Hjælp til ny begynder
Fra : FCKmanden

Dato : 12-01-03 22:54

Hej gruppe

Jeg har lige fået et lille 12 liters akvarium og har fået smidt nogle fisk i
Men jeg ved jo ikke lige så meget om hvordan og hvorledes man skal gøre
så de ikke dør. Hvor meget lys skal de ha? Hvor meget gang skal der være i
pumpen og hvad med mad??

Derfor skriver jeg her for at høre om der er nogen som keder en hjemmeside
hvor man kan få svar på alle sine nybegynder spørgsmål

Tak

Hilsen
Thomas

Fra : Brizz

Dato : 12-01-03 23:08

> Hej gruppe

Hej selv

> Jeg har lige fået et lille 12 liters akvarium og har fået smidt nogle fisk
> Men jeg ved jo ikke lige så meget om hvordan og hvorledes man skal
> [...]

Hmm der er vel en lille lampe med og hvis den er tændt fra du kommer hjem
fra skole til du går iseng igen er det ikke helt ved siden af. og her regner
jeg måske med 14-21?

Hvor meget gang skal der være i pumpen

Det skal jo ikke være sådan et vandet strømer rundt så det skvulper ud af
akvariet. men så overfladen bliver rørt og ikke står stille er fint. og nok
til at vandet bliver filtreret 1-2 gange i timen.

og hvad med mad??

Det kommer jo lidt an på hvad du har i. Så snak med dem hvor du har købt
dine fisk

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : FCKmanden

Dato : 12-01-03 23:17

Hej Brian

Tak for det hurtige svar

> Hmm der er vel en lille lampe med og hvis den er tændt fra du kommer hjem
> fra skole til du går iseng igen er det ikke helt ved siden af. og her
regner
> jeg måske med 14-21?

Jeg har haft det tændt om morgenen til jeg går i seng. Er først hjemme fra
arbejd 18-19 tiden. Kan de få for meget lys? Det står i et ret mørkt hjørne

> [...]
nok
> til at vandet bliver filtreret 1-2 gange i timen.

Ok fint. Det plasker fint og planterne bevæger sig lidt

Er der nogle ting som man skal kikke efter på fiskene for at se om de har
det godt? Sådan noget med om de ligger på bunden alle fiskene eller i
toppen? Den ene type af fiskene jeg har (kan ikke huske hvad de hedder) har
det med at svømme op og ned meget hurtigt langs glasset flere gange i træk.
Er det normalt?

Hilsen
Thomas

PS. Undskyld jeg kom til at sende indlægget som email.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-01-03 23:25

FCKmanden wrote:
> [...]
> hvordan og hvorledes man skal gøre så de ikke dør. Hvor meget
> lys skal de ha? Hvor meget gang skal der være i pumpen og hvad

Hmm - det bedste råd er nok at gå på biblioteket
eller boghandleren og få fat på en bog om akvarier.

Og det skal man gøre FØR man starter akvariet op !

Hvis fiskene skal overleve ret længe, så skal man ikke
"bare smide dem i".

Start med at anlægge det og lad det så stå et par uger,
så planterne kommer ordentlig i vækst før fiskene
kommer i.....

Hvis det er almindelige selskabsfisk, så er svarene på
dine spørgsmål:

Temperatur = 24-25 grader
Lys 10-12 timer i døgnet
Mad 1-2 gange om dagen - hvad de spiser op på et par minutter
Hvis akvariet kun er på 12 liter skal pumpen nok køre hele tiden,
og
du skal skifte lidt af vandet ret tit - der er betydelig mere
pasning
ved et lille akvarie, end der er ved et større, der bedre kan
passe sig
selv.

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : FCKmanden

Dato : 12-01-03 23:40

Hej Jan

> Hvis fiskene skal overleve ret længe, så skal man ikke
> "bare smide dem i".

Bare rolig. Det har jeg hellere ikke.

> Start med at anlægge det og lad det så stå et par uger,
> så planterne kommer ordentlig i vækst før fiskene
> kommer i.....

16 dage med planter og pumpe kørende

> Temperatur = 24-25 grader

Ok. Har det lidt for højt. Er på 27-28 når lyset er tændt og 25-26 når det
er slukket

> Lys 10-12 timer i døgnet

Er tændt fra 7 til 22. Hmm alt for meget. Kan det skade noget? Må få købt en
timer eller noget

> Mad 1-2 gange om dagen - hvad de spiser op på et par minutter

kl 7 og 19 ca

> Hvis akvariet kun er på 12 liter skal pumpen nok køre hele tiden,

Yeps det gør den

> og
> du skal skifte lidt af vandet ret tit -

Ok, den var ny. Det har jeg ikke hørt om før. Hvor meget og hvor ofte? Skal
det være varmt/koldt når det kommer i?

Hilsen
Thomas

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-01-03 00:14

Hej Thomas
Jeg tager lige det med vandskiftet først.... :) Skift ca 3 liter i ugen, når
du har et så lille akvarie. Og sørg for at gøre det rent (helt rent) ca hver
anden måned. Jeg ville egentlig (hvis jeg var dig) skaffe et akvarie som var
noget større ret hurtigt, og så hellere bruge det lille 12 liters til
karantæne og syge akvarie.
Vandet du skifter skal du forsøge at have sådan nogen lunde samme temperatur
på, som det som er i akvariet fra før. Det gør ikke så meget at temperaturen
falder et par grader, men falder det meget kan dine fisk blive syge.

Så over til noget helt andet. Hvor mange fisk har du tænkt dig at hive i
karet. Jeg ville mene at det bare vil passe for et kampfiskpar (og da skal
der være godt med planter i, så de kan skjule sig, når modparten bliver
aggressiv - de har ikke sit navn uden grund). Hvis du hiver andre fisk i, så
må de ikke i voksen alder komme over en total længde på 4 cm, og da må du
holde dig til max 5 fisk. Kommer du flere i, så risikerer du at
bakteriekulturen i akvariet går totalt i kaos, og dermed får du også
problemer med at holde fiskene frisk. (min mening her) :)

Lys:
For meget lys = alger (som er ret trælse at have med at gøre, og det ser
ikke pænt ud)
For lidt lys = alger..... osv.
Håber at du vil få glæde af din nye hobby, og velkommen til gruppen :)
Hilsen Ditte

Fra : René

Dato : 13-01-03 11:04

-- hej ditte
> Jeg tager lige det med vandskiftet først.... :) Skift ca 3 liter i ugen,
når
> du har et så lille akvarie.

Hvad nu hvis det er et akv. på ca 60 L., hvor tit skifter man så vand og
hvor meget?

> Så over til noget helt andet. Hvor mange fisk har du tænkt dig at hive i
> karet.

Og hvor mange fisk vil du højst komme i sådan et akvarium.

hilsen mette

Fra : Brizz

Dato : 13-01-03 11:43

> Hvad nu hvis det er et akv. på ca 60 L., hvor tit skifter man så vand og
> hvor meget?

En god tommelfingerregel er 1/3 - 1/4 hver uge. Så er du ikke helt galt i
byen

> Og hvor mange fisk vil du højst komme i sådan et akvarium.

Hmm det kommer jo an på hvilke fisk du vil have i.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : René

Dato : 13-01-03 12:22

Hej Brian

> Hmm det kommer jo an på hvilke fisk du vil have i.

Molly´er, guppy´er, sværdrager, indianer platy´er og neon

Mette

Fra : Nette

Dato : 13-01-03 16:09

"René" wrote in message
> Hvad nu hvis det er et akv. på ca 60 L., hvor tit skifter man så vand og
> hvor meget?

Jeg har et akvarium på 54 ltr. Der skifter jeg ca. 1/4 vand hver 2. uge.

> Og hvor mange fisk vil du højst komme i sådan et akvarium.

Jeg kan mave MAX. 19 små selskabsfisk. ( Neonfisk er mindre end f.eks.
plattyer)
Ene af plattyer havde jeg for nogle år tilbage, der var det max 10.

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-01-03 17:35

Hej Mette :)
"René" <rene.k@e-box.dk> wrote in message

> -- hej ditte
> når
>
> Hvad nu hvis det er et akv. på ca 60 L., hvor tit skifter man så vand og
> hvor meget?

Jeg har selv et 60 liters akvarie stående. Jeg skifter ca 20 liter hver 14
dag, men så har jeg også kun tre kampfisk gående i det (en han og to
hunner). Hvis jeg havde flere fisk, så ville jeg nok skifte de 20 liter en
gang i ugen :)

> Og hvor mange fisk vil du højst komme i sådan et akvarium.
I et akvarie på 60 liter vil jeg nok ikke have mere end max 10 fisk - og det
kun hvis det er noget bette skravl i størrelsesorden gubby eller mollyer.
Med større fisk, så ville jeg nok begrænse størrelsen til 5 stk (men dette
er stadig bare min mening) :) Men erfaringen tilsiger at jeg vil få alt for
stor belastning på akvariet, hvis jeg hev flere fisk i, og de ville heller
ikke have det ret godt, da de ville blive for stressede....
Håber det kunne hjælpe lidt :)
Hilsen Ditte

Fra : René

Dato : 13-01-03 19:47

> [...]
> stor belastning på akvariet, hvis jeg hev flere fisk i, og de ville heller
> ikke have det ret godt, da de ville blive for stressede....

hej ditte tak for svaret.
da jeg købte de fisk jeg har nu, fik jeg at vide af dyrehandleren jeg kunne
have 20-25 fisk i mit 60 liters akvarium.
Så jeg har nu 15 ialt: 2 molly´er, 2 platy´er, 2 sværddragere, 4 gubby, 1
malle og 4 neon. Så mit spørgsmål til dig er om dette tal er for højt.
Jeg er blevet noget forvirret omkring hvor mange fisk man max bør have i et
60 liters, ud fra de svar jeg læser her og det jeg fik af vide af den
pågældende dyrehandler

mvh mette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-01-03 21:13

> [...]
et
> 60 liters, ud fra de svar jeg læser her og det jeg fik af vide af den

Hej Mette.
Lad os lige få en ting helt klart..... En dyrehandler lever af at sælge en
masse dyr og fisk - så det ligger lidt i sagens natur, at de temmelig ofte
ikke giver helt korrekt information om hvor mange fisk ens akvarie kan
"holde" til....(jeg har mødt svært få forhandlere af fisk som er villig til
at fortælle "hele" sandheden om sådanne ting)

Så over til antal:
Hvis du skifter min 1/3 vand i ugen, så tror jeg ikke at du vil få de helt
store problemer med at have 20 fisk i dit 60 liter vand - men det kommer
lidt an på hvor meget du fodrer. For fodre du meget, så bliver vandet også
hurtigere forurenset. Og da skal der ikke så meget til før der kommer
forgiftning i form af nitrit og nitrat (kan ikke lige på stående fod huske
hvad som gør at det bliver farligt for dine fisk). For at måle indholdet af
disse stoffer i vandet, så kan man købe testsæt - men det behøves ikke, hvis
du er nøje med at skifte vand ofte, og i store nok mængder, passer på at
fodre bare akkurat det fiskene spiser, og fjerne overskydende fodder efter
et stykke tid.
Men hvis du vil have min private mening, så mener jeg at det er lige i
overkant med 20 fisk på 60 liter vand...... Men det er dit akvarie og din
samvittighed, og hvad du har lyst til at have af rengøringsarbejde på
akvariet. For et overbefolket akvarie, kræver mere tilsyn end et med færre
fisk..... :)
Hilsen Ditte

Fra : timmy_

Dato : 13-01-03 01:00

"FCKmanden" <007@teliamail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Derfor skriver jeg her for at høre om der er nogen som keder en hjemmeside
> hvor man kan få svar på alle sine nybegynder spørgsmål

Skift vann ofte og lite, aldri mer enn 1\3.
En 1\4 to ganger pr uke vil være bedre f.eks.

Aldri rengjør for mye på en gang (ikke skift filter og vann osv samtidig),
men gjør ting når du skalog ikke utsett dem, da unngår du flest problemer
som sykdom etc.

Vanlig er lys 12-14 timer pr dag, plantene trenger så mye, men ikke mer, da
øker algeveksten.

Ikke mat mer enn at fiskene klarer å spise alt opp på ca 2 minutter. Kanskje
enda mindre når du har så lite kar.

Ville vurdert et litt større kar etterhvert, det er lettere å holde.

Lykke til :)