Kvadrant
Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-03 18:12

I et 2-dim koordinatsystem har vi kvadranter der nummereres
højre om. I 3-dim kaldes det vist oktanter men hvorledes
nummereres de - rundt om z og gentag en etage ned?
n-dim ?

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-03 18:37

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:avursq$7et$1@sunsite.dk...
> I et 2-dim koordinatsystem har vi kvadranter der nummereres
> højre om. I 3-dim kaldes det vist oktanter men hvorledes
> nummereres de - rundt om z og gentag en etage ned?
> n-dim ?

Øhm, retningen skal være så akserne skifter ++,-+,--,-+

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-01-03 22:30

Martin Larsen wrote:

> Øhm, retningen skal være så akserne skifter ++,-+,--,-+

Svaret er: Ja, det er en almindelig måde. Jeg fandt lidt om det her:

http://mathforum.org/library/drmath/view/59275.html

De giver også en anden konvention hvor de efter at have kørt de fire
øvre (z>0) oktanter rundt tager de fire nedre oktanter den anden vej
rundt.

Spørgsmålet er om der findes et autoritativt svar på spørgsmålet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-01-03 23:41

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E232FC8.F984CE6A@jeppesn.dk...

> [...]
> rundt.
>
> Spørgsmålet er om der findes et autoritativt svar på spørgsmålet.

Så vil jeg indtil videre bruge et system, hvor "rummene" nummereres
efter et binært talmønster + 1, hvor 0 er + og 1 er -.
Spørgsmålet er endvidere om vi har græske navne til 2-potenser fx
sexdekant etc ?

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-01-03 00:27

Martin Larsen wrote:

> Så vil jeg indtil videre bruge et system, hvor "rummene" nummereres
> efter et binært talmønster + 1, hvor 0 er + og 1 er -.

I to dimensioner er rækkefølgen jo (+,+); (-,+); (-,-); (+,-).
Passer det med de binære tal 00; 01; 10; 11?

Kan man gøre det rekursivt? Man starter med at sige at for n=1 bruger
vi (+); (-).

Så for at gå fra n til n+1, bruger man n-systemet »kryds« {+} efter-
fulgt af n-systemet *baglæns* »kryds« {-}. Altså:

n=0: ()

n=1: (+); (-)

n=2: (+,+), (-,+); (-,-), (+,-)

n=3: (+,+,+), (-,+,+), (-,-,+), (+,-,+); (+,-,-), (-,-,-), (-,+,-), (+,+,-)

n=4: (+,+,+,+), (-,+,+,+), (-,-,+,+), (+,-,+,+), (+,-,-,+), (-,-,-,+), (-,+,-,+), (+,+,-,+);
(+,+,-,-), (-,+,-,-), (-,-,-,-), (+,-,-,-), (+,-,+,-), (-,-,+,-), (-,+,+,-), (+,+,+,-)

n=5: etc.

I ser nok systemet: Først den sædvanlige vej rundt i øvre halvhyperrum,
og dernæst baglæns rundt i nedre halvhyperrum. Det svarer helt til svar
nr. 2 fra den webside jeg citerede før.

> Spørgsmålet er endvidere om vi har græske navne til 2-potenser fx
> sexdekant etc ?

Eller latinske navne. På græsk var det nærmere hexadekant (ligesom i
ordet hexadecimal); man »kvadrant« er jo fra latin.

Ellers kan man bare kalde dem alle sammen »fraktanter« ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-03 02:17

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3E234B33.12859EC5@jeppesn.dk...

> Eller latinske navne. På græsk var det nærmere hexadekant (ligesom i
> ordet hexadecimal); man »kvadrant« er jo fra latin.
>
> Ellers kan man bare kalde dem alle sammen »fraktanter« ...

Du har ret, det er latin.
Men spørgsmålet er om man ikke skal foretrække en simpel binær
nummerering og så korrigere for "anomalien" på x-aksen ?

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-01-03 12:10

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Men spørgsmålet er om man ikke skal foretrække en simpel binær
> nummerering og så korrigere for "anomalien" på x-aksen ?

Det ville ikke have den sædvanlige nummerering af kvadranter som
særtilfælde.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-03 12:54

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:yahk7h8kmx1.fsf@tyr.diku.dk...
> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Det ville ikke have den sædvanlige nummerering af kvadranter som
> særtilfælde.

Så er du enig, formoder jeg.

Jeppes rekursion har så vidt jeg umiddelbart kan se den interessante
egenskab at den kun inverterer en akse ad gangen.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-01-03 13:36

Martin Larsen wrote:

> Jeppes rekursion har så vidt jeg umiddelbart kan se den interessante
> egenskab at den kun inverterer en akse ad gangen.

Ja, det er klart fra konstruktionen af den.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)