Akvarium/Lejebolig (Måske en kende off top~
Fra : Davidsen

Dato : 12-01-03 18:32

Er der nogen, der ved, hvordan reglerne er vedr. akvarier i lejeboliger?

Ofte er der jo, i lejekonrakter, forbud mod husdyrhold, og jeg kan forstå på
bl.a.www.familieadvokaten.dk at krybdyr i denne forbindelse er husdyr.

Lad os nu antage at jeg har fattet en ukontrolabel interesse for dyrkning af
vandplanter, og anskaffer mig en glasbeholder til dette formål. I juridisk
forstand holder jeg ikke husdyr, men hvis jeg anbringer fx. én gyppy i
akvariet gør jeg...

Jeg formoder at udlejer kan pålægge mig at skille mig af med baljen, eller i
det mindste dyrene?
Der er ikke tale om en verserende sag, men boligselskabets folk kommer
(forhåbentlig) snart på besøg for at udbedre nogle vandskader (som intet har
med akvariehold at gøre).

Jeg hører gerne jeres erfaringer, også meget gerne evt. udlejeres syn på
sagen.

Mvh
Davidsen (som nok skal smutte over i dk.videnskab.jura, hvis I syn's)

Fra : Brizz

Dato : 12-01-03 18:39

> [...]

> sagen.
>

> Mvh
> Davidsen (som nok skal smutte over i dk.videnskab.jura, hvis I syn's)

Ik fordi jeg synes men fordi du nok får det bedste og mest kvalificerede
svar der

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Nette

Dato : 12-01-03 20:56

"Davidsen" wrote in message news:avs8me$1sg$1@sunsite.dk...
> Er der nogen, der ved, hvordan reglerne er vedr. akvarier i lejeboliger?

Sådan har jeg aldrig tænkt. Jeg må heller ikke have husdyr her, men ejeren
har nu aldrig beklaget sig over mine fisk og naboerne heller ikke.
Jeg tror ikke der sker noget.
Men ok, jeg ved ikke om fisk ryger ind under "husdyr" juridisk, men jeg
ville da gerne vide, hvad grund der så skulle ligge for, at man ikke måtte
holde fisk. De hverken støjer eller sviner og ved en evt. vandskade er
omfanget næppe så stort som ved en vandskade med en vandseng.

Nette

Fra : Michael Lynge

Dato : 13-01-03 04:34

Hej Davidsen

Vi må heller ikke have "husdyr" i vores boligblok, men da jeg sad i
beboerbestyrelsen havde vi dette emne oppe og der blev der reffereret til en
gammel landsretdom der sagde, at "dyr der ikke skal ud i den frie luft -
dvs. lukkes ud i nogle minutter/timer/dage, kan ikke betegnes som husdyr."

Derfor er katte på 3. etage ikke "husdyr" da de holdes indendørs - hvorimod
hunde som skal luftes kan derfor betegnes som husdyr.

Derfor kan udlejer heller ikke sige noget til dit akvarium - dog er der vist
en grænse på 250 liter - hvis det eks. er etagebyggeri du bor i - et
akvarium på 2000 liter vil viceværten/udlejer nok ikke gå med til, da huset
ikke er beregnet til vægten. Og desuden skal du tjekke din
husstandsforsikring og se om den dækker vi vandskade. De fleste forsikringer
dækker et 250 liter - hvorimod alt over skal der tegnes en separat
forsikring.

Mvh\Michael

Fra : Brizz

Dato : 13-01-03 09:30

> Derfor er katte på 3. etage ikke "husdyr" da de holdes indendørs -
hvorimod
> hunde som skal luftes kan derfor betegnes som husdyr.

Den var interresant den der. For jeg mener ellers at det er rigtig nok hvad
du siger med at hvad der skal luftes osv er husdyr men at katte også gik ind
under der. Kan du refererer til en dom man kan finde online?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Nette

Dato : 13-01-03 10:44

"Brizz" wrote in message
> [...]
ind
> under der. Kan du refererer til en dom man kan finde online?

Jeg tror, deet må være en intern lov, der blev lavet, for jeg kender flere
der er blevet bedt om at fjerne deres indekatte, når der er blevet opdaget,
at de havde dem.

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 13-01-03 10:57

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror, deet må være en intern lov, der blev lavet, for jeg kender flere
> der er blevet bedt om at fjerne deres indekatte, når der er blevet

Hvis det er en gammel landsretsdom kan den ikke være intern. Om det står
skrevet i aktuel lovgivning er måske tvivlsomt, men i så tilfælde går man
efter retspraksis som det har været tilfældet her.

Følgende link fra Danmarks Lejerforeninger tager stilling til netop denne
type spørgsmål:

http://www.dklf.dk/brevkasse/brevkasse1/00000006.htm

At du kender nogen der er blevet bedt om at fjerne katte er måske derfor
mere et tegn på at udlejeren ikke kender retspraksis eller har valgt at
fortolke den så den bedst passer overens med udlejerens syn på katte i en
beboelsesejendom. Jeg vil dog tro at det kan lade sig gøre at modsætte sig
sådan en anmodning fra udlejer, hvis man er villig til at gå rettens vej.

Med hensyn til akvariets størrelse giver det sig selv, at
bygningskonstruktionen skal være i stand til at bære det.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 13-01-03 16:03

"Torben Mathiassen" wrote in message
> Hvis det er en gammel landsretsdom kan den ikke være intern.

Nej ok, så er det noget andet.

> [...]
> sådan en anmodning fra udlejer, hvis man er villig til at gå rettens vej.

Nej, som der står inde på siden:

" MEGET groft sagt kan regler og praksis opsummeres i den hovedregel, at dyr
der ikke (eller kun uhyre sjældent) kommer udenfor lejemålet, og som ikke
kan hverken høres eller lugtes af andre i ejendommen; disse dyr er ikke
omfattet af vilkåret "Der må ikke holdes husdyr"."

