Cybercity G.SHDSL Cisco 800 router - QoS?
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-01-03 20:05

Jeg er løbet ind i det "problem" at der er ovenstående forbindelse
installeret på en netcafe , dette fungerer også perfekt. Men der kan til
tider være en række brugere der har det med at se diverse trailers etc fra
nettet. Dette bruger så meget båndbrede at pingen i spil stiger mærkbart
Kan man lave noget QoS i routeren der f.eks allokerer 60kilobyte/s til en
del af subnettet? - der er 2maskiner der altid skal have fuldt hul igennem
til nettet uanset hvad.
Kan routeren i det hele taget dette inden jeg giver mig til at plowe side op
og side ned af dens dokumentation. Jeg kan også sætte en gammel box op med
BSD der laver dette for mig, men hvis denne kan undgåes ville det være
perfekt :)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-03 22:27

On Sun, 12 Jan 2003 20:05:24 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> Kan man lave noget QoS i routeren der f.eks allokerer 60kilobyte/s til en
> del af subnettet? - der er 2maskiner der altid skal have fuldt hul igennem
> til nettet uanset hvad.

Man kan godt lave noget QoS, der giver bestemte IP-adresser 'for-
trinsret' til båndbredde, og også op til et eller andet defineret
maximum.

Afhængig af, hvad det er for noget trafik, kan det være svært at
styre hvor hurtigt, det ankommer til din router (fordi du ikke
har adgang til at lave QoS i den anden ende, hos ISP'en), men det
vil ikke være anderledes, hvis du bruger en anden box eller noget
software til at gøre det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-01-03 00:02

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Man kan godt lave noget QoS, der giver bestemte IP-adresser 'for-
> trinsret' til båndbredde, og også op til et eller andet defineret
> maximum.

Hvad siger erfaringen der virker bedst?
Jeg kunne forestille mig det er sidstnævnte da der kun skal cirka
60kilobyte/sekund til for at pingen stiger mærkbart på linjen (det er en
2,3/2,3)

> [...]
> har adgang til at lave QoS i den anden ende, hos ISP'en), men det
> vil ikke være anderledes, hvis du bruger en anden box eller noget

Det er WWW/FTP trafik udelukkende.
Kazaa etcetc er der ikke mulighed for at afvikle , ej heller installere.

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-03 00:35

On Mon, 13 Jan 2003 00:02:10 +0100, "Dennis Pedersen"

> Hvad siger erfaringen der virker bedst?

Jeg ville lave det sådan, at prioriteringen gik på trafiktyper,
men uden hårde grænser når båndbredden er ledig. (Der er ingen
grund til at begrænse fx. KaZaA til 256 Kbps på tidspunkter, hvor
man har 1 Mbps ledig kapacitet).

> Jeg kunne forestille mig det er sidstnævnte da der kun skal cirka
> 60kilobyte/sekund til for at pingen stiger mærkbart på linjen (det
> er en 2,3/2,3)

Så simpelt er det ikke, faktisk langt fra. Det er muligt at lave
konfigurationer, hvor bestemte trafiktyper kører uden forsinkelse
selvom der er andre trafiktyper, der forsøger at bruge det hele.

Det er bla. sådan, man er i stand til at køre VoIP gennem et net-
værk, selvom man har relativt langsomme forbindelser, og selvom
man har andre trafiktyper, der nemt kan bruge mere båndbredde end
man har.

Det sværeste er faktisk oftest definere, hvilke trafiktyper, man
synes er vigtige. Man har tendens til at ende med et utal af
klasser, som man (forgæves) forsøger at prioritere i forhold til
hinanden.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/