Katte og deres farver
Fra : Sander

Dato : 13-01-03 12:19

Er det normalt, at katte bliver mørkere i farven, jo ældre de bliver ?

Da vi fik Tarzan, var han meget lys gråstribet ( kender ikke den rigtige
farvebetegnelse ), ligesom en whiskas kat.

I dag er han ikke nær så lys i pelsen mere, han er dog stadig lysere, end en
alm. gråstribet kat.

Vi havde en killing engang, som var (mørk )gråstribet, fra fødslen af og
hans farve ændrede sig ikke, da han blev voksen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : maz

Dato : 13-01-03 17:27

"Sander" wrote in message
> Er det normalt, at katte bliver mørkere i farven, jo ældre de bliver ?

Det er i hvert fald ikke unormalt. En del katte bliver lidt mørkere i pelsen
med alderen, men det afhænger vist af flere forskellige faktorer (både gener
og racer, orig. farve og mønstre etc)). Brun-og chokolademaskede siamesere
bliver altid lidt (eller meget for nogle af dem!) mørkere med alderen -det
afhænger helt af generne. Det er derfor altid en god idé at se billeder af
forældre/bedsteforældre fra stamtavlen - det er en god indikation for hvor
mørk katten kan blive (men ikke nødvendigvis bliver).
Så vidt jeg ved bliver hvide katte ikke meget mørkere med alderen - andet
end måske lidt grålige i skæret (men de mangler jo også pigmenten)..

:0)) maria

Fra : slambert

Dato : 13-01-03 19:01

"maz" skrev d. 13-01-03 17:27 dette indlæg :

> [...]
andet
> end måske lidt grålige i skæret (men de mangler jo også pigmenten)..

Jeg har to burmesere - den ene brun og den anden chokolademasket. De er
begge blevet en hel del mørkere med alderen. Den chokolademaskede var
næsten hvid i bundfarven fra starten, men har nu en flot lysebrun farve
på kroppen.

Tidligere har jeg haft almindelige huskatte - henholdsvis sort/hvid og
hvid/grå. Ingen af dem ændrede farve med alderen, men da der jo er mange
nuancer af grå i modsætning til sort og hvid, er det ikke unormalt, at
den ændrer farve.

http://www.kandu.dk/