Og det forklarer jo det hele. En emsig nabo kan selvfølgelig altid lugte en
kat og ligeledes høre, hvordan den beklager sig, når den er alene hjemme.

> Med hensyn til akvariets størrelse giver det sig selv, at
> bygningskonstruktionen skal være i stand til at bære det.

Selvfølgelig, det skal den også til en vandseng.

Nette

Fra : Michael Lynge

Dato : 13-01-03 17:15

Kan du refererer til en dom man kan finde online?
> Mvh Brian

Hej Brian
Nej, desværre - jeg hørte det kun dengang fra en jurist som sad på kontoret
i Hovedstadens LLO.
Mvh\Michael

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 13-01-03 17:38

"Brizz" <ng@(giderikkesnotmails)gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ind
> under der. Kan du refererer til en dom man kan finde online?

Prøv evt. at søge på www.retsinfo.dk
Det kan være du kan finde en lov, cirkulære, vejledning eller lignende
omkring emnet.

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-01-03 11:43

Michael Lynge <christiansbro@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EsqU9.34677$Hl6.3897891@news010.worldonline.dk...
> [...]
forsikringer
> dækker et 250 liter - hvorimod alt over skal der tegnes en separat

Der er ingen grænser for hvorstort et akvarie man må have, selvfølgelig
skal huset konstruktion kunne klare
belastningen. Her hvor jeg bor, er der en som 3 gange lavede en større
vandskade, ikke fordi akvariet blev utæt,
men på grund af sjusk fra lejeres side. Først efter 3 gang fik han at
vide, at enten afskaffede han det, ellers var han opsagt. Og jeg ved at
hans akvarie var på over 400 liter.

Forsikrings mæssigt er der som oftes heller ikke noget problem, for indbo
forsikringen dækker det som kaldes lejlighedsvis udstrømmen af vand. Men
det er bedst at checke med forsikrings selskabet.

Carsten

Fra : Inga Jensen

Dato : 13-01-03 01:37

Det er op til boligforeningen eller ejer af ejendommen at give den
tilladelse, jeg fik at vide at man skulle spørge og af hensyn til at finde
ud af bærerne bjælker, altså hvor det må stå, samt hvordan man står ved evt.
udslip på gulv og måske ned til underboer.

Ved mine mange henv. til forsikringselskaber samt forsikringsadvokaten,
dækker ens forsikring ikke ved vandskade, de dækker ikke evt, gulvbrædder
(det skal ejeren af boligen, hvis de vil) de dækker måske tæpper og møbler,
men kun hvis strømmer ud med vand og hvis det skønnes at man er uden skyld i
det, altså ikke ved udsivning, akvarie, fisk, andet indhold er ikke dækket
af noget og evt. udsivning til underbo skal underbo forsikring klare, så der
kan kun blive tale om ens egne ting de vil dække. Det er vist nok meget få
forsikringsselskaber der vil tegne en forsikring til akvarie, så svært er
det, skriv og spørg dit forsikringsselskab det gjorde jeg, fik på skrift at
de kun vil dække lidt og i særtilfælde, kommer an på hvordan det er sket.
Mvh. Inga

Fra : Davidsen

Dato : 13-01-03 20:19

Jeg takker for diverse bidrag til debatten.

Principielt er jeg selvfølgelig enig i at udlejer i stor udstrækning
bestemmer reglerne for ejendommen. Mht. bærende bjælker mv. er problemet
ikke aktuelt (hhv. 250 og 54 l), da man skal have et voldsomt stort akvarium
og/eller dårlig understøtning for at vægten er et problem. En normal sofa,
der benyttes af 3 voksne mennesker, eller en fyldt bogreol vil ofte udgøre
et større styrkemæssigt problem.

Mit spørgsmål går mere på om en udlejer juridisk kan forbyde en lejer at
have et akvarie. Som tidligere nævnt, kan det vel kun komme ind under
reglerne for husdyrhold, hvis akvariet rent faktisk indeholder dyr. Jeg har
fx. aldrig hørt om et forbud mod at anskaffe sig et tomt fuglebur, en
hundesnor eller en rodeosaddel. Hvori nabogenerne ved et akv. *med* fisk
adskiller sig fra generne ved en balje vand *uden* fisk, ligger udefor min
fatteevne.
Jeg tror jeg vil undersøge sagen i dk.videnskab.jura, og hvor der ellers er
noget at hente. Det er som sagt ikke en aktuel sag, men blot en interesse
for at vide, 'hvor jeg står'.

Forsikringsmæssigt står jeg iflg. min police fint, da forsikringen dækker,
forudsat akvariet er over 100 liter (og hvorfor så det?), samt at en evt.
udstrømning sker 'pludseligt'.
I tilfælde af sivende 'udslip' har man så to muligheder:
1. (Den korrekte) Tag det som en mand/kvinde; betalt for de skader du måtte
have forvoldt.
2. (Den ukorrekte/ulovlige) Hvis skidtet er blevet utæt, og har forvoldt
skader, knalder man lynhurtigt en hammer igennem ruden indefra, således at
udstrømningen er sket pludseligt, og ringer til vicevært og
forsikringsselskab.
(For en ordens skyld vil jeg påpege at jeg ville benytte mig af nr. 1.)

Jeg skal lade jer vide, hvis jeg når en afklaring...

Mvh
Davidsen

Fra : Michael Lynge

Dato : 14-01-03 03:46

Hej Davidsen

Prøv at stille dit spm. i dk. videnskab.jura. *s*
Mvh\Michael

Fra : Daniel Krell

Dato : 17-01-03 19:27

man må godt holde fisk da de ikke larmer eller sviner