iframes og target
Fra : Martin Molberg

Dato : 13-01-03 11:14

Hej, min side er meget enkel, med en linksmenu i venstre side og
en main i højre side.
Linksmenu har har lavet i et iframe da det skal blive på skærmen
hele tiden og main'en skal skifte i højre side.
Jeg har sat target="_blank" på links'ne i iframet, men så kommer
der et helt nyt vindue frem, det er jeg ikke intereseret i. Hvad
skal target så være, når det er en hel ny htm-fil der skal åbnes
i det samme vindue??

VH Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 11:25

Martin Molberg skrev:

> Hej, min side er meget enkel, med en linksmenu i venstre side og
> en main i højre side.
> Linksmenu har har lavet i et iframe da det skal blive på skærmen
> hele tiden

Lige en lille note - en iframe vil normalt (FN: Man kan
fastlåse objekter - incl. iframes - ved hjælp af css, men så kan
man lige så godt helt undvære iframe'n #) ikke blive på skærmen
hele tiden, den flytter sig sammen med resten af siden. En normal
frame har derimod den opførsel du beskriver.

> og main'en skal skifte i højre side.

En iframe kan ikke skifte sit moderdokument ud - men den kan kalde
et andet dokument der inkluderer samme iframe. Fordelen ved det er
at hver side får sin egen URL (i modsætning til standard-frames),
ulempen at hele siden - ikke kun indholdet - skal loades, og at
iframes stadig gør det svært at indeksere siden korrekt i
søgemaskiner.

> [...]
> der et helt nyt vindue frem, det er jeg ikke intereseret i. Hvad
> skal target så være, når det er en hel ny htm-fil der skal åbnes

target="_top". Se evt. følgende googlesøgning:
<http://www.google.com/search?q=target+values+html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Molberg

Dato : 13-01-03 11:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> iframes stadig gør det svært at indeksere siden korrekt i
> søgemaskiner.

> target="_top". Se evt. følgende googlesøgning:

Tak jeg har ændret det til target="_top" og det virker. Min linkmenu
fylder næten ingenting så det er helt fint. Jeg synes det er maget
vigtigt at hver side har sin egen ULR, specielt til større sider.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-01-03 11:29

Martin Molberg <Jacks@ishoejby.dk> writes:

> Hej, min side er meget enkel, med en linksmenu i venstre side og
> en main i højre side.
> Linksmenu har har lavet i et iframe da det skal blive på skærmen
> hele tiden og main'en skal skifte i højre side.

Dvs. at du har en side (hovedsiden) med en iframe i (menuen)?

I det tilfælde kan du netop ikke skifte resten uden at skifte menuen,
da den er en del af "resten".

Det ville give mere mening at lave menuen som en side med main som
en iframe.

> Jeg har sat target="_blank" på links'ne i iframet, men så kommer
> der et helt nyt vindue frem,

Jep, det er det du beder om.

> det er jeg ikke intereseret i. Hvad
> skal target så være, når det er en hel ny htm-fil der skal åbnes
> i det samme vindue??

Ingenting. Default er at åbne en side i det samme vindue. Du kan
evt. skrive target="_self" , men det er det samme som ikke at skrive
noget.

Generelt, for at skifte indholdet af en side eller frame, så skal den
have et navn. Du kan tilføje name="foo" til en iframe, og så kan
du ændre dens indhold med et link med target="foo" .

Hvis en side ikke har et navn, så kan den give sig selv et med
javascript:
<script type="text/css">self.name="foo";</script>

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-01-03 11:31

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Ingenting. Default er at åbne en side i det samme vindue. Du kan
> evt. skrive target="_self" , men det er det samme som ikke at skrive
> noget.

Doh, her læste jeg lidt for ukritisk. Det er jo godt nok det samme vindue
det skal åbnes i, men ikke samme frame. Så det skal være target="_top" .

/L

Fra : Martin Molberg

Dato : 13-01-03 11:53

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> javascript:
> <script type="text/css">self.name="foo";</script>

Jeg har sat target="_top" og det virker, men hvis jeg gør som du
foreslår og laver main'en til iframet, vil hver side ikke have sin egen
ULR. Og det synes jeg er vigtigt at de har.
Tak for hjælpen.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-01-03 12:04

Martin Molberg wrote:
> Jeg har sat target="_top" og det virker, men hvis jeg gør som du
> foreslår og laver main'en til iframet, vil hver side ikke have sin egen
> ULR. Og det synes jeg er vigtigt at de har.

Når det er vigtigt, hvad opnår du så ved at bruge frames?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Molberg

Dato : 13-01-03 12:41

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Når det er vigtigt, hvad opnår du så ved at bruge frames?
>
> mvh
>
> Jesper Brunholm
>
> Hvis jeg skal rette til i link index'et så kan jeg nøjes med at gøre de
én gang i stedet for i alle dokumenter.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-01-03 19:15

Martin Molberg wrote:

> én gang i stedet for i alle dokumenter.

Det jeg ikke forstår er hvordan du kan bibeholde den mulighed samtidig
med at du har en url til hver side, men hvis det bare virker for dig, så
er det fint med mig

mvh

Jesper Brunholm