Hundemad
Fra : P.N.

Dato : 13-01-03 21:04

Er der nogen der har undersøgt hvad der er godt eller dårligt hundemad.

Jeg mener er der nogen der har sat de forskellige mærker op i tabel så man
kan vurdere foderet.

Hvis ikke, hvilke mærker er syntes i er gode og hvilke mærke ville i foreks
ikke købe.

Pro Plan
Precept
Lone Star
Eukanuba
Science Plan
Iams
propac
Hills Science Plan
Royal-canin
Royal dog
Nurture

Har i prøvet nogle af disse mærker og syntes i om dem ?.

MVH Poul
www.bichon.ws

Fra : basse

Dato : 13-01-03 21:12

Hej Poul !

Bare for at nævne et mærke, du ikke har på listen, så bruger vi Specific til
vores ene hund og hun har altid en utrolig flot pels og er frisk og livlig
og sund og rask. Det ville hun muligvis også være med et andet foder, men
pga. allergi er Specific det eneste foder hun kan tåle og det lader hun som
sagt til at trives med, så det er vi meget glade for. Prismæssigt ligger det
godt nok heller ikke i den billige ende, men vi håber så på, at pris og
kvalitet hænger sammen.

Hilsen Rebekka

Fra : Stig Wolff

Dato : 14-01-03 04:21

Fra : Søren Petersen

Dato : 13-01-03 21:16

Hej Poul

Jeg har brugt Lone Star's billige produkt "Hearty Choice" gennem snart 5 år,
og min hund trives fint med dette foder. Pelsen er også rigtig fin - så fra
min side kan det varmt anbefales.

Foderet koster faktisk kun 279,- pr. 15 kg. Hvis du er interesseret i
nummeret til der hvor jeg bestiller det, så smid lige en mail til mig.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Stig Wolff

Dato : 14-01-03 04:23

Hej Rebekka

Desværre må jeg nok skuffe dig lidt.

Det firma som importerer Hill´s produkter ligger i Marslev på fyn, og jeg
kender en der har været ansat i firmaet og hun kan meddele dig at pris og
kvalitet ikke altid følges ad. Kruse importerer foderet i bigbags fra
Holland, hvor det er lavet,(jamen er de da ikke lavet i USA, næ det er det
ikke) i Marslev bliver det så ompakket i 15 kg. Sække til en ca. pris på 74
kr./15 kg. , men da det sælges hovedsagelig hos dyrlæger med rene hvide
kitler er priser skruet på til de høje priser du kender.

Fra : Lene Thorup

Dato : 14-01-03 16:22

"Stig Wolff" <swo@elsam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr./15 kg. , men da det sælges hovedsagelig hos dyrlæger med rene hvide
> kitler er priser skruet på til de høje priser du kender.

Nu var det godt nok ikke Hill's Rebekka brugte - men Specifik! - og så vidt
jeg ved bliver det produceret i Uldum.

Hilsen
Lene

Fra : cumsy

Dato : 14-01-03 11:02

Hej
Denne foder kan stærkt anbefales
Det er rene og friske råvarer der bruges OG den laves i USA
Der er en grund til at de andre foder fabrikker er begyndt at lave deres
foder i Europa.
Jo i USA er der meget strængere krav til alt og man bliver slæbt i retten
for et godt ord.
Fodret kan ikke købes i nogen forretninger og prisen er pt 400kr for 20 kg
Jeg har en retriver og den får ca 400g om dagen dette giver en fodetpris på
ca 8-9 kr pr dag

+ QC+ for Adult dogs is formulated for all stages of a dog's life. The adult
diet delivers the nutrition needed by active adults for proper health and
weight maintenance

+ Ingredients:
Chicken, Chicken Meal, Ground Brown Rice, Oatmeal, Corn Gluten Meal, Ground
Yellow Corn, Chicken Fat (Preserved with mixed tocopherols and Ascorbic
Acid), Dried Beet Pulp, Dried Chicken Liver, Dried Egg Product, Dried Kelp,
Dehydrated Alfalfa Meal, Lecithin, Flax Seed Oil, Garlic Powder, Monosodium
Phosphate, Calcium Carbonate, Potassium Chloride, Choline Chloride,
DL-Methionine, Vitamin Supplements (A, D3, E, B12), Vitamin C (ascorbic
acid), Manganous Oxide, Iron Amino Acid Chelate, Manganese Amino Acid
Chelate, Zinc Amino Acid Chelate, Niacin, Calcium Pantothenate, Biotin,
Copper Amino Acid Chelate, Inositol, Riboflavin Supplement, Thiamine
Mononirate, Pyridoxine Hydrochloride, Folic Acid, Ethylenediamine
Dihyriodide, Sodium Selenite, Lactobacillus Acidophilus.
Approximate Nutritional Content:

