Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Krystaller på billeder taget med et Canon ~
Fra : Thomas H.

Dato : 13-01-03 12:35

Hej der..

jeg poster flg. som vi diskutere i dk.binaer her, fordi jeg gerne vil
fortsætte diskutionen her da den ikkke hører hjemme i dk.binaer !

Jeg har for nogen tid siden investeret i et Canon Ixus v. 2 digital kamera,
når jeg tager billeder så opstår der moget der ligner krystaller på
billedet. Det er ikke alle billeder den gør det på !

Håber der er nogle der kan komme med en naturlig forklaring

Se billeder i dk.binaer

MVH
Thomas H.

Fra : Thomas H.

Dato : 13-01-03 12:44

Jeg har nu taget direkte kontak til Canon for at høre, om det var et problem
de kendte til !

Der fik jeg et svar som jeg ikke helt selv havde regnet med, og heller ikke
kan bruge til helt så meget som jeg gerne ville !

De sagde at det var et problem som de godt kendte til og det skyltes den
teknologi man bruger i digital kameraer nu til dags, samt at hvis man tager
billedet ved de rigtige omstændigheder !

Så spørger jeg mig selv, hvad er de rigtige omstændigheder ? Jeg har
billeder fra mange forskellige 'omstændigheder', inde som ude, nat som dag,
godt som dårligt vejr hvor der er krystaller på ! Det er ret mange og derfor
syntes jeg ikke det er tilfredsstillende at have et kamera hvor man ikke kan
ta billeder nogen steder uden de er ødelagt af det !

Canon's forslag til en løsning var, at jeg kunne sende mit kamera over, så
ville de kigge på det, og hvis de ikke fandt nogen fejl var det på egen
regning ! og det er jeg ikke ret interesseret i, da de højst sansynligt ikke
vil finde nogle fejl, efter som det kun er periodisk det kommer på billedene
!

Så lige nu er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre og hvad jeg kan gøre !

Er der nogle der af eller bekræfte om det kan skyldes teknologien eller om
det kunne være en fejl i kameraet som Canon ikke vil indrømme !?

Jeg håber på jeres hjælp.

Med Venlig Hilsen

Thomas H.

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 13-01-03 13:35

"Thomas H." <condor-9@mail.dk> skrev i en meddelelse
snip...
> Er der nogle der af eller bekræfte om det kan skyldes teknologien eller om
> det kunne være en fejl i kameraet som Canon ikke vil indrømme !?

Hej Thomas

Jeg har desværre ikke set dine billeder i dk.binaer, men er det sådan nogle
"edderkoppespind" som her:
http://www.civil.auc.dk/~hw00/ixusv2krystal.jpg

Billedet er taget med blitz en meget tåget nat. Jeg antager at
"krystallerne" opstår når noget tæt på linsen bliver oplyst af blitzen. Det
sker regelmæssigt at der sniger sig en "krystal" med på billeder, hvor jeg
bruger blitz, men det er ikke noget jeg ligger mærke til medmindre jeg
bevidst sidder og kigger efter det.

Fra : Thomas H.

Dato : 13-01-03 13:45

> [...]
> sker regelmæssigt at der sniger sig en "krystal" med på billeder, hvor jeg
> bruger blitz, men det er ikke noget jeg ligger mærke til medmindre jeg

Ja, det er dem..

Jeg har en kammerat som har er kamera magen til, og har har aldrig set det
på sine billeder !

Men mener du så at der ikke rigtigt er noget at gøre ?

MVH
Thomas H.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-01-03 13:41

"Thomas H." skrev
> [...]
> når jeg tager billeder så opstår der moget der ligner krystaller på
> billedet. Det er ikke alle billeder den gør det på !

De mærkelige figurer på billedet fra bilen er reflektioner fra
blitzen. P. gr. a. objektivets korte brændvidde og dermed
store dybdeskarphed, vil du fået gengivet ting på
"filmplanet" som ville være usynlige med en større
brændvidde. Det er et almindeligt forekommende fænomen
på digitalkameraer.
(En søgning på Google groups efter "white spots" giver
over 10.000 hits som er foto-relaterede. Ikke bare Canon
med stort set alle fabrikater.)
De hvide prikke på billede 2 er støv i luften, oplyst af blitzen.

Peter Schrøder

Fra : Chr. Pedersen

Dato : 14-01-03 19:50

On Mon, 13 Jan 2003 12:35:02 +0100, "Thomas H."
<condor-9@mail.dk> wrote in
<3e22a467$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

>Håber der er nogle der kan komme med en naturlig forklaring
Prøv f.eks. at se følgende:
http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/spots_.html