Netværk med router og switch
Fra : L.A.

Dato : 12-01-03 21:17

Hej NG.

Jeg er ikke nogen haj til det her med netværk, så jeg har lige et lille
spørgsmål, som jeg godt vil have forklaret på almindelig dansk

Jeg skal have sat et netværk op mellem 4 pc'ere, som også skal have adgang
til internettet. Der er tale om en 2 MBit linje NetExpress, som pt. går ind
i en Cisco 806 router, hvor der i skrivende stund er 2 pc'ere koblet til.
Routeren er forsynet med en 4-ports 10 MBit HUB og så ville jeg undersøge,
om man kunne tilkoble en switch til routeren, således der køres 100 mbit på
lokalnettet i stedet for 10 MBit ?
Hvis det er muligt, vil jeg også gerne have en kort beskrivelse af, hvordan
det skal sættes op med hensyn kabler. Jeg er lidt i tvivl om, hvor og
hvornår der skal bruges almindelige kabler og krydsede kabler.

På forhånd tak for hjælpen

MVH, LA.

Fra : Martin Mann

Dato : 12-01-03 21:51

L.A. wrote:

<...snip...>
> og så ville jeg undersøge,
> om man kunne tilkoble en switch til routeren, således der køres 100 mbit på
> lokalnettet i stedet for 10 MBit ?

Det kan du sagtens!

> Hvis det er muligt, vil jeg også gerne have en kort beskrivelse af, hvordan
> det skal sættes op med hensyn kabler. Jeg er lidt i tvivl om, hvor og
> hvornår der skal bruges almindelige kabler og krydsede kabler.

Port 4 i din 806'ers hub kan vh.a. en trykknap skifte mellem normal og
krydset tilstand, så du kan bare bruge et normalt (straight) netkabel,
evt et af dem der fulgte med routeren, og så putte dette i din switch.
Hvis switchen har en "upload" port, og kablet forbindes til denne, må du
prøve at trykke på 806'erens førnævnte knap, til der kommer lys i den
tilsvarende port på switchen; så skulle det virke fint.

God fornøjelse.

Mvh
Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-03 22:29

On Sun, 12 Jan 2003 21:17:05 +0100, "L.A." <nomail@avail.dk>
wrote:

> Routeren er forsynet med en 4-ports 10 MBit HUB og så ville jeg undersøge,
> om man kunne tilkoble en switch til routeren, således der køres 100 mbit på
> lokalnettet i stedet for 10 MBit ?

Ja, det er muligt. Den pågældende port i switchen (der er forbun-
det til routerens 10 Mbps-port) vil blot kun køre 10 Mpbs, men da
det er en switch, er det ligegyldigt for de andre maskiner på
LAN'et).

> Hvis det er muligt, vil jeg også gerne have en kort beskrivelse af, hvordan
> det skal sættes op med hensyn kabler.

Det skal være et krydset kabel mellem hub'en i routeren og
switchen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Cubus

Dato : 12-01-03 22:33

"L.A." <nomail@avail.dk> skrev

> [...]
> om man kunne tilkoble en switch til routeren, således der køres 100 mbit på

Ja, det kan du.

> Hvis det er muligt, vil jeg også gerne have en kort beskrivelse af, hvordan
> det skal sættes op med hensyn kabler. Jeg er lidt i tvivl om, hvor og
> hvornår der skal bruges almindelige kabler og krydsede kabler.

Forbind alle computere med lige igennem kabler til 10/100 Mbit switchen i
dens alm. porte.

Forbind ligeledes router til switch i en alm port med et lige igennem kabel.
På routeren anvender du porten, der kan indstilles til enten TO HUB eller
TO PC. Indstil den til førstnævnte.

Læs evt

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

(afsnittet Hvornår "lige igennem" og hvornår "krydset"?)

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/