Analyticals Values Adult Adult
As Fed Dry Matter

Crude Protein % 26 28.3
Crude Fat % 15 16.3
Crude Fiber % <4 <4.3
Carbohydrates % 37 40.2

Minerals/Vitamins

Calcium % 1.35 1.47
Phosphorus % 1.1 1.2
Magnesium % 0.11 0.12
Sodium % 0.3 0.33
Potassium % 0.7 0.76
Chloride % 0.6 0.65
Iron MG/KG 240 261
Magnesium MG/KG 50 54
Zinc MG/KG 200 217
Choline MG/KG 2100 2283
Niacin MG/KG 120 130
Selenium MG/KG 0.3 0.33
Thiamine MG/KG 20 22
Riboflavin MG/KG 35 38
Vitamin C MG/KG 55 60
Copper MG/KG 30 33
Pantothenic Acid MG/KG 25 27
Pyridoxine MG/KG 8 9
Folic Acid MG/KG 1.5 1.6
Vitamin B12 MG/KG 0.02 0.022
Iodine MG/KG 4 4.35
Vitamin A IU/KG 22000 23913
Vitamin E IU/KG 140 152
Vitamin D3 IU/KG 1200 1304

mvh
Cumsy

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 14-01-03 17:28

>+ Ingredients:
>Chicken, Chicken Meal,

,,,,,,,,,,,,,,,hvor meget af det er så ren kylling ? og hvor meget er
kylingmel ,som jo er mast kylling med ben,brusk,hjerne,fedt,indvolde
fjer, osv ?

> [...]
>Mononirate, Pyridoxine Hydrochloride, Folic Acid, Ethylenediamine
>Dihyriodide, Sodium Selenite, Lactobacillus Acidophilus.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Toft Stryhn

Dato : 14-01-03 19:23

Jeg har brugt det og det er bedre end alt andet jeg har brugt. Her er
nummeret til forhandleren, han svarer jo nok bedst på alle spørgsmål :
40571520

Venlig hilsen Anette og Bordeauxerne.

Ps. Jeg er uenig med dig med hensyn til hills men jeg kan ikke finde min
ingridients liste så intil jeg har fundet den må jeg lade dig have tvivlen
tilgode. Jeg mener bestemt at de også har kød som første ingridiens.

Punish the deed not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9je82vgp9irctk8i5lifrp9tllam6sr5fb@4ax.com...

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 15-01-03 12:56

> Ps. Jeg er uenig med dig med hensyn til hills men jeg kan ikke finde min
> ingridients liste så intil jeg har fundet den må jeg lade dig have tvivlen
> tilgode. Jeg mener bestemt at de også har kød som første ingridiens.

Hej Anette.

Jeg synes at ingredienslisterne er "vildledende", da der ikke står
hvor mange % af ingredienserne, der er i foderet. Dette er så vidt jeg
ved generelt for alle fodertyper.
Selvom f.eks. kylling står øverst på listen, så er det jo ikke
ensbetydende med, at der er meget kød i foderet selvom man skulle tro
at det sådan det hang sammen.

Her et eksempel lavet ud fra ingredienslisten på dit foder, hvor jeg
prøvet at sætte procenter på.

Chicken       16%
Chickenmeal      15%
Ground Brown Rice   14%
Oatmeal       14%
Corn Gluten Meal   14%
Ground Yellow Corn   14%
Chicken Fat       7%
Øvrige ingredienser    6%

Hvis ingredienser i værste fald skulle være som eksemplet ovenfor, så
består foderet af 31% "Kød", 56% forskellige kornprodukter og 13%
Øvrige.

Fordelingen af ingredienserne kan naturligvis være en hel anden og er
det sansynligvis også, men det har man jo ikke en jordisk chance for
at finde ud af.

mvh
Charlotte Pedersen

Fra : cumsy

Dato : 14-01-03 22:31

> ,,,,,,,,,,,,,,,hvor meget af det er så ren kylling ? og hvor meget er
> kylingmel ,som jo er mast kylling med ben,brusk,hjerne,fedt,indvolde
> fjer, osv ?

