Opløsning af kalk...
Fra : Martin Petersen

Dato : 13-01-03 23:11

Har i en god opskrift på en kalkfjerner til fliser, armaturer og
håndvask?

- Martin

Fra : Magnus Rohde

Dato : 13-01-03 23:52

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> Har i en god opskrift på en kalkfjerner til fliser, armaturer og
> håndvask?

Eddikesyre. Kan købes i koncentreret form (32% pr. vægt)i 1
litersflasker i dit supermarked for ca. 13 kr.

Magnus

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-01-03 01:39

"Magnus Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Eddikesyre. Kan købes i koncentreret form (32% pr. vægt)i 1
> litersflasker i dit supermarked for ca. 13 kr.

Ja, det virker fint. Men jeg har været ude for det æder fugerne, så jeg
håbede på der var en der havde en opskrift på en "kalkfjernergrød", der
var tyk nok til at man kunne smøre det på flisen, uden at det løb ned
over fugerne. Helst en blandning der skulle sidde lidt, for derefter at
blive skyllet af sammen med kalken. Fugerne er nemme nok at få rene, men
de belægninger på fliserne er sq temmelig kradsbørstige.

Var det bare et badeværelse havde det ikke været et problem, men da jeg
står med mere end et (8) kunne det være rart med et vidundermiddel.

- Martin

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-01-03 01:43

Martin Petersen wrote:
> [...]
> skulle sidde lidt, for derefter at blive skyllet af sammen med
> kalken. Fugerne er nemme nok at få rene, men de belægninger på

I følge Leth: Bland eddikesyren i en gang meljevning som du ville bruge til
sovs.

mvh
Henning

Fra : zigge

Dato : 14-01-03 04:48

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in message

> I følge Leth: Bland eddikesyren i en gang meljevning som du ville bruge
til
> sovs.

Her kunne man sikkert også bruge gelatine (husplas) eller tapetklister, lige
som hvis man skal "afsyre" med kausisk soda....

//zigge

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-01-03 08:36

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> håbede på der var en der havde en opskrift på en "kalkfjernergrød", der
> var tyk nok til at man kunne smøre det på flisen, uden at det løb ned

Hvis fliserne er fedtede, virker syren ikke; så du må først
- gøre dem rene med f.eks. koncentreret sulfo på en skuresvamp
- skylle godt, så fugerne er gennemvåde; så suger de ikke så meget af
eddikesyren

Herefter kan du blande syren i tapetklister og smøre den på.

Jeg gør det, at jeg simpelt hen skyller fliserne og så blander sulfo og
eddikesyre og smører det på - lader det sidde, børster igennem og skyller
af.
Det plejer at virke.

Hilsen Inger

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-01-03 11:35

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> eddikesyre og smører det på - lader det sidde, børster igennem og

Jamen tak for jeres råd. I´m Goin' In!

- Martin