Overclocking af Dell
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 12-01-03 19:50

Hejsa..

Jeg har en Dell Precision 340, hvori jeg har monteret en P4 1.6 Northwood
processor.

Jeg har før haft omtalte processor i et ASUS bundkort, hvor jeg nemt kunne
overclocke den til 2,1 ghz inde fra biosen uden problemer.

Dette kan desværre ikke lade sig gøre i min dell. Så skal jeg lige høre, om
der er nogen af jer, som ved, om man kan gøre det med nogle
jumperindstillinger, eller om det er helt udelukket.

På forhånd tak.

M.v.h.

Henrik Rasmussen

Fra : Peter Christiansen

Dato : 12-01-03 21:12

"Henrik Rasmussen" <henrik@partypics.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er nogen af jer, som ved, om man kan gøre det med nogle
> jumperindstillinger, eller om det er helt udelukket.

Jeg har ikke nogen erfaring med dell, men jeg har læst i andre steder at det
skulle være så godt som umuligt at overclocke på en dell.

Peter

Fra : o&u

Dato : 13-01-03 12:28

On Sun, 12 Jan 2003 19:49:30 +0100, "Henrik Rasmussen"
<henrik@partypics.dk> wrote:

> [...]
>der er nogen af jer, som ved, om man kan gøre det med nogle
>jumperindstillinger, eller om det er helt udelukket.

Hej

Inden du giver helt op.

Find ud af hvilket chipset, dit bundkort har. Det kan du se med f.eks.
sisoft sandra, der kan hentes fra
http://www.sisoft.co.uk

Dernæst så find ud af hvilke bundkort f.eks. asus laver med det
chipset. www.asus.com under products

Så kan du muligvis bruge programmet cpufsb
http://www.totalshareware.com/asp/detail_view.asp?application=9237

Der skal du så vælge det asus bundkort, du har fundet ud af matcher.
Asus er et af de populæreste mærker.

Men det kan måske ikke lade sig gøre at køre 16x133 uden at hæve cpu
spænding. Default cpu spænding er 1.475 volt.
Husk at spænding ikke må komme over 1.7 volt.

Nedenstående viser hvordan du modificerer default voltage. Bundkortet
aflæser default voltage på cpu'en. Så denne metode virker med alle
bundkort
http://www2.justnet.ne.jp/~kiti/Paso/00pen4-3/northwood01.htm

Derudover mener jeg, at man må kunne finde jumper settings hos Dell på
en eller anden Dell site, hvor type og model indtastes. Det kan man
for IBM og Compaq.

Kig også efter om jumper settings står inden i låget på kassen.

mvh

John

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-01-03 22:19

Tusind mange tak, for det utrolig fyldest gørende svar..
Jeg vil gå i krig med det i weekenden, men jeg tør ikke forsøge for meget.
Hellere 1.6 ghz end ingenting :)

Men mange mange tak for dit gode svar..

Mvh. Henrik