Katten i dansk natur
Fra : Katrine Nederby

Dato : 13-01-03 13:18

Hej alle.

Som nogle har bemærket udviklede tråden "Endnu et råb om hjælp fra en
opdrætter" fra d. 8/1 sig til en lille diskussion om, hvorvidt de fritgående
katte har nogen væsentlig indflydelse på det naturligt forekommende dyreliv
i DK.......Jeg synes emnet er ret spændende og har det så med at blive både
nysgerrig og videbegærlig, så jeg kontaktede en zoolog på Århus Universitet
med nedenstående spørgsmål:
---------

Jeg deltager i en katte-nyhedsgruppe på nettet, hvor det i øjeblikket
diskuteres, om de fritgående tamkatte har nogen væstentlig indflydelse på
den danske fauna. Altså om katten truer bestandene af
fugle/gnavere/padder/krybdyr og dermed også de naturligt forkommende rovdyr,
der lever af disse byttedyr (ugle,grævling,ræv osv.). Jeg mener, der er
foretaget undersøgelser i både USA og England, men kan ikke mindes at have
hørt om noget tilsvarende herhjemme. Du kan vel ikke henvise til nogle
facts/teorier om danske forhold - hvis de findes? Jeg vil primært frem til,
om de fritløbende katte bærer noget ansvar for en evt. nedgang i
bestandende.
----------

Jeg har så fået flg. svar

Jeg ved der i England er lavet undersøgelser der viser at katte står
for en meget stor del af dødeligheden hos gråspurve, men jeg
kender ikke tilsvarende danske undersøgelser.

Den bedste du kan henvende dig til er Aksel Bo Madsen fra DMU
på Kalø. Han ved garanteret noget om det.
----------

(DMU er Danmarks Miljø Undersøgelser)
Det har jeg så gjort idag, men har fået beskeden, at han ikke er til stede
før senere på ugen. Min mail ligger dog og venter på ham, så jeg krydser
fingre for, han engang får tid til at svare - og jeg melder selvfølgelig
tilbage hertil.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 13-01-03 16:34

> [...]
> før senere på ugen. Min mail ligger dog og venter på ham, så jeg krydser
> fingre for, han engang får tid til at svare - og jeg melder selvfølgelig

Det glæder Jeg mig meget til

Godt initiativ!

Mette

Fra : Jynis

Dato : 13-01-03 20:22

"Katrine Nederby" <katnederbyFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> før senere på ugen. Min mail ligger dog og venter på ham, så jeg krydser
> fingre for, han engang får tid til at svare - og jeg melder selvfølgelig

Hej kathrine
Det bliver da spændende at høre mere om emnet. Det er helt sikkert at
kattene tager en god del fugle og andre smådyr. Jeg er nu aligevel glad for
naboens katte , de frier mig for mange mus. Tros kattene ,er der aligevel
mellem 150 og 175 fugle , der spiser foder hver dag. Musvågen forsyner sig
også. Jeg tror vi ville blive oversvømmet af svage dyr , hvis ikke naturen
får lov at gå sin gang.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Lene

Dato : 13-01-03 21:19

Wow, det lyder rigtigt spændende!
Jeg er så træt af folk der har forfærdeligt ondt i r..... over
kattene.(undskyld mit franske). Her hos os ved havnen har vi ialt 10 katte,
der lever som de vil, altså både ude og inde. Og altså, der ryger højst 2-4
fugle om året. Jeg forstår det ikke rigtigt, men sådan er det. (Ihvertfald
hvad jeg ser). Og kattene bor her, så jeg tror at jeg ville se fjer o.a.
hvis der havde været foregået fugledrab. Jeg fodrer også fuglene, når det er
svært for dem at finde føde, så måske er der ikke rigtigt nogle decideret
meget svage fugle lige her. Ingen af kattene sulter hos mig (jeg har hørt at
mætte katte er de bedste jægere), så altså jeg er ikke helt med på, at katte
er skyld i manglende fugleliv! Glæder mig til at høre nærmere.
Hilsner fra Lene, Vol au Vent, Molly og alle havnem(b)isserne

Fra : Jynis

Dato : 13-01-03 22:42

Hej Lene
Det er skønt at høre. Jeg har også haft katte og mange andre dyr.Desvære
kan det ikke lade sig gøre mere at have dyr i stuehuset . Min søn har
alergi. Jeg vil gerne have en eller to katte til at bo i min grovvare butik
,som musefangere. Selfølgedig skal de også have fri til at løbe ude når de
vil.

