CD-romdriver
Fra : urasm123

Dato : 12-01-03 16:57

Hej!
Jeg har netop "tiltusket" mig en ældre pc, som vi forhåbentlig kan få
lidt glæde af til lidt småarbejde. Det gode ved den er at der er med
CD-rom drev.
Mit problem er nu, at harddisken er blevet formateret, og jeg skal nu
have maskinene igang igen.
Jeg har lagt Windows 98 cd'en i drevet og starter derpå pc'en. Så skulle
det hele faktisk gå så godt. - Det gjorde det bare ikke. Intet skete.
Jeg tog derpå det gamle sæt DOS 6.22 disketter og startede op med dem.
Det forløb som i de gode gamle dage. DOS blev installeret. Jeg fandt
derpå ud af, at det ikke var til at komme i forbindelse med d-drevet.
Jeg tog og fabrikerede en Windows 98-startdiskette på den anden PC'er,
som jeg derpå startede op med.
Da jeg jo gerne vil starte op med CD-romdrevet, bekræftede jeg dette
hvorpå der kom den besked,:
"Diagonostiseringsværktøjerne blev indlæst på drev d.

Devicedriver not found: 'MSCD001'"

Og hvad gør jeg så? Der fulgte ingen software med maskinen, som er en
IBM, Pentium(r), 100 MHz. med CD-romdrev, hvorpå der på skuffen står
"Creative" Quad speed.
Jeg ved, at jeg skal bruge en driver, for at PC'en kan finde ud af at
der også er sådan en. Men jeg ved ikke hvilken driver, og hvor jeg
finder en sådan og når jeg endelig har en sådan til rådighed, hvor skal
jeg så gøre af den?
Det er mange spørgsmål, som givet er banale for mange, men som ikke
ligger lige for for mig.
Håber nogen her kan hjælpe mig!!!!

Uffe Rasmussen
ura@5750.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 12-01-03 17:39

Hej Uffe,

Nu er det jo eftehånden nogel dage siden jeg har arbejdet med DOS, men jeg
her er hvad jeg (tror jeg) husker om dette emne:

* med mindre det er et meget særligt CD ROM drev behøver du ikke nogen
driver, men kan bruge Microsofts generelle: MSCDEX.EXE som jeg mener er med
i både DOS og Win98.
* på din DOS startdiskette skal du have en kopi af MSCDEX.EXE og i filen
CONFIG.SYS skal du tilføje en linie i retning af: DEVICE = \<sti til
mscdex.exe>\MSCDEX.EXE
* i din AUTOEXEC.BAT skal du have en linie med MSCDEX.EXE, men jeg er ikke
sikker på syntaksen.

vh
Erik

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 12-01-03 18:22

> Jeg har lagt Windows 98 cd'en i drevet og starter derpå pc'en. Så skulle
> det hele faktisk gå så godt. - Det gjorde det bare ikke. Intet skete.

Gå ind i BIOS (Tryk f.eks. "Delete",F1,F2 eller F10 under opstart, - alt
afhængigt af motherboard.)
Find: "Boot-sequence", og lav det om til, at den boot'er fra CD-rom (Typisk
d: - drevet)
"Boot" = Starte op.
Så kører det derudad....
Hvis ikke,- er du velkommen tilbage til mig ,- men Privat!
For,- helt ærligt,-- hvorfor pokker besværer du genealogi-gruppen med dette?
(Men,- du er vel slægtsforsker...?)

Prøv evt. : dk.edb.software eller hvad det nu hedder..

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : KanHan

Dato : 16-08-03 07:38

Hej Uffe du skal bruge en bootdisk, den går ind og finder dit cd-rom
drev med det samme, derefter kører du bare derud af

KanHan

http://www.kandu.dk/