Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Quirks mode ? hvad er det ?
Fra : Robert Petersen

Dato : 13-01-03 13:58

Når jeg tjekker en sides information i mozilla via >view>page info står der
render mode: Quirks mode..

Hvad er Quirks mode ?

Hilsen Robert

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-01-03 14:26

"Robert Petersen" <pelatooling@pelatooling.dk> skrev :

>Når jeg tjekker en sides information i mozilla via >view>page info står der
>render mode: Quirks mode..

http://www.mozilla.org/docs/web-developer/quirks/

Er siden lavet i strict (x)html, så vil du se at der står at
siden bliver vist i standard mode, hvor de forskellige standarder
bliver overholdt.

F.eks. http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/centrer.htm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 15:18

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Er siden lavet i strict (x)html, så vil du se at der står at
> siden bliver vist i standard mode, hvor de forskellige
> standarder bliver overholdt.

Alle XHTML-erklæringer sætter standard mode. Ifølge Mozillas egen
information skulle transitional og frameset-definitioner godt nok
kun sætte "almost standard"-mode - men de to transitional-
dokumenter jeg har prøvet (asp-faq.dk og musikinfo.dk) vises begge
i striks standardmode.

Hm - testede lige med Mozillas egen testside. Selv om der er
forskel i visningen af siderne (som det også hævdes at der skal
være ifølge testsiderne) får både full og almost standard-sider
prædikatet "Striks standardoverholdelsesmodus" i dialogboksen
sideoplysninger. Er det en fejl i oversættelsen eller en fejl i
selve Mozilla?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-01-03 16:34

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

> [...]
>kun sætte "almost standard"-mode - men de to transitional-
>dokumenter jeg har prøvet (asp-faq.dk og musikinfo.dk) vises begge

OK - jeg har aldrig brugt transitional xhtml, så det har jeg ikke
lagt mærke til.

Fra : Robert Petersen

Dato : 13-01-03 15:48

det betyder altså at man udover selve koden
som i dit tilfælde hedder
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
også skal have en identifier som hedder
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Er dette korrekt opfattet ?

Hilsen Robert

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-01-03 16:33

"Robert Petersen" <pelatooling@pelatooling.dk> skrev :

>Er dette korrekt opfattet ?

Ja, men du skal regne, at mange ting, der er tilladt i
transitional html 4.01 ikke er tilladt i strict html.

Men du kan tjekke dine sider på
http://validator.w3.org

Tjek først med denne doctype
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Her vil Mozialla (+Netscape 6/7) samt IE 6 bruge standard mode.

Herefter kan du så bruge
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

og så tjekke denne og ret de fejl der evt. måtte komme.

Du skal også huske at en content i <head>:
charset=iso-8859-1">.

Fra : Robert Petersen

Dato : 14-01-03 08:07

Hej igen Knud...
Så sent som i aftes sad jeg og forgæves at få min formmail hos TDC til at
virke som den skulle (første gang jeg har forsøgt mig med deres
"gratisversion")
Jeg tænke Knud.. du er så skrap.. og har selv en TDC side.... måske du viste
hvad der skal til for at den formmail som du kan se på nedenstående link,
til at springe tilbage til min index fil efter endt opgave(success)... jeg
har forsøgt med deres "support hjælpe side" men intet syntes at virke

http://home20.inet.tele.dk/gorhams/html/kommentarer.html

Hilsen Robert

TDC support side
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?id=36081&dogtag=tdco-hj-hs

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-01-03 14:35

> [...]

>Så sent som i aftes sad jeg og forgæves at få min formmail hos TDC til at
>virke som den skulle (første gang jeg har forsøgt mig med deres

Umiddelbart kan jeg ikke hjælpe, jeg har faktisk aldrig lavet en
formmail.

Prøv at stil spørgsmålet i en mere velegnet gruppe, som
news:dk.edb.internet.webdesign, mon ikke der er nogen der kan
svare på det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-03 11:01

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Tjek først med denne doctype
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
>
> Her vil Mozialla (+Netscape 6/7) samt IE 6 bruge standard mode.

Nej - se følgende tabel (IE):

*****
The following table shows which values of the !DOCTYPE declaration
switch on standards-compliant mode with Internet Explorer 6 or
later.

[Label] [Definition]        [URL]    [no URL]
No !DOCTYPE present        Off        Off
HTML (No Version Present)    Off        Off
HTML 2.0                Off        Off
HTML 3.0                Off        Off
HTML 3.2                Off        Off
HTML 4.0 No Definition Present On        On
HTML 4.0 Frameset            On        Off
HTML 4.0 Transitional        On        Off
HTML 4.0 Strict            On        On
XHTML                    On        On
XML                    On        On
Unrecognized !DOCTYPE        On        On
*****

HTML 4 Transitional og Frameset sætter standard mode når der
angives URL i erklæringen, ellers ikke.

Det samme gælder - så vidt jeg kan overskue den lange liste på
<http://www.mozilla.org/docs/web-developer/quirks/doctypes.html> -
for Mozilla.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-01-03 14:31

>Nej - se følgende tabel (IE):

Ups - a ved det det, det var en skrivefejl, det er selvf. quirks
mode.