Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage 7i eller Sony F717?
Fra : Lestat

Dato : 12-01-03 17:14

Jeg er lidt i tvivl om hvilke af de to kameraer jeg skal vælge. Jeg har
hidtil lænet mest til Minolta'en, da den var lidt billigere og ikke skulle
bruge Sony's irriterende Memorystick. Desuden bruger Sony'en et special
batteri, som dels er ret dyrt, og dels ikke kan købes i en almindelig
forretning, hvis man skulle komme til at løbe tør "i marken". Nu har jeg dog
fundet Sony F717 til samme pris som Minolta'en, og så bliver jeg igen i
tvivl. Jeg ved at Sony'en har mindre støj i CCD'en, men til gengæld er der
andre tradeoffs, blandt andet går linsen kun ned til 35mm, og ikke 28 som på
Minolta'en.

Derfor vil jeg gerne høre fra nogen som muligvis har et eller begge
kameraer, eller har prøvet begge. Jeg har tidligere arbejdet en smule med et
Dimage 7, og det kunne jeg faktisk meget godt lide. Men jeg ved ikke om jeg
måske vil foretrække Sony'en når det kommer til stykket.

L.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 12-01-03 18:30

Hej Lestat,

Jeg har vaklet imellem de samme to kameraer og derudover Olympus E-10. Og er
stadig ikke kommet til et endeligt resultat, udover jeg tror ikke jeg kan
leve med Sony`ens ejendommelige konstruktion. Jeg synes den ligger meget
dårligt i hånden.
Derudover er Minoltaen i Tyskland hvor jeg agter at købe den nede på omkring
900 Euro, og Sonyen ca. 100 Euro dyrere.
Hvad har du fundet dem til? Og hvorhenne?
Jeg vil da helst handle i DK.
Minolta 7i er stadig meget batteri-tørstig iflg. de reviews jeg har læst, og
så synes jeg også at det er en mangel at man ikke kan klappe monitoren ud på
et kamera i den prisklasse.
Det er et svært valg, synes jeg.

Venlig hilsen
Michael Christoffersen

Fra : Lestat

Dato : 12-01-03 19:01

> [...]
og
> så synes jeg også at det er en mangel at man ikke kan klappe monitoren ud

Jeg kigger på Minolta'et hos
http://www.newyorkcamera.de/language/english/index.htm til 978?, da det er
det billigste sted jeg kender, og jeg kender et par stykker som har handlet
netop det kamera hos dem og haft ret gode erfaringer. (God service, hurtige
svar osv.). Sony'et har jeg set hos http://www.powerseller24.de/ til 969?,
hvilket er ca. 300? billigere end hos newyorkcamera.de. Begge steder er
naturligvis i DE, da det virker som det billigste for os danskere. Det kan
ikke helt svare sig at handle i USA imo.

L.

Fra : Mikael

Dato : 12-01-03 21:15

"Lestat" <kristian@wireframed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> måske vil foretrække Sony'en når det kommer til stykket.

Hejsa

Jeg har i efteråret købt et Minolta 7i, som jeg er meget tilfreds med. Jeg
har før dette haft et Canon G1, men minoltaen er milevidt bedre. Det har et
ry for at være strømslugende, men hvis man investerer i 2 sæt 2000 MA
batterier (ca. 300.00 hos www.elkuglen.dk ) er der absolut ingen ko på isen.
Med hensyn til udsving af LCD panel, lærer man hurtigt at kompensere med den
svingbare søger (og eventuelt at vende kameraet på hovedet). Jeg har købt
mit hos www.photoshoppingcenter.de , på efterkrav kostede det kr. 7.700,00,
leveret på 3 dage.

Mikael

Fra : Lestat

Dato : 12-01-03 21:22

> [...]
den
> svingbare søger (og eventuelt at vende kameraet på hovedet). Jeg har købt

Okay, det er lidt den samme pris for kamera som hos newyorkcamera.

Mht batterier, så kig på http://www.batterier.dk/. De har et sæt Panasonic
2000mAh (panasonic har fået gode anmeldelser i de tests jeg har set) til
70,- for et par.

P.S: Jeg kan så se at man kan få dem til 35,- pr.stk hos elkuglen.dk, så der
er jo næsten det samme.

L.

Fra : U. Pedersen

Dato : 12-01-03 21:25

Lestat skrev:

> [...]
>Dimage 7, og det kunne jeg faktisk meget godt lide. Men jeg ved ikke om jeg
>måske vil foretrække Sony'en når det kommer til stykket.