For at starte med kylling: Dette er frisk maskinudbenet kylling, hvilket vil
sige at kyllingen er nyslagtet, indvolde, fjer, hoveder og fødder fjernet.
Af dette er der i QC+ Adult ca. 28% inden forarbejdning.
Kyllingemel er en lidt anderledes størrelse, idet der findes mange
forskellige kvaliteter... Alt afhængigt af hvad kunden (foderproducenten)
vil betale for det.
I QC+ er kyllingemelen af meget høj kvalitet. Dette betyder at kyllingen er
blevet groft maskinudbenet, hvorefter resterende kød (og en smule knogler)
bliver dehydreret og pulviseret. Kyllingemel indeholder aldrig hoveder,
fødder, indvolde, fjer mm., da dette er katogoriseret som kyllinge
bi-produkter og derfor skal deklereres som så.
Håber du kan bruge svaret til noget, og det glæder mig at du er tilfreds med
foderet!!
Med venlig hisen
cumsy

Fra : Toft Stryhn

Dato : 15-01-03 08:13

Det eneste jeg ikke er tilfreds med er martins tid om at ringe tilbage når
man har lagt en besked på hans telefon svarer, når han ikke ringer kan man
jo lige som ikke bestille mere foder......vel.

Deres katte mad er også godt.

Venlig Hilsen Anette og Bordeauxerne.

cumsy <sol@_sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2481a1$0$246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : cumsy

Dato : 15-01-03 08:40

"Toft Stryhn" <s-toft@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man har lagt en besked på hans telefon svarer, når han ikke ringer kan man
> jo lige som ikke bestille mere foder......vel.

Dette har jeg ingen problemer med og det indlæg som jeg er kommet med her er
også fra Martin da jeg jo ikke kender til fodrets sammensætning
Sendte en mail til ham og ca 4 timer senere svarer han
cumsy

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 15-01-03 16:32

On Tue, 14 Jan 2003 22:30:50 +0100, "cumsy" <sol@_sol.dk> wrotd:

> [...]
>bi-produkter og derfor skal deklereres som så.
>Håber du kan bruge svaret til noget, og det glæder mig at du er tilfreds med

,,,,,,,,,,,,ok jeg vidste faktisk ikke at det skal hede biprodukter
når de bruger det hele og mel når det kun er knogler , er du sikker på
det ? Jeg forstår stadig ikke hvor meget kyllingemel der er i i
forhold til ren kylling ? og stadig er det ikke tøret kylling for så
ville det vel stå der ik ?

Fra : cumsy

Dato : 14-01-03 23:38

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]

fødder, indvolde, fjer mm., da dette er katogoriseret som kyllinge
bi-produkter og derfor skal deklereres som så.

Mvh
Cumsy

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 15-01-03 16:32

On Tue, 14 Jan 2003 23:38:25 +0100, "cumsy" <sol@_sol.dk> wrotd:

> [...]
>sige at kyllingen er nyslagtet, indvolde, fjer, hoveder og fødder fjernet.
>Af dette er der i QC+ Adult ca. 28% inden forarbejdning.

,,,,,,,hvor meget er der så efter forarbejdning ?

Fra : x Vuf x

Dato : 14-01-03 11:30

Mon, 13 Jan 2003 21:04:09 +0100, P.N. wrote:

>Pro Plan
Vil mine hunde ikke ha'.

>Precept
Kender jeg ikke.

>Lone Star
Dårligt.

>Eukanuba
Indeholder ETQ!

>Science Plan
Dårligt til små hunderacer, og mine vil ikke ha' det.

>Iams
Æhhh det er da kattemad?

>propac
Kender jeg ikke

>Hills Science Plan
Kender kun Science Diet, og det gi'r jeg kun til syge hunde.

>Royal Canin
Absolut nr.1 til små racer.

>Royal Dog
Discountvare...Dårligt!

>Nurture
Det spiser mine forkælede vuffer ikke!

>Doggy
Ganske udmærket til "engang imellem".
Deres hvalpedåsemad er god.

>Pedigree Pal
Sammensætningen ikke god nok til små racer.
Dåsemaden al for stærk. De får tynd mave af det!

--
Mvh Sonja nospam@***sonpet.com http://www.sonpet.com/

Ser alt sort ud, kigger du måske i den forkerte retning.

Fra : Søren Petersen

Dato : 14-01-03 16:47

> Dårligt.

Der er jeg uenig. Jeg har absolut gode erfaringer med dette produkt, og jeg
kender også andre som bruger det, og de er også ganske tilfreds med det. Jeg
kender ikke de andre produkter, men min hund stortrives med dette mærke (jeg
bruger Hearty Choice fra deres lidt billigere serie).

