Måske OT: PSU brændte af
Fra : [4130] Co@ch

Dato : 13-01-03 09:30

Jeg er måske lidt OT, men det drejer sig om isætning af nyt mobo.

Alt sammen monteret "efter bogen", og har gjort det 100vis af gange.

Men denne gang stod der en flamme ud af PSU'en ved første tryk på
powerknappen.
(sikringen i psu'en er gået + der er løbet noget gult gummimasse ud fra en
af de store dioder)

Satte en anden PSU i og startede (noget nervøst) igen = ingen problemer.
OBS: skal lige sige at der ikke er ændret på noget mellem PSU1 og -2, og
PSU1 har kørt dagen før det skete.

Hvad skete der?

Er der nogen der har et godt bud?

Mvh
Bri@n

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 13-01-03 09:56

[4130] Co@ch wrote:

> [...]
> powerknappen.
> (sikringen i psu'en er gået + der er løbet noget gult gummimasse ud fra en

Måske var den stillet til 115 V AC?

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 13-01-03 10:36

Jeg tror ikke at den var sat til 115v, da den jo havde kørt før uden
problemer.

Desuden er der ikke en Volt vælger på den..

Der står:
115V-7A 60Hz
230V-4A 50Hz

Bri@n

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 13-01-03 11:08

[4130] Co@ch wrote:

> Desuden er der ikke en Volt vælger på den..
> Der står:
> 115V-7A 60Hz
> 230V-4A 50Hz

Ok, så er det nok en som vælger automatisk.
Så kan det skyldes mange forskellige ting.
Anyway, den er sandsynligvis ikke værd at reparere på.
Hvilket mærke var det?

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 13-01-03 11:10

Model: ADT-300
(300Watt)

Made in China

Bri@n

Fra : rhexis

Dato : 13-01-03 15:13

"[4130] Co@ch" <coach@_fjern_tdcspace.dk> wrote in message

> Model: ADT-300
> (300Watt)
>
> Made in China

Køb et kendt mærke næste gang. Merprisen kan sagtens retfærdiggøres.
Jeg er glad for min Antec PSU.

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Fra : Leony

Dato : 13-01-03 13:31

"[4130] Co@ch" <coach@_fjern_tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skete der?
> Er der nogen der har et godt bud?

Uheldig strøm, dårlige komponenter.

Har selv været ude for noget lignende. Jeg tændte computeren (den begyndte
at boote), gik ud i køkkenet for at få en tår vand, da jeg kom ind var
computeren slukket. Det viste sig senere at psu (det var ikke en Codegen
, begge cd-rom drev og en harddisk var brændt af. Systemet havde kørt
upåklageligt i nogle måneder. Jeg tror at der kom mere end 220 volt (+- de
sædvanlige 10) ud af kontakten. Jeg kan dog ikke sige det med sikkerhed, ved
heller ikke om det kan lade sig gøre.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-01-03 16:20

On Mon, 13 Jan 2003 13:30:57 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>"[4130] Co@ch" <coach@_fjern_tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

Måske var den bare af dårlig kvalitet, PSU'er brænder nogle gange af.
Jeg har dog ikke hørt om stikflammer før.

> [...]
>sædvanlige 10) ud af kontakten. Jeg kan dog ikke sige det med sikkerhed, ved

Jeg har været i den "heldige" situation at have en overbo der troede
at han var elektrikker. Resultatet var, at da han var i gang med de
faste installationer fik han sat en 380 V og en 220 V ledning sammen,
da vi har samme sikring fik jeg 380 V i perioder i stedet for mine
normale 220 V som jeg ellers er så tilfreds med. Men min computer
slukkede bare og prøvede på at boote op igen uden succes, efter nogle
minutter med skiftevis 220 V og 380 V slog jeg alt fra, computeren
klarede det helt fint, det gjorde min printer, telefonsvarer og mine
pc-højtalere derimod ikke.

Mvh
Peter

Fra : a

Dato : 22-01-03 08:31

> [...]
> da vi har samme sikring fik jeg 380 V i perioder i stedet for mine
> normale 220 V som jeg ellers er så tilfreds med.

Ovenstående er i teorien noget sludder. I et hus findes der ikke nogle
ledninger med 380 V.

380 V (kraftstrøm) er noget der opstår, når man kombinerer 3 faser á 230 V -
altså 3 forskellige ledninger á 230 V.
Der er altså ikke tale om en enkelt ledning med 380 V.

Der i mod kan der i dit tilfælde være tale om, at du har fået 2 faser til
din pc i stedet for fase + nul... Det kan der sikkert komme noget sjovt ud.

Fra : A.And

Dato : 23-01-03 01:51

Ak Ja. Måske er han lige så heldig som da jeg tilsluttede nyt komfur - anede
ikke at de gik på 220 V , det eneste
der skete var at lampen i ovnen sprang - prøv i første omgang at rep./skifte
strømforsyningen.

De Bedste Hilsner

Lars

P.S. arbejder i det faglige med strømforsyninger på 100-200 Amp 30-40V samt
20-30kV 1 Mhz - man bliver sommetider overrasket hvad ting kan holde til!!