Du skal købe det kamera du bliver glad for at bruge.

Jeg har kun memorystick, og syntes de er behagelige, de fylder ikke
noget i forhold til andre måde at gemme billeder på.
Og fås i andre fabrikater end Sony

Hvad angår deres batteri, jo så er det hundedyrt, men holder også
strøm i omkring 4 timer.

Om kameraet ser anderledes ud ? - det ligger godt i hånden

Makro ned til 2 cm og kan tage billeder i buldermørke.

Men køb du en Minolta, den bliver du nok også glad for

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 12-01-03 22:01

Jeg har en 717 og er meget glad for den. Den tager knivsparke billeder, er
hurtig og kan fokusere i mørke.

> Jeg er lidt i tvivl om hvilke af de to kameraer jeg skal vælge. Jeg har
> hidtil lænet mest til Minolta'en, da den var lidt billigere og ikke skulle
> bruge Sony's irriterende Memorystick.

En lille ulempe - men de er små og kommer nu endelig med større kapacitet.
717'eren understøtter MS Pro. Selv har jeg købt en XS-Drive, så jeg er
ligeglad.

> Desuden bruger Sony'en et special
> batteri, som dels er ret dyrt, og dels ikke kan købes i en almindelig
> forretning, hvis man skulle komme til at løbe tør "i marken".

Ikke ? Har ikke checket efter, men både batteriet og mindst lige så vigtig,
indikatoren er god, så jeg har ikke haft behov for ekstra batteri.

> [...]
> andre tradeoffs, blandt andet går linsen kun ned til 35mm, og ikke 28 som

Enig - jeg savner tit den sidste vidvinkel.

> [...]
jeg
> måske vil foretrække Sony'en når det kommer til stykket.

Jeg kender kun 717'eren og den er jeg ganske tilfreds med. Jeg ærgrer mig
lidt over, at det er så svært at få fat på ekstraudstyr til dyret, især i
DK. Mht. ergonomien behøver du ikke at være nervøs, én hånd på
udløserknappen og den anden hånd på objektivet, så ligger den roligt og
behageligt.

Fra : Niklas

Dato : 13-01-03 14:55

> [...]
> andre tradeoffs, blandt andet går linsen kun ned til 35mm, og ikke 28 som på

Det er ikke korrekt at der er mere støj i CCD'en på Minoltaen.
De bruger præcis samme CCD de to kameraer.
Det er i postprocessing (kameraets software-efterbehandling) at der sker en kraftigere støjreduktion i SONY kameraet.
Denne støjreduktion vil du selv være i stand til at udføre i billedbehandlingsprogrammer efterfølgende.
Til gengæld vil du på SONY kameraets billeder ikke kunne tilbageføre den farvefejl/rødtoning der sker i støjreduktionen i noget
billedbehandlingsprogram uden kvalitetstab.

> [...]
> Dimage 7, og det kunne jeg faktisk meget godt lide. Men jeg ved ikke om jeg
> måske vil foretrække Sony'en når det kommer til stykket.

Med Minoltaen kan du i nogle tilfælde tage billeder med een hånd. Det kan du ikke med Sonyen.

Der skal ikke herske tvivl om at begge kameraer er kanongode og at uanset hvad du køber så bliver du glad for det medmindre du får
en mandagsmodel.

Derfor mener jeg at du må tage dig sammen og selv foretage slutevalueringen. Vi andre kan ikke træffe et _så_ personligt valg for
dig.

Venligst

Niklas

Fra : Lestat

Dato : 13-01-03 15:14

> [...]
farvefejl/rødtoning der sker i støjreduktionen i noget
> billedbehandlingsprogram uden kvalitetstab.

Okay, det var jeg ikke klar over. Det er ikke blevet nævnt i nogen af de
reviews jeg har læst. Takker, det gjorde valget lidt nemmere.

>Derfor mener jeg at du må tage dig sammen og selv foretage
slutevalueringen. Vi andre kan ikke træffe et _så_ personligt valg for
> dig.

Det er heller ikke nødvendigt. Men jeg vil gerne have input fra andre som
har brugt begge kameraer. Visse ting finder man først ud af efter længere
tids brug, og så kan det være for sent at fortryde.
Jeg har som sagt brugt Minoltaen, dog en 7'er, og den kunne jeg egenligt
godt lide. Men jeg var ikke klar over om der var andre ting end de som jeg
nævnte som ville påvirke mit valgt mht. Sony'en.

L.