statiske routes med to adsl forbindelser
Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 13-01-03 16:28

Jeg har et problem med routes

(WAN1:212.242.126.2) <------>
(10.0.0.254:GW1)<------>(NIC1:10.0.0.1)\__Apache Server
(WAN2:80.199.196.62) <-----> (192.168.1.1:GW2)<--->(NIC2:192.1681.3)/

Jeg har en webserver der burde være adgang til via to forskellige netkort
over ADSL. Den ene er en Cybercity linie, den anden er Pro@ccess linie.

Mit problem er vist er routing problem... Når jeg sætter
defaultrouter="10.0.0.254", så er der adgang til serveren via CC linien, men
ikke TDC linien... Når jeg sætter den til "192.168.1.1", så er der adgang
via TDC linien, men ikke CC linien.

Jeg har prøvet at lege med route add kommandoen, men jeg synes ikke lige,
det virker...

Nu er mit spørgsmål... hvilke router har jeg brug for at adde...

Jeg går ud fra min server ikke ved, hvor den skal smide pakker hen, fordi
routerne ikke er der.... Jeg kan fint få fat i serveren på de to lokal-net,
men ikke over wan-ip'erne...

Har jeg ikke brug for at adde noget ala:

# route add 212.242.126.2 10.0.2.254
# route add 80.199.196.62 192.168.1.1
(det virker dog ikke med de ovenstående router...det var dem, jeg regnede
med, jeg skulle adde for at få den her dual-nic'ed server til at køre).

someone please help me.

/j

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-01-03 16:55

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> writes:

> Jeg har en webserver der burde være adgang til via to forskellige netkort
> over ADSL. Den ene er en Cybercity linie, den anden er Pro@ccess linie.

Problemet er at en maskine ikke kan have to default gateways. I bedste
fald er du ude i noget policy routing. Hvordan det gøres afhænger
meget af hvilket operativsystem der ligger bag.

Den letteste (og mest rigtige) løsning vil nok være at købe en større
linje og så nøjes med at have serveren stående på den ene.

--
Jacob - www.bunk.cc
You never hesitate to tackle the most difficult problems.

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 13-01-03 17:07

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Problemet er at en maskine ikke kan have to default gateways. I bedste
> fald er du ude i noget policy routing. Hvordan det gøres afhænger
> meget af hvilket operativsystem der ligger bag.

hvad med bare at adde ekstra routes? ikke 2xdef. gw, men ekstra routes... i
mit univers er det bare et spørgsmål om, at når serveren får et request til
80.199.196.62 eller 192.168.1.3, så smider den pakkerne efter routeren på
192.168.1.0 netværket....

når den så får et request via 212.242.126.2 eller 10.0.0.254, smiderne den
pakkerne efter routeren på 10.0.0.0 netværket...

kan dette slet ikke lade sig gøre..?

> Den letteste (og mest rigtige) løsning vil nok være at købe en større
> linje og så nøjes med at have serveren stående på den ene.

jeg prøver at sætte det op for at spare computere, ikke linier :).... .

/j

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-01-03 17:45

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> writes:

> hvad med bare at adde ekstra routes? ikke 2xdef. gw, men ekstra
> routes...

En route til 0.0.0.0 er jo netop en default gateway.

> i mit univers er det bare et spørgsmål om, at når serveren får et
> request til 80.199.196.62 eller 192.168.1.3, så smider den pakkerne
> efter routeren på 192.168.1.0 netværket....

Det er desværre ikke så let. Som jeg skrev, så snakker vi i bedste
fald om noget policy routing.

> kan dette slet ikke lade sig gøre..?

Kun meget vanskeligt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't ever slam a door; you might want to go back.

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 13-01-03 18:24

> Det er desværre ikke så let. Som jeg skrev, så snakker vi i bedste
> fald om noget policy routing.

ja, jeg har nu læst op om det (lidt, anyway)... dvs. at jeg skal bruge et
packet filter på min server, der sørger for routingen? det skal siges, jeg
kører freebsd på serveren, så det skulle da være muligt at gøre en masse
sjove ting ved pakkerne.

> Kun meget vanskeligt.

øv.

/j

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-03 00:41

On Mon, 13 Jan 2003 16:27:48 +0100, "Jakob Wolffhechel"
<themuss@it.removethis.dk> wrote:

> Jeg har en webserver der burde være adgang til via to forskellige netkort
> over ADSL. Den ene er en Cybercity linie, den anden er Pro@ccess linie.

Hvad er det, du ønsker at opnå med de to forbindelser? At web-
serveren bruger dem begge, og at den altid bruger den forbin-
delse, der er mest effektiv for at sende pakken hen til modta-
geren?

Det kan ikke lade sig gøre med det setup, du skitserer. Der skal
mere hard- eller software til.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 14-01-03 01:23

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> serveren bruger dem begge, og at den altid bruger den forbin-
> delse, der er mest effektiv for at sende pakken hen til modta-

nej, jeg ønsker blot at hoste på begge ip-adresser.

www.proaccesslinie.dk går gennem 80.199.196.62 gennem 192.168.1.1 til
192.168.1.3

og www.cybercitylinie.dk går gennem 212.242.126.2 gennem 10.0.0.254 til
10.0.0.1

så vil jeg via virtual hosts i apache hoste på begge ip-adresser... men men
men... jeg kan kun finde ud af at hoste på den ene ip henholdvis den anden
ved at bruge defaultrouter="10.0.0.254" eller defaultrouter="192.168.1.1"...

da min cc linie er en 2mbit og tdc linien "kun" er en 512kbit, ønsker jeg at
bruge cc-linien som defaultrouter.. dvs når maskinen ellers skal på nettet,
kører den gennem 10.0.0.254 routeren.... hvis en klient spørger efter en
side på 80.199.196.62 skal web-serveren så route svaret tilbage via
192.168.1.1 routeren.

hvis en klient spørger på 212.242.126.2 skal serveren svare gennem
10.0.0.254 routeren..

jeg regnede med det bare var et spørgsmål om at skrive noget ala

# route add 80.199.196.62 192.168.1.1

men det virker ikke..

/j

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-03 02:09

On Tue, 14 Jan 2003 01:22:52 +0100, "Jakob Wolffhechel"
> [...]

> 10.0.0.1
>
> så vil jeg via virtual hosts i apache hoste på begge ip-adresser...

Så langt så godt. Det kan i hvert fald lade sig gøre.

> men men men... jeg kan kun finde ud af at hoste på den ene ip henholdvis
> den anden ved at bruge defaultrouter="10.0.0.254" eller defaultrouter=
> "192.168.1.1"...

Det er fordi en default gateway basalt set ikke kan bruges til
det, du forsøger at bruge den til. En default gateway er beregnet
til den situation, hvor man skal bruge en router, man kan sende
pakker til, når man ikke selv har en route til destinationen.

Men i dit tilfælde forsøger du at bruge to default gateways, og
det giver ikke mening, hvis man ikke har noget udstyr (eller
software), der er i stand til at finde ud af at vælge mellem dem.
En default gateway kan som sagt ikke gøre det i sig selv.

> [...]
> kører den gennem 10.0.0.254 routeren.... hvis en klient spørger efter en
> side på 80.199.196.62 skal web-serveren så route svaret tilbage via

Det du efterspørger er flow-baseret forwarding. (Hvis blev sat op
ind ad interface A, skal svaret også sendes tilbage via interface
A).

Der er muligt at lave med noget hardware.

Der er sikkert også muligt at gøre det i software, men det vil jo
afhænge en del af, hvad det er for noget software, du bruger.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 14-01-03 02:34

> [...]
> Der er sikkert også muligt at gøre det i software, men det vil jo
> afhænge en del af, hvad det er for noget software, du bruger.

Jeg går stærkt ud fra, jeg kan gøre det i min software... men hvordan er så
en helt anden sag... Jeg bruger Freebsd og Apache på serveren.

/j