Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Extender tager den lys !?
Fra : Tom Dissing

Dato : 14-01-03 01:49

Jeg synes at jeg et eller andet sted har en 1.7x extender ( optikforlænger)
liggende.. Tager den lys, eller giver den "kun" længere brændvide?
Tom

PS
Der er tale om en original EOS extender der skal !? Bruges på ligeså
originale optikker !

Fra : Poul B-H

Dato : 14-01-03 02:26

Ja, den tager lys og det er vel enten 1.4x eller 2.0x

Poul B-H

Fra : Tom Dissing

Dato : 14-01-03 02:55

Et eller andet sted synes jeg også at det var sådan det var, men jeg kunne
altså ikke huske hvorfor jeg ikke bruger min 1,7x extender.. Det er
garanteret fordi jeg ikke kan regne ud hvor meget 1,7 x ex. bl 4,0 er !?
Tom

Ps
Tak for svaret !

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-01-03 08:46

"Tom Dissing" skrev...
> Et eller andet sted synes jeg også at det var sådan det var, men jeg kunne
> altså ikke huske hvorfor jeg ikke bruger min 1,7x extender.. Det er
> garanteret fordi jeg ikke kan regne ud hvor meget 1,7 x ex. bl 4,0 er !?

Så længe lysmålingen foregår gennem objektivet, behøver
du ikke bekymre dig om forlængelsesfaktoren, medmindre
du bruger en manuel blitz.

vh
Peter Schrøder

Fra : Tom Dissing

Dato : 14-01-03 10:06

Det er det der er problemet. Jeg fotograferer ofte med udgangspunkt I en
lysmåler.
Tom

PS
Jeg mener nu at kunne erindre at jeg "plejede" at sige to BL - ( minus ) 1/3
L, så plejede det at passe uanset om det blev "taget" fra tid eller blænde.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 14-01-03 10:41

> Det er det der er problemet. Jeg fotograferer ofte med udgangspunkt I en
> lysmåler.

En 1,4 x extender stjæler et blændetrin. En 2 x stjæler 2 trin.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-01-03 11:49

"Tom Dissing" skrev...
> Det er det der er problemet. Jeg fotograferer ofte med udgangspunkt I en
> lysmåler.

Ja, så er du jo nødt til at kende omregningsfaktoren.

> Jeg mener nu at kunne erindre at jeg "plejede" at sige to BL - ( minus )
1/3
> L, så plejede det at passe uanset om det blev "taget" fra tid eller
blænde.

Egentlig utroligt, når vi snakker "originalt udstyr", at man
ikke laver en korrektion i adapteren så objektivet viser den rette
blændeåbning. Man vil selvfølgelig få lidt knas i den
"åbne ende" men det ville da være at foretrække.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Tom Dissing

Dato : 14-01-03 11:54

Sikkert, men det er så mange år siden jeg købte den der extender, at jeg har
glemt om jeg nogensinde har fået en "manual"..
Jeg kan jo checke på Canon-museum !
Tom

On 14/01/03 11:49, in article 3e23eb25$0$209$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,

Fra : Klaus Madsen

Dato : 14-01-03 20:31

"Tom Dissing" <tom@mir.dk> wrote in message news:BA492CA1.3CCC%tom@mir.dk...
> [...]
> altså ikke huske hvorfor jeg ikke bruger min 1,7x extender.. Det er
> garanteret fordi jeg ikke kan regne ud hvor meget 1,7 x ex. bl 4,0 er !?

Det virker som om du bytter lidt rundt på tingene.

Det er rigtigt at extenderen "stjæler" lidt lys, men de 1,4x og 2x du
skriver
om er forlængelsesfaktoren for brændvidden. Dvs. hvis du f.eks. har en 135mm
og du sætter den sammen med f.eks. en 1,4x så bliver det til en 189mm.

Mvh. Klaus

Fra : Tom Dissing

Dato : 15-01-03 00:33

DVS.. Den stjæler "lidt" lys og forlænger blænden.. Ex. Med faktor 2.0..
Eller "stjæler" den lys med faktor 2.0 og forlænger blænden med faktor 2.0
!?
NU er det mig der er forvirret.
Tom

Fra : Klaus Madsen

Dato : 16-01-03 22:53

Nej du misforstår det, den forlænger ikke blænden men brændvidden !!!

Mvh. Klaus