Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedstørrelse
Fra : Flemming Reintoft

Dato : 09-03-01 11:57

Hvordan får man bedst et digitalt billede optaget i 2048 x 1360 = mere end
3 gb og med en printstørrelse på ca. 72 cm lavet til et passende format og
antal kb til online overførsel til fotoalbum og senere print 10 x 15 og få
optimal printkvalitet.

Man kan i et billedbehandlingsprogram vælge at ændre billedestørrelse til
f.eks. 25%, men vil det i stedet være bedre at ændre resolution fra 72 til
f.eks. 280 pixels/inch ?

eller?

Venlig hilsen
Flemming Reintoft

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : KNL DtP

Dato : 09-03-01 12:30

Hejsa!

>2048 x 1360 = mere end 3 gb

Du mener nok 3 MB (megabyte)

> printstørrelse på ca. 72 cm

Jeg tvivler på, at du kan blæse det bitmap op i 72 x 48 cm - over A2-format,
uden at det bliver pixlet! A4 kan godt gå. Du har sikker indstillet dit
billedbehandlingsprogram til en opløsning på 72 ppi - det er skærmens
opløsning. Hvis du skal printe det ud, så er der en tommelfingerregel der
siger, at pixel-mål divideret med 100 = cm-mål. F.eks. vil dit 2.048 blive
til cirka 21 cm. Man kan godt blæse det lidt mere op, men må herefter regne
med nedsat kvalitet.

>overførsel til fotoalbum

Hvis det bare skal bruges til at vise på en skærm, så vil 1024*768 pixels
være fint, da det er den mest bruge skræm-opløsning i dag. Hvis du gemmer
det i JPP-format (med kompresion på 1:10), så vil det fylde omkring 100 kb.
En sådan størrelse vil være fin til online-brug.

>senere print 10 x 15

Uden at kende printeren som du vil udskrive det på, så vil jeg anbefale
1500x1000 pixels.

Mit råd er, at du laver to kopier at billedet:

1) Til webbrug: 1024*768 pixels - JPG-format - 1:10 kompresion

2) Til udprint: højeste opløsning (digital kamera eller scanneren) du kan
lave. Gem det i TIFF-format, for så undgår du kvalitets tab. Disse vil fylde
ret meget, så smid dem på en CD-ROM - så fylder de ikke på harddisken!

> Man kan i et billedbehandlingsprogram vælge at ændre billedestørrelse til
> f.eks. 25%, men vil det i stedet være bedre at ændre resolution fra 72 til
> f.eks. 280 pixels/inch ?

Du får ikke noget ud af at ændre opløsningen fra 72 til 280 ppi i et
billedbehandlingsprogram. Det eneste du går, er at fortælle programmet hvor
stort billedet vil blive i cm. Pixels-målene (altså selve informationerne)
vil *ALTID* være de samme! Ændre du derimod pixle-målene, så vil du også
ændre på informationerne og dermed størrelsen. Har du en gang lavet
billedets pixels-mål mindre, så kan du ikke bare blæse det op i den
originale størrelse uden kvalitetstab!

Håber det kunne hjælpe!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Flemming Reintoft

Dato : 11-03-01 21:11

Tak for dit svar.
Jeg har oprettet et fotoalbum hos Photocare og vil gerne lægge billeder ind,
så de er nemme at hente/se, og så gode at de er velegnede til bestilling af
papirbilleder hos Photocare.

Specifikationerne på de rå billeder er f.eks.:
2048 x 1360 pixels, 28,444 x 18,889 inches, pix pr. inch 72 og color 24/16
million.

Hvad kan den optimale størrelse være for at indlægge et sådant billede hos
Photocare? Omkring 100-150 kb?
- og på hvilken måde kommer jeg bedst ned på den optimale kb-størrelse?

Venlig hilsen
Flemming Reintoft
http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Rune Baess

Dato : 11-03-01 22:10

"Flemming Reintoft" <flre@post2.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Photocare? Omkring 100-150 kb?
> - og på hvilken måde kommer jeg bedst ned på den optimale kb-størrelse?

2048 x 1360 pixel = 2.785.280 pixel
24 bit/pr pixel = 3 byte/pixel

2.785.280 pixel x 3 byte/pixel = 8355840 byte ~ 7,97 MegaByte (ved 1024/kb)

Bruger du herefter en "anstændig" JPEG komprimering vil du få en filstørrelse mellem
1-2 Mb.
Komprimerer du filen yderligere, vil du få et bemærkelsesværdigt niveau af
komprimeringsstøj (firkanter og fnuller ved skarpe kanter), - især ved 75dpi.

Det 'optimale' til print, er at sende dem en CD med de ukomprimerede billeder (TIFF
eller evt. BMP format)

Rune

Fra : Flemming Reintoft

Dato : 12-03-01 14:41

Ideen med fotoalbum, invitation til familie og venner til at besøge album og
evt. selv bestille billeder hos FotoCare falder så væk. I hvert fald indtil
vi alle får lynhurtige bredbåndsnet.
Det kan gå med filer på f.eks. 100 - 150 kb pr billede, men hvis det ikke
giver rimeligt gode billeder, kan jeg slet ikke se nogen grund til at gå den
vej.

Hilsen
Flemming

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 12-03-01 21:15

Flemming Reintoft skrev:

> [...]
> giver rimeligt gode billeder, kan jeg slet ikke se nogen grund til at gå den

Det kommer helt an på, hvor store krav man stiller til kvaliteten,
og hvor store print man skal bruge. Til skærmbrug er et billede som
http://home1.inet.tele.dk/hpholm/billeder/index-filer/slide0343_image044.jpg
faktisk en smule for stort. Billedet er gemt i størrelsen 768 x 512
og det burde give et rimeligt fotoprint i 10x15 centimeter størrelse,
selv om jeg ikke har prøvet. Det fylder knap 70 KB, som er noget af
det største jeg selv gider at vente på med et gammeldags 56K modem.

--
Hans (e-mail adressen er ikke gyldig)