Mvh.
Søren Petersen

Fra : René Kofoed

Dato : 14-01-03 13:33

Hejsa.
Den gamle(4½ år) Fik Hills Science Plan, som hvalp, til hun var ca. 11mdr.
Prøvede Royal Canin, m. oksekød, siden da har hun haft allergi for oksekød!!
Hun får nu Happy Dog light (hun er blevet sterilliseret, og har fået labbens
appetit), et knaldgodt light produkt, til ca 360kr,- for 15 kg.

Den lille schæferhvalp, får Hills Precription Diet, fra dyrlægen. 15 kg. til
475,-kr. Han bliver ved at, få det til han er 1 år.
De får begge kosttilskudet Vital Animin, som har dokumenteret effekt og
forebyggende virkning på skellettet.( tænker på HD, for schæferens vedkomne.
Og labben, da den bruges meget)
Den gamle kan ikke tåle Pedigre piller, men går spor med dåsemaden blandet
med tun på dåse. Det er åbenbart noget rigtig guf, for hunde !!??!!
Mange hilsner fra
Susanne,Coco og Xawier.

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 14-01-03 14:35

Mine får Olivers (www.olivers.dk)
det er jeg ret glad for, flot pels og ingen maveproblemer, før fik de Hills.
/Carina
www.aussies.dk

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 14-01-03 16:22

On Mon, 13 Jan 2003 21:04:09 +0100, "P.N." <pip160@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>Royal dog
>Nurture
>
>Har i prøvet nogle af disse mærker og syntes i om dem ?.

,,,,,,,,,,,,Nutro er det bedste ,uden tvivl hvis man sætter sig ind i
varebetegenlsen. Der er frysetørret kød i og ikke friskt for når der
står friskt så er det kun friskt før det bliver lavet til tørfodder og
i processen forsvinder alt vand fedt osv og dermed ryger det ned på
5-6 pladsen på ingredienslisten . i Nutro er der ingen kemiske
antioxidanter eller tilsætningsstoffer . Læg mærke til at hvis der som
første ingrediens står eks: frisk kylling eller kylling så er det ikke
længere det der er mest af når det er blevet tøret ! Hvis du kan finde
andet fodder hvor kødet som jo er det dyreste protein , er frysetøret
og står som første ingrediens så er det også godt jeg har bare ikke
fundet andet end Nutro . Og af den grund bla mener jeg at det er det
bedste for der skal være flest muligt af de dyre/gode proteiner i
hundens mad , og det er der ikke i nogle af de ovennævnte heller ikke
hills som dyrlægerne andbefaler "og tjener penge på" Men kan man stole
på nogen der selv tjener penge på at sælge foderet ? jeg har haft min
brucure fra Nutro med hos 3 dyrlæger "som sælger hills" de kunne ikke
vise mig noget der var bedre i hills elller de andre fodermærker , men
da jeg begyndte at fortælle det der var bedre i Nutro havde de
pludselig ikke så meget tid mere ? stol ikke på dyrlægerne der
selv sælger maden ! sæt dig ind i hvordan man læser ingredienslisten
og hvad friskt kød og tørret kød er så vil du kunne finde det bedste.

Fra : Therese

Dato : 14-01-03 16:24

Langt de fleste af de dyre mærker har tørret kød på 1. pladsen af
ingredienser. Vi har brugt både Specific og nu bruger vi Royal Canin.
Vi er godt tilfredse med begge mærker, men de er ret dyre (ca 500 kr/ 15 kg)

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 14-01-03 17:33

On Tue, 14 Jan 2003 16:24:25 +0100, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrotd:

>Langt de fleste af de dyre mærker har tørret kød på 1. pladsen af
>ingredienser.

,,,,,,,,,,,,,ikke Hills , og alle de mærker jeg har kigget på hos
dyrehandleren har da heller ikke ?men måske jeg har set forkert ?

Fra : Annette Skovbon

Dato : 14-01-03 17:32

Hejsa,
Jeg fodrer skiftevis med Olivers petfood og Specific og det er både jeg
og vuffen yderst tilfreds med.
Iams, Hills og Eukanuba ville jeg dog også bruge hvis vuffen ellers
ville spise det.

Mvh. Annette Skovbon
www.fugle-nettet.dk

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 15-01-03 16:33

On Tue, 14 Jan 2003 19:23:21 +0100, "Toft Stryhn" <s-toft@mail.dk>
wrotd:

> [...]
>ingridients liste så intil jeg har fundet den må jeg lade dig have tvivlen
>tilgode. Jeg mener bestemt at de også har kød som første ingridiens.

,,,,,,,,,,,Jeg sidder her med en pakke jeg fik med da jeg købte hund ,
Malet majs er nr .1 nr 2 er kylling , og når der står kylling så er
det ikke tøret kylling ! og når det ikke er tøret så er det friskt ,
og frisk kylling er kun friskt før det bliver tørret ! så når man
åbner pakken er kylling ikke længere nr 2 men længere nede af listen.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 15-01-03 20:19

Holly (schæfertæve) siger:

Hill's Prescription diet, large breed puppy:
Fik jeg som hvalp, jeg voksede enormt alligevel, men ellers ok.

Hill's Science Chicken & Rice:
Smager rigtig godt, mmmmh!.

Eukanuba:
Det kan jeg ikke li', puha!

Pro Plan:
Så får jeg forfærdelig kløe over det hele

Hill's Science Adult large breed:
OK

Mvh
Søren

Fra : rbk

Dato : 15-01-03 21:31

"P.N." skrev d. 13-01-03 21:04 dette indlæg :
> [...]
> Royal dog
> Nurture
>
> Har i prøvet nogle af disse mærker og syntes i om dem ?.

som du kan se er der lige så mange meninger om foder som der
hundeejere.
der er jo også forskel på hunde ligesom på menesker
mange af de omtalte produkter mener om hinanen men hvis du spøger en
forhandler ( som de fleste dyrlæger er for du at vide at deres produkt
er det bedste) man vil jo aldrig sige noget dårligt om ens eget produkt.
men I snakker kun om hvad der er i fodret men ikke om hvor dan det
bliver til.
lagt hovedparten af alt foder er ekstruderet, men der findes foder som
er er ovnbagt hvilke giver en helt anden udnyttelse af råvarene
eksempelvis "Magnussons" som du kan læse mere om på www.abila.dk god
fornøjelse

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 16-01-03 09:27

> [...]
>lagt hovedparten af alt foder er ekstruderet, men der findes foder som
>er er ovnbagt hvilke giver en helt anden udnyttelse af råvarene

,,,,,,,,,,,,,,,hvis foderet ikke bliver ovnbagt, hvad bliver det så ?
bliver det ikke bare kogt ? hvad er forskellen ? du har ret i at
dyrelægerne andbefaler deres eget produkt som mange gange er hills og
som de tjener penge på og når de tjener penge på det så kan man vist
ikke stole så meget på deres udtaelser efter min mening.

Fra : rbk

Dato : 16-01-03 22:00

"Punish the deed not the breed" skrev d. 16-01-03 09:27 dette indlæg :

> [...]
> ikke stole så meget på deres udtaelser efter min mening.
>
> De fleste foder er ekstruderet eksempelvis hills,eukanuba,proplan og
mange andre.
fodret bliver tilberedt under højt tryk, helt hvordan ved jeg ikke,
det er der måske andre der ved?
fordelen ved ekstruderet er at det giver lang holdbarhed i forhold
til ovnbagt, ekstruderet er billigere at fremstilling en ovnbagt,
ulmpen ved ekstruderet er at det udvider sig når der kommer vand på
eller hvis hunden drikker vand efter den har spist hvilket kan give
mavevendinger især store hunderacer kan få dette problem som i værste
fald kan medføre død.ved ovnbagt undgår man helt disse "problemer" du
kan læse mere om det på www.hundmat.com eller www.cultus.dk
M.V.H. RBK

http://www.kandu.dk/

Fra : rbk

Dato : 15-01-03 21:32

Fra : Sander

Dato : 16-01-03 13:30

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke, hvilke mærker er syntes i er gode og hvilke mærke ville i
> [...]

Har gode erfaringer med Techni-cal og Royal Canin.
Har desuden prøvet et andet mærke engang, som var supergodt. Det er mest
kenneler, der har adgang til, at købe dette foder, som jeg desværre ikke kan
huske navnet på. Har dog set det nævnt en gang herinde, i forbindelse med en
anden foderdiskussion. Navnet starter muligvis med M. Nogen der kan sætte
navn på dette mærke ? Svensk mærke, så vidt jeg husker.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : rbk

Dato : 16-01-03 21:42

"Sander" skrev d. 16-01-03 13:30 dette indlæg :

> [...]
sætte
> navn på dette mærke ? Svensk mærke, så vidt jeg husker.

Det omtalte foder du ikke kan huske navnet på er magnussons det er
rigtigt det er mest til kenneler der er fordi fabriken ikke bruger penge
på reklame men henvender sig direkte til kenneler og flere hundeejere.
det er også rigtigt at det er svensk. der findes små forhandlere en af
dem findes på www.abila.dk der kan man få hjælp til køb af dette mærke
m.v.h RBK

http://www.kandu.dk/