En sidste bemærkning til Brian.
Fra : Mads

Dato : 12-01-03 20:32

Jeg vil gerne gøre opmærksom på at solve() indeholder mange smarte
tricks (inden nogen klandrer mig for ikke at løse problemet på denne
måde). Et af de tricks som kan bruges i denne sammenhæng er: and.

Hvis du skriver:
Solve(m+8=4*(s+8) and m=30+s,s)
Får du:
s=2 and m=32
Hvis du i stedet for det sidste s skriver m får du:
m=32 and s=2

Grunden til at jeg ikke angav denne løsning før er, at jo mere
avancerede kommandoer du skriver jo større er chancen for at
lommeregneren giver et forkert resultat. Det sker oftest fordi at man
tror man har skrevet et, men i virkeligheden har skrevet noget andet.
Især parenteser kan i den sammenhæng give store problemer. Men der er
hjælp at hente i lommeregneren, for TI´s AMS CAS - systemer kan gøre
prøve.

EKS, hvis du skriver:
m+8=4*(s+8) and m=30+s| s=2 and m=32
Får du:
true
Men selv prøven kan i mange tilfælde volde problemer, især hvis man
har en blanding af aproximerede og eksakte resultater. Der er altså en
hel del muligheder for at gå galt i byen. Så det er ikke for at
moralisere at jeg som så mange andre siger:

- En lommeregner er ikke din støttepædagog, den gør kun det du beder
den om (den kan dog ikke gøre alt)!
- En lommeregner kan ikke lære dig mattematik, men den kan gøre dig
istand til at regne hurtigere.

Så din TI89 er altså kun et værktøj. Men det er et rigtigt dejligt
værktøj og jeg er sikker på at du kan få rigtig meget glæde af den

PS. TI har nogle gode online manualer + fora på nettet. Prøv at kigge
i dem inden næste gang du er i tvivl om noget – her står næsten
alt hvad der er værd at vide.

Jeg håber at dette indlæg kan ende denne tråd

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-03 23:51

> [...]
> i dem inden næste gang du er i tvivl om noget – her står næsten
> alt hvad der er værd at vide.
>
> Jeg håber at dette indlæg kan ende denne tråd

Jamen så endnu en gang tak for svarene! :)