at personen
kommer til at fremstå i silhuet.
Hvis du bevæger dig hen til personen og måler lyset udelukkende på
personens ansigt, fastlåser målingen, bevæger dig tilbage
til din oprindelige position og tager billedet, vil personens
ansigt blive korrekt belyst (til gengæld bliver vinduet så overbelyst)

> "FASTLÅSNING AF BLITZEKSPONERINGSINDSTILLINGEN (FE-LÅS)

Er ikke helt sikker på denne funktion. Kunne forestille mig
at den i ovennævnte situation (vinduet) kunne bruges til
at dosere blitzen, så den gav nøjagtig det lys, der skal til
for at belyse personen korrekt, samtidig med vinduet
også bliver rigtigt belyst?

vh
Peter Schrøder