Hvor mange pc'er kan jeg have på nettet?
Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 12-01-03 21:38

Hej
Jeg har Netexpress ADSl med SPeedstream router.. Jeg har nogle forskellige
hubs/switches, men hvor mange pc'er kan jeg egentlig højts have på nettet?
Jeg har hørt at der skulle være ne grænse ved 256 pc'er!! Er det rigtigt?

/Mick
__________________________________________________________________ Mick
Lyngø Larsen ICQ#: 147997112 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Michael [2800]

Dato : 12-01-03 21:48

> Jeg har hørt at der skulle være ne grænse ved 256 pc'er!! Er det rigtigt?
Nej, der kan være 256-2 (2 = netID og broadcast) på et subnet (tror jeg nok
det heder), men du kan havde flere subnet i dit netværk, hvor mange kan
jeg ikke huske, men der er ingen fare for at du løber tør for IP adresser
vi snakker hunderedetuinder af subnets.

/md

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-03 23:42

On Sun, 12 Jan 2003 21:48:03 +0100, "Michael [2800]"
<DenHerEMailBrugesKunTilJunk@privat.dk> wrote:

> Nej, der kan være 256-2 (2 = netID og broadcast) på et subnet

Det er noget sludder. Et subnet kan være meget, meget større end
det. Det kunne fx. være 10.0.0.0/8 (altså med masken 255.0.0.0),
hvor man ville få 2^24-2 hostadresser (16.777.214).

Faktisk kunne man have endnu flere, hvis man ikke bekymres ved at
have adresser, der overlapper med Internet-adresser, men det er
jo en anden sag.

Det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt, men teoretisk kunne man.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael [2800]

Dato : 13-01-03 12:12

> Det er noget sludder. Et subnet kan være meget, meget større end
> det. Det kunne fx. være 10.0.0.0/8 (altså med masken 255.0.0.0),
> hvor man ville få 2^24-2 hostadresser (16.777.214).
Jeg kan se at jeg har sovet lidt vel tungt, sorry.

Jeg har et spørgsmål til dig Asbjorn som du måske kan forklare, jeg sidder
og leger med en IP calculator og den giver mig ikke mulighed for 10.0.0.0/8
men 10.0.0.0/9 som så giver 2 subnet á 8.3 mio. noder, hvorfor gør den det?
Der er da ikke noget der forhindre mig i at lave en maske på 255.0.0.0 frem
for 255.128.0.0 eller hva'?

/md

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-03 00:36

On Mon, 13 Jan 2003 12:11:47 +0100, "Michael [2800]"
> [...]

> men 10.0.0.0/9 som så giver 2 subnet á 8.3 mio. noder, hvorfor gør den det?

Formentlig er det en subnet-calculator, og hvis du bruger /8 er
der jo ingen subnet (men simpelthen et net), men jeg skal ikke
forsøge at gætte på, hvad programmøren har tænkt.

> Der er da ikke noget der forhindre mig i at lave en maske på 255.0.0.0 frem
> for 255.128.0.0 eller hva'?

Nej.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Cubus

Dato : 12-01-03 22:24

"Mick Lyngø Larsen" <superaab@sport.dk> skrev

> [...]
> Jeg har hørt at der skulle være ne grænse ved 256 pc'er!! Er det rigtigt?

Mange af de mindre routere med indbygget DHCP-server kan finde ud af at dele
253 adresser ud. Men hvis man selv adresserede sine maskiner skulle der ikke
være noget i vejen for at få yderligere maskiner koblet op. Performance er sikkert
ikke værd at skrive hjem om, hvis man skulle koble så mange maskiner op på een
gang.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-03 22:31

On Sun, 12 Jan 2003 21:38:13 +0100, "Mick Lyngø Larsen"
<superaab@sport.dk> wrote:

> Jeg har Netexpress ADSl med SPeedstream router.. Jeg har nogle forskellige
> hubs/switches, men hvor mange pc'er kan jeg egentlig højts have på nettet?

Tusinder.

Men jo flere maskiner, man har i samme broadcast-domæne, desto
dårligere vil det køre.

> Jeg har hørt at der skulle være ne grænse ved 256 pc'er!! Er det rigtigt?

Nej.

De 256 adresser kan komme af begrænsningen, hvis man bruger en 24
bit subnet-maske (dvs. 255.255.255.0), men det er som sagt ikke
et teoretisk max.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/