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jette

Dato : 14-01-03 20:14

"Katrine Nederby" skrev:
> [...]
> før senere på ugen. Min mail ligger dog og venter på ham, så jeg krydser
> fingre for, han engang får tid til at svare - og jeg melder selvfølgelig

Det lyder rigtig spændende.... og når du har fået et svar, så smid det i
vores forslagskasse på hjemmesiden - så kan det være én af forfatterne vil
lægge det ud som artikel... det ville være rart at have den at henvise til

Mvh. Jette

Fra : Katrine Nederby

Dato : 17-01-03 13:13

> [...]
> før senere på ugen. Min mail ligger dog og venter på ham, så jeg krydser
> fingre for, han engang får tid til at svare - og jeg melder selvfølgelig

Hejsa

Jeg har idag modtaget flg. svar:
----------

Tak for din mail. Jeg er ikke den bedste til at svare på nedennævnte bl.a
fordi jeg ikke er opdateret med hensyn til 'kattelitteratur'. Men jeg er
vidende om, at min kollega Tommy Asferg her fra DMU og Marianne Ujvari fra
Zoo. Mus. Kbh. netop har afleveret et manuskript om katten til hæftet Natur
og Museum som udgives af Naturhistorisk Museum i Århus. De er formentlig de
bedst opdaterede danske personer pt. på området, men hvorvidt de kan svare
dig præcist ved jeg ikke.

Jeg har videresendt din mail til dem begge.

Aksel Bo Madsen
---------

....Så jagten fortsætter *s*

--
Mange hilsner
Katrine.............som helt har tabt pusten på NG'en i denne uge.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 21-01-03 01:47

"Katrine Nederby" <katnederbyFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse >

> ...Så jagten fortsætter *s*

Har idag fået flg svar:
----------

Kære Katrine Nederby

Tak for henvendelsen vedr. katte. Som Aksel skrev til dig, så vil det
kommende nummer af Natur og Museum være et kattehæfte, bl.a. med et afsnit
om forholdet mellem katten og den vilde fauna. Der foreligger ikke nogle
danske undersøgelser, men en (meget) lang række udenlandske. Jeg ved, at
Dyrenes Beskyttelse har planer om at få lavet en analyse af maveindholdet i
et stort antal trafikdræbte katte, men det arbejde er ikke sat igang endnu.

Hvor kan jeg finde din katte-nyhedsgruppe?

Venlig hilsen
Tommy Asferg
----------
Og efter, jeg havde spurgt lidt mere (og henvist til gruppens hj.side
selvfølgelig :

----------
Hej

Jeg tror ikke, at du kan finde 'de pålidelige udenlandske undersøgelser' på
nettet. Den suverænt bedste bog (hvis vi taler om omfang og videnskabelig
troværdighed) om tamkatten og dens 'vilde liv' finder du i bogen 'The
Domestic Cat - The Biology of its Behaviour' (244 sider, £16.95). Det meste
af den seriøse litteratur om emnet er publiceret i diverse videnskabelige
tidsskrifter. Min og min kones samling af overvejende videnskabelige
artikler om forskellige sider af tamkattens biologi tæller pt. mellem 300 og
400 stk, så der er nok at gå igang med! Jeg leverede i øvrigt et kapitel om
tamkatten til håndbogen Danmarks Pattedyr for ca. 10 år siden. (Den kan nok
lånes på biblioteket).

God læselyst

mvh

Tommy Asferg, Seniorbiolog
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU)
Afd. for Landskabsøkologi
Kalø, Grenåvej 14
8410 Rønde
----------

Jeg skal ihvertfald selv have fat i næste nr. af Natur og Museum Men alt
det andet bliver nok for omfattende i øjeblikket. Jeg er dog meget glad for
de venlige svar, der er kommet og håber jeg en dag får tid til at kigge
nærmere på de bøger/artikler, der henvises til

Fra : Katrine Nederby

Dato : 21-01-03 01:55

"Natur og Museum" kan bestilles online her:

http://www.naturhistoriskmuseum.dk/web/dk_best0.htm

Fra : Kate

Dato : 21-01-03 14:29

"Katrine Nederby" <katnederbyFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in

> "Natur og Museum" kan bestilles online her:
>
> http://www.naturhistoriskmuseum.dk/web/dk_best0.htm

Tak, Katrine. Den må jeg da også have.

--
Kate