Er det muligt?
Fra : Jens Jensen

Dato : 13-01-03 15:47

Direktøren for Scandinavian TV-Organisations Against Piracy (STOP), David
Würgler, omkring piratkort til satelitmodtagere: "Tidligere har man
koncentreret sig om at finde sælgerne af kortene, men denne gang går man
efter køberne.", "Vi har indkøbt helt specielle biler, som er ombygget til
indsatsen." og "Vi vil ikke fortælle om den anvendte teknologi i bilerne, da
piraterne og deres medskyldige er de eneste, som vil have glæde af den
viden."

Der er åbenbart tale om en slags pejlevogn "En af bilerne bliver i øvrigt
meget synlig i gadebilledet. Det er en kampagnebil med en parabol på
taget.".

Mit spørgsmål går på, om det kan lade sig gøre. Eller om det er en
skræmmehistorie. Kan de virkelig finde ud af, hvilken kanal jeg ser, og
krydstjekke om jeg skulle have et abonnement på f.eks. viasat. Eller er der
nogen, der kunne forestille sig andre måder, de kunne gøre det på?

Jens

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 13-01-03 15:55

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in message
> [...]
> skræmmehistorie. Kan de virkelig finde ud af, hvilken kanal jeg ser, og
> krydstjekke om jeg skulle have et abonnement på f.eks. viasat.

Ja det kan lade sig gøre, men det er alt for besværligt og omkostningsfuldt,
det er med stor sandsynlighed tale om et præventivt middel. Lidt ligesom de
almindelige pejlevogne vi kender :).

mvh
Jesper Sørensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-01-03 16:16

"Jesper Sørensen" <m_burns@XXXkampsax.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
omkostningsfuldt,
> det er med stor sandsynlighed tale om et præventivt middel. Lidt ligesom

Ja så, men hvordan kan det lade sig gøre? Hvad gør de?

Jens

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-01-03 22:18

Jens Jensen wrote:

> Ja så, men hvordan kan det lade sig gøre? Hvad gør de?

Måske kunne de med laser eller sådan noget måle de svingninger som lyden
på dit fjernsyn bringer dine vinduesglas i, og på den måde »høre«
hvilken kanal du følger ved hjælp af lyd-delen?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-01-03 23:04

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Måske kunne de med laser eller sådan noget måle de svingninger som lyden
> på dit fjernsyn bringer dine vinduesglas i, og på den måde »høre«
> hvilken kanal du følger ved hjælp af lyd-delen?

Det er ihvertfald slet ikke lovligt da det jo er decideres aflytning af
private hjem:)
Det kan lade sig gøre men kræver jo frit udsyn til vinduet. Og man enten
sender laseren afsted i en vinkel på 90 grader, eller har opsamlingsudstyr
stående der hvor laserstrålen bliver reflekteret hen.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 13-01-03 22:41

Jens Jensen wrote:
> Ja så, men hvordan kan det lade sig gøre? Hvad gør de?

Jeg læste på et tidspunkt en artikel i Jyllands-Posten, som omhandlede
pejlevogne. En søgning i arkivet på <http://www.jp.dk> gav følgende
resultat:

22.08.02 Sektion: Derhjemme
Godaften - det er DR's licenskontrol
Af SANNE HANSEN
Begrebet "pejlevogn" lever videre i folkemunde til trods for, at DR's
Licenskontor for længst har forladt den tekniske jagt på sortseere. Men i
godt 20 år var pejlevognen en realitet, selv om både befolkning og
eksperter mistænkte Licenskontoret for bluff. ...
http://www.jp.dk/login?url=arkiv:aid=1376130

(Bemærk at man skal have et abonnement for at få adgang til arkivet)

Artiklen er en historisk beskrivelse af pejlevognen i Danmark. Der er ikke
så mange tekniske detaljer, men det står alligevel klart at der ikke var
tale om bluff.

Hvorfor bliver den så ikke længere brugt af DR? Følgende citat fra artiklen
skulle gerne forklare årsagen:

Efter mere end 20 års virke kørte pejlevognene ifølge Evert Friberg deres
sidste tur i 1990. Tiden var løbet fra dem.

»TV2 var kommet til i 1988. Det betød, at folk zappede rundt på forskellige
frekvenser. Samtidig var der kommet flere PC'er i hjemmene og andet udstyr,
hvis stråling kunne forveksles med et TV-signal. Dermed blev metoden for
usikker. Resultaterne skulle jo kunne holde i retten,« fortæller han og
stiller sig samtidig tvivlende overfor, om det på daværende tidspunkt var
rentabelt med de bemandede vogne og de dermed forbundne lønudgifter.

Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> http://www.kongslund.dk/
The programmer, like the poet, works only slightly removed from pure
thought-stuff. He builds his castles in the air, from air, creating by
exertion of the imagination. [Brooks, The Mythical Man-Month]

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-03 14:27

"Jonas Kongslund" <gamma@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læste på et tidspunkt en artikel i Jyllands-Posten, som omhandlede
> pejlevogne. En søgning i arkivet på <http://www.jp.dk> gav følgende
> resultat:

<klip>

Pejlevognene kunne vel ikke andet (hvis de virkede), end at finde ud af at
jeg havde et fjernsyn tændt. Det som STOP "påstår" er, at de kan finde ud
af, om jeg ser betalingskanaler (viasat eller canal digital) på mit
fjernsyn. Hvis jeg gør det, og de ved opslag kan se, at jeg ikke har noget
abonnement, så må de vel formode, at jeg så bruger et piratkort.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 13-01-03 16:37

> [...]
der
> nogen, der kunne forestille sig andre måder, de kunne gøre det på?

Selv hvis de kunne gøre det, kan jeg ikke forestille mig at det ville være
lovligt, af hensyn til privatlivets fred. Den eneste måde de kunne få lov,
ville være med en dommerkendelse og den får de ikke før de har en bestyrket
mistanke.

Mvh Thomas

Fra : Magnus Rohde

Dato : 13-01-03 18:35

> [...]

> piraterne og deres medskyldige er de eneste, som vil have glæde af den

Jeg hørte i 12-radioavisen lørdag eller søndag at den måde de finder
frem til køberne på er udfra sælgernes kundeliste.

Så meget for ny teknologi :)

Magnus

Fra : Jørgen Koefoed

Dato : 14-01-03 16:15

Med en simpel parabol antenne og et specielt computerprogram har jeg hørt at
man kan lytte fra 500m afstand hvad CPU'en i en Pc fortager sig. Da moderne
digitale parabolmodtaere minder mere om cmputere end analoge, kunne man
forstille sig at koderne der bliver brugt i RAM'en til at dekryptere

Dette ville dog ikke kunne lade sig gøre hvis der er et jordet metalbur
(finmasket hønsenet eller en jordet metalkasse ) omkring maskinen, da det
lige som i en mikrobølgeovn stopper de elektromagnetiske svingninger.

En anden meget lettere metode til at opspore syndernde er at kikke på om
parabolantennen på husstanden er pejlet mod en af betalingssattelitterne..

Fra : SoftMan Brian

Dato : 14-01-03 19:14

> [...]
der
> nogen, der kunne forestille sig andre måder, de kunne gøre det på?

Så vidt jeg har forstået virker en satelit modtager principielt som en
radio, altså at den har en lille oscillator der svinger med den frekvens man
modtager på, og så kan man måske opfange et svagt signal fra denne
oscillator.

men ret mig hvis jeg